A hatvanas évek második felében már nyeregben volt (első jegyzett rendezése az Ez a ház bontásra vár 1966-ból, forgatókönyvíró: Francis Ford Coppola), láthatta tehát utolsókat rúgni a kimúlni készülő stúdiórendszert, de forradalmár sem volt, aki siettette volna az establishment bukását, sem megélhetési állázadó, aki később azzal hozakodott volna elő, hogy ő bizony belülről bomlasztotta a rendszert. Mindenesetre sem a régi iskola leköszönő potentátjai (talán, mert már sietve csomagoltak), sem a helyüket elfoglaló Coppola- Lucas-Scorsese-Spielberg-érdekeltségek (talán, mert más körökben buliztak) nem tekintették a sajátjuknak. A későbbi fotókról is, amelyeken Pollack ilyen-olyan díjátadók és hollywoodi táncos mulatságok alkalmával együtt pózol az új-hollywoodi fiúkkal, könnyűszerrel megállapítható, melyikük a kakukktojás. Nem mintha ez a se ide, se oda nem tartozás valamiféle dacos különállást jelentett volna a részéről. Dehogyis jelentett: ment ő a maga útján, és ez az út azért helyenként összefutott a hollywoodi haladó ággal, bár jellemző momentum, és sokat elmond az ízlésbeli különbségekről, hogy míg Pollack a szórakoztatóan konzervatív Jakuzák forgatókönyvét vette meg Paul Schradertől, addig Scorsese rá egy évre már A taxisofőrt forgatta ugyancsak Schraderrel. Az összehasonlítás talán csak annyiban sántít, hogy Pollack ebben az időben, a hetvenes évek közepe táján már egy jó fázissal előbbre tart, mint kollégája Little Italyból: ekkorra már jó nevű filmrendező, és a hírnév - melyet nagyrészt az Ilyenek voltunk édes-bús nosztalgiája hozott meg számára - kötelez. Pollack pedig elég korán elnyerte a nézők bizalmát, és ezt a szövetséget nem mondta fel haláláig. Kortársai közül ő készítette a legromantikusabb paranoiathrillert (A keselyű három napja), a legkommerszebb Woody Allen-vígjátékot (Aranyoskám) és a filmtörténet legmaradandóbb hajmosását (Távol Afrikától). Aki nála kereste a szórakozást, nem kellett olcsó megoldásoktól tartania, viszont el lehetett készülve arra, hogy nem minden úgy ér véget, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Pollack elég romantikus alkat volt ahhoz, hogy az űzött CIA-alkalmazott (Robert Redford) menekülés közben megpihenhessen a túszul ejtett neurotikus szépség (Faye Dunaway) karjaiban, de elég realista, hogy ne jutalmazza tartós együttléttel a dramaturgiai osztály által összeterelt párokat (néha persze jutalmazta, nem is lett jó vége a dolognak). És szerepet osztani, hiszen maga is színésznek készült, nagyon tudott: a legnagyobb kedvezményezettek (Redford, Streisand, Dustin Hoffman, Jane Fonda) jól ismertek, de a segéderők sem voltak akármilyenek. Max Von Sydow könyvelősen precíz bérgyilkosa a Keselyűben vagy éppen Bill Murray megadó fapofája az Aranyoskámban - a sztárok biztonságban tudhatták magukat nála, a személyzet rendre bekészítette a magas labdákat. Természetesen Pollack sem volt tévedhetetlen; fénykorában is előfordult, hogy rendesen mellényúlt, de ha hibázott is, mint amikor Al Pacinót szerepeltette Redford szerepkörében (Bobby Deerfield), a tévedései is érdekesek, mi több, nézhetőek voltak. Igencsak jellemző módon, ha kollégái bókolni akartak neki, sosem a legnagyobbakhoz, hanem a legnagyobbak utáni sor valamely jó nevű prominenséhez, például William Wylerhez hasonlították. Arról, hogy a hasonlatok terén az eggyel jobban jegyzett Billy Wilder szóba se kerüljön, részben maga Pollack gondoskodott a Sabrina teljesen fölösleges remake-jével, a "lekertészmihályozástól" pedig a Casablanca igényeivel készült Havanna kudarca ütötte el, bár alighanem nem is igen tartott igényt az efféle címkékre. Ha nem így lett volna, nyilván nem éri be a háttérember szerepével, amit producerként egy sor míves alkotásban ellátott, és azokkal a mellékszerepekkel, amelyeket az utóbbi időkben - Woody Allennél, Kubricknál, vagy nemrégiben George Clooney mellett a Michael Claytonban - alakított. Az esetek többségében mindkét minőségében jól számított, és a számítás - nem is csinált belőle titkot soha - mindig is része volt a hivatásának. Filmesként a kassza (kasza) szerint élt, befolyásos hollywoodi játékos volt, aki tökéletesen tisztában volt azzal, hogy Hollywood nem jótékonysági intézmény, hanem pénztermelő gépezet, melynek működését volt szerencséje alaposan kiismerni. De miként azt a forgatókönyvírónak sem utolsó William Goldman híres mondásában megállapította: Hollywoodban senki nem tud semmit - és a bonmot igazsága még a többnyire jól sakkozó Pollackot is utolérte. A kilencvenes évek szolid bukásokkal teltek: erre az időre esett két filmen át tartó együttműködése Harrison Forddal, melynek eredményét (Sabrina, Zuhanás) egyikük sem tette ki a kirakatba. Nem voltak bántó melléfogások ezek, Pollack híres mértéktartása ezt nem is engedte volna, de tény, hogy a producerként is mind tevékenyebb rendező ez alkalommal alaposan félreszámolta magát, mondjuk egy aprócska évtizeddel. Pollack elkövette azt a hibát, hogy nem akart fiatalabbnak látszani a koránál, csak épp azt felejtette ki a számításból, hogy az Ilyenek voltunk közönsége már rég felhagyott a mozizással, a fiatalabbak pedig csúnyán megbüntették az öregesnek ható romantikát. Az utóbbi időben Pollack producerként készítette el azokat a filmeket, amelyek rendezőként jól illettek volna hozzá (A csendes amerikai, Michael Clayton), rendezőként pedig A tolmács című filmmel búcsúzott, de ha csak A keselyű három napját és az Aranyoskámat köszönhetnénk neki, a neve már akkor is ott szerepelne azok mellett, akiknek Hollywood a (maradék) jó hírét köszönheti.
Figyelmébe ajánljuk
Siófokon még számolják, mennyi szemétdíjat fizet a város a Plázs után
Gáláns „ajándék” az önkormányzattól egy milliárdos árbevételű cégnek.
Leonardo DiCaprio akciókrimijének áll a zászló a jövő évi Oscaron
Négy hónap van hátra a 2026-os Oscar-gáláig. Bemutatjuk, hogy áll jelenleg a díjért folyó verseny, és mely filmekre érdemes odafigyelni a következő időszakban.
„Nem vagyok inkvizítor, de a büntetőfeljelentéseket megtettük” – mondja Orosháza polgármestere a költségvetési biztos kinevezése után
A Sráckor rendezője készített filmet a zeneszerzőről, aki snassznak találta Molnár Ferencet
A Blue Moonban az év talán legjobb alakítását láthatjuk Ethan Hawke-tól, aki a tragikus sorsú zeneszerző, Lorenz Hart bőrébe bújt.
Közfoglalkoztatottak gyűjtötték az aláírást a Fidesznek Csörögön
„Az a fajta hamis technológiai fejlődés, amit az OpenAI hajszol, csak a profitot célozza”
Elhunyt politikusa után nem delegál parlamenti szószólót a hazai románság a törvényhozásba
Jön a bolond!
- - turcsányi -
William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.
Út a féktelenbe
Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.
Cica az istállóban
„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.
A hegyek hangja
„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.
A jóság hímpora
Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

