Film

Arthur Newman világa

Film

Van az a bájos toposz, amikor a merev, unalmas férfiember szembetalálkozik a vad, öntörvényű lánynyal, akinek deviáns, ám izgalmas életmódja felforgatja az ő kis posványos világát - Colin Firthnek nagy tapasztalata van az ilyen halvérű figurák megformálásában.

Dante Ariola filmje ott kezdődik, ahol a többi véget ér: a szürke FedEx-alkalmazott rádöbben, hogy csőd az élete, ezért másik személyazonosságot vásárol, hogy új életet kezdhessen profi golfozóként Indianában. Ha más nem is, de a film expozíciója mesteri: csak fragmentumokat kapunk a férfi elrontott életéből, amelyeket nem tudunk összeilleszteni, a cselekmény kibomlásával viszont minden apró mozzanat értelmet nyer. Elvált, a fia gyűlöli, a "szeretőjével" is hidegen bánik. Aztán egy nap friss cabrio Mercedesében elrobog az új élet felé. Viszonylag hamar bele is botlik egy balhés és kissé pszichotikus lányba (Emily Blunt egy csipetnyi tetovált lányt is behoz). Jön a szokásos road movie-narratíva, a kicsit elégikus, szürkére szűrőzött, szigorúan a mid-cult keretein belül maradó drámázgatás, nagyon nagy meglepetés senkit sem fog érni. Ami viszont izgalmas, az a Blunt és Firth között a vonzás és taszítás. Beszökdösnek idegenek házába szeretkezni, de sosem adják át saját énjüket, mindig egy másik pár szerepébe bújnak. A kamera is gyakran intim közelségbe furakszik hozzájuk, láthatóvá válik a bőrük textúrája. A vége azért nem sok meglepetést tartogat: mindenki tanul valamit és szembenéz önmagával, de a két főszereplő kémiája mégis az átlag fölé emeli a filmet.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.