Film

Csálén álló bőrnadrágok

Mindörökké rock

  • - greff -
  • 2012. június 22.

Film

Minden szubkultúrát körberöhögcsélnek, nem ússza meg senki sem. De a hippik, a punkok, a bőgatyások, a gótok, a geekek, a technós srácok, a raszták és a hipszterek együtt sem tűrtek meg annyit, mint hajmetálos társaik. Pedig a rockvilág e rúzsos-lakkos lovagjai bátrak voltak, s könyörtelenek. Bátrak a szent tahóságban, könyörtelenek a rossz ízlésben – de akkor is. Ilyenek voltak, „vadak és jók” − a kispolgárpop világának olyasfajta héroszaival szemben, mint akitől idéztünk most. A hedonizmus évtizede jutott nekik, s ők meghallották a kor szavát. Az idealizmust már felette a múlt, a háborúnak vége volt Ázsiában. Helyreállt a gazdaság, elindult az MTV. A koksz, a szex, a hangos verdák, a rúdtánc és a neonsáv formálta az álmokat, s platformcipős férfiakkal telítődött Hollywood. A hely, ahol majd gyerek maradsz, mint Pán Péter a szigetén. Aztán persze vége lett gyorsan. A herpesz, az AIDS, a szívroham, a májrák és az agyhalál, az üres érme még üresebb túloldala a vége felé felcsillámlott távolról is láthatón, majd jött Cobain, és jött a grunge, s a régi hősök mehettek is elevenen, szépen sorban, kéz a kézben egyenest a föld alá.

Baldwin, Cruise


Baldwin, Cruise

Adam Shankman musicalje e szép és szörnyű rockmeséből nem fogott ki semmit sem. Bár a rossz ízlés kétségkívül megmaradt. Jön a kislány vidékről, rocksztár akar lenni, pedig ha a szerelmet akarná, ott lenne a szeme előtt – de nem mesélem tovább, mert olyan az egész sztori, mint a bőrgatyában tántorgó, Axl Rose-ra sminkelt Tom Cruise parádézása a színen: van annyira tré, hogy képtelenség legyen rendesen leírni. De persze a többiek is klasszak! Az Irigy Hónaljmirigy Show, a Szuperbojz és a Hannah Montana metszéspontjára belőtt, bántón családbarát próbálkozás kész mozgóképes Szüret rovat, újabb és újabb mélypontok infernális ünnepe. Alec Baldwin mintha végig részeg lenne, Catherine Zeta-Jones megnyeri a grimaszfesztivált, Paul Giamatti nagyot dob a hülye bajszok versenyén.

A számok mondjuk elég jók (kis anakronizmusokkal a kor nagy slágerei jönnek, Journey és Poison, GNR és Def Leppard), de a játszó arcok éneklik el mindet, és abban azért nincs köszönet. Ilyen hát e zsáner sorsa: fel sem tudott kelni még, máris porig megalázták.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.