A hatvanas évek második felében már nyeregben volt (első jegyzett rendezése az Ez a ház bontásra vár 1966-ból, forgatókönyvíró: Francis Ford Coppola), láthatta tehát utolsókat rúgni a kimúlni készülő stúdiórendszert, de forradalmár sem volt, aki siettette volna az establishment bukását, sem megélhetési állázadó, aki később azzal hozakodott volna elő, hogy ő bizony belülről bomlasztotta a rendszert. Mindenesetre sem a régi iskola leköszönő potentátjai (talán, mert már sietve csomagoltak), sem a helyüket elfoglaló Coppola- Lucas-Scorsese-Spielberg-érdekeltségek (talán, mert más körökben buliztak) nem tekintették a sajátjuknak. A későbbi fotókról is, amelyeken Pollack ilyen-olyan díjátadók és hollywoodi táncos mulatságok alkalmával együtt pózol az új-hollywoodi fiúkkal, könnyűszerrel megállapítható, melyikük a kakukktojás. Nem mintha ez a se ide, se oda nem tartozás valamiféle dacos különállást jelentett volna a részéről. Dehogyis jelentett: ment ő a maga útján, és ez az út azért helyenként összefutott a hollywoodi haladó ággal, bár jellemző momentum, és sokat elmond az ízlésbeli különbségekről, hogy míg Pollack a szórakoztatóan konzervatív Jakuzák forgatókönyvét vette meg Paul Schradertől, addig Scorsese rá egy évre már A taxisofőrt forgatta ugyancsak Schraderrel. Az összehasonlítás talán csak annyiban sántít, hogy Pollack ebben az időben, a hetvenes évek közepe táján már egy jó fázissal előbbre tart, mint kollégája Little Italyból: ekkorra már jó nevű filmrendező, és a hírnév - melyet nagyrészt az Ilyenek voltunk édes-bús nosztalgiája hozott meg számára - kötelez. Pollack pedig elég korán elnyerte a nézők bizalmát, és ezt a szövetséget nem mondta fel haláláig. Kortársai közül ő készítette a legromantikusabb paranoiathrillert (A keselyű három napja), a legkommerszebb Woody Allen-vígjátékot (Aranyoskám) és a filmtörténet legmaradandóbb hajmosását (Távol Afrikától). Aki nála kereste a szórakozást, nem kellett olcsó megoldásoktól tartania, viszont el lehetett készülve arra, hogy nem minden úgy ér véget, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Pollack elég romantikus alkat volt ahhoz, hogy az űzött CIA-alkalmazott (Robert Redford) menekülés közben megpihenhessen a túszul ejtett neurotikus szépség (Faye Dunaway) karjaiban, de elég realista, hogy ne jutalmazza tartós együttléttel a dramaturgiai osztály által összeterelt párokat (néha persze jutalmazta, nem is lett jó vége a dolognak). És szerepet osztani, hiszen maga is színésznek készült, nagyon tudott: a legnagyobb kedvezményezettek (Redford, Streisand, Dustin Hoffman, Jane Fonda) jól ismertek, de a segéderők sem voltak akármilyenek. Max Von Sydow könyvelősen precíz bérgyilkosa a Keselyűben vagy éppen Bill Murray megadó fapofája az Aranyoskámban - a sztárok biztonságban tudhatták magukat nála, a személyzet rendre bekészítette a magas labdákat. Természetesen Pollack sem volt tévedhetetlen; fénykorában is előfordult, hogy rendesen mellényúlt, de ha hibázott is, mint amikor Al Pacinót szerepeltette Redford szerepkörében (Bobby Deerfield), a tévedései is érdekesek, mi több, nézhetőek voltak. Igencsak jellemző módon, ha kollégái bókolni akartak neki, sosem a legnagyobbakhoz, hanem a legnagyobbak utáni sor valamely jó nevű prominenséhez, például William Wylerhez hasonlították. Arról, hogy a hasonlatok terén az eggyel jobban jegyzett Billy Wilder szóba se kerüljön, részben maga Pollack gondoskodott a Sabrina teljesen fölösleges remake-jével, a "lekertészmihályozástól" pedig a Casablanca igényeivel készült Havanna kudarca ütötte el, bár alighanem nem is igen tartott igényt az efféle címkékre. Ha nem így lett volna, nyilván nem éri be a háttérember szerepével, amit producerként egy sor míves alkotásban ellátott, és azokkal a mellékszerepekkel, amelyeket az utóbbi időkben - Woody Allennél, Kubricknál, vagy nemrégiben George Clooney mellett a Michael Claytonban - alakított. Az esetek többségében mindkét minőségében jól számított, és a számítás - nem is csinált belőle titkot soha - mindig is része volt a hivatásának. Filmesként a kassza (kasza) szerint élt, befolyásos hollywoodi játékos volt, aki tökéletesen tisztában volt azzal, hogy Hollywood nem jótékonysági intézmény, hanem pénztermelő gépezet, melynek működését volt szerencséje alaposan kiismerni. De miként azt a forgatókönyvírónak sem utolsó William Goldman híres mondásában megállapította: Hollywoodban senki nem tud semmit - és a bonmot igazsága még a többnyire jól sakkozó Pollackot is utolérte. A kilencvenes évek szolid bukásokkal teltek: erre az időre esett két filmen át tartó együttműködése Harrison Forddal, melynek eredményét (Sabrina, Zuhanás) egyikük sem tette ki a kirakatba. Nem voltak bántó melléfogások ezek, Pollack híres mértéktartása ezt nem is engedte volna, de tény, hogy a producerként is mind tevékenyebb rendező ez alkalommal alaposan félreszámolta magát, mondjuk egy aprócska évtizeddel. Pollack elkövette azt a hibát, hogy nem akart fiatalabbnak látszani a koránál, csak épp azt felejtette ki a számításból, hogy az Ilyenek voltunk közönsége már rég felhagyott a mozizással, a fiatalabbak pedig csúnyán megbüntették az öregesnek ható romantikát. Az utóbbi időben Pollack producerként készítette el azokat a filmeket, amelyek rendezőként jól illettek volna hozzá (A csendes amerikai, Michael Clayton), rendezőként pedig A tolmács című filmmel búcsúzott, de ha csak A keselyű három napját és az Aranyoskámat köszönhetnénk neki, a neve már akkor is ott szerepelne azok mellett, akiknek Hollywood a (maradék) jó hírét köszönheti.
Figyelmébe ajánljuk
Helyreigazítás
- narancs.hu
Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.
Cannes-i és velencei győztessel, Oscar-várományosokkal jön a 2. BIFF
- narancs.hu
Az iráni film üldözött fenegyereke mellett Dwayne Johnson drámai szerepben lesz látható, és itt van Jennifer Lawrence visszatérése is.
Mielőtt halálra röhögnénk magunkat a fideszes digitális harcosokon
Nagyon nehéz megfejteni a fideszes kampány működését, de van néhány elem, amelyek alapján arra lehet következtetni, hogy van muníció a tarsolyban. És ez egyáltalán nem megnyugtató.
Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0
Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.
A Tisza Párt Nemzeti Menete: egészen új helyzetben találta magát egy magyar ellenzéki szavazó
Magyar Péter magáévá tette a Fidesz legsikeresebb dolgait, a szavazói pedig rácsodálkozhattak, hogy többen vannak és menőbb tüntetésekre járnak, mint a fideszéi.
Szerénység, elvtárs!
Ki hitte volna, hogy a magyar író Nobel-díjazása után pár nappal az ország legsikertelenebbje fogja elmagyarázni, mi az irodalmi siker?
1956 Szentesen: nem lőttek egymásra, hiszen régen együtt fociztak
Bár kiadták a tűzparancsot, 1956 őszén Szentesen véráldozat nélkül zajlott le a forradalom, ez a katonákon túl még sok emberen múlt. A gimnázium azonban számontart egy mártírt, aki Veszprémben tanított, és akiért özvegye 32 éven át járt ki a 301-es parcellához.
A béketárgyalás, ami meg sem történt
De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.
„A Péter azt mondta: ne féljetek. Én már nem félek” – tiszás aktivisták között Püspökladányban és Hajdúszoboszlón
Buzizás és újságosztás a piacon, nyomor a fürdőváros szélén. Hajdú-Bihar megyét elérte a változás szele, sokan kárhoztatják a Fideszt. Megnéztük a választókörzetet, ahol azt beszélik, Ruszin-Szendi Romulusz indulhat a Tisza jelöltjeként.
Fél disznó
A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?
Ketten a gombolyagok közt
Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépéseit viszi színre.
Kinek nevét párás üvegre írták
- - turcsányi -
Hogy Alfred Hitchcock életműve – különös tekintettel az ún. nagy műveire – hogyan öregedett, az nyilván hitviták terepe.

