Vak asszony

Zhang Yimou: Repülő tőrök klánja

  • - ts -
  • 2005. május 5.

Film

Ha bizonyos alkotói mozdíthatatlansággal hoz össze a sors, önvédelmi szempontból jobb a lehetséges befogadói attitűdöket cifrázni. Minél régebbi egy nóta, annál inkább. Minél távolabbi, annál inkább. Vagy a fene tudja...

Az ilyen-olyan távol-keleti kultúráru megítélési praxisai azonban olyan rengeteg variációt soha sem kínáltak. Az egymástól legmesszeesőbbnek tűnő vélemények is többször fakadnak közös vagy közeles tőről annál, hogy akár köztük kereshetnénk ki saját szempontunkat. S ahogy szűkítjük a kört, ahogy koncentrálunk a rendelkezésünkre álló műfajokra, lesz egyre soványabb a tánctér: a végén mindig egy zsebkendőn bokázunk.

Tanácsos talán a kritikátlan áhítatnál kezdenünk a kereskedést, leginkább azért, mert a tükörfordítottjával magam úgyszólván soha nem találkoztam, pontosabban csak ugyanott mindig: benne a tömjénben. Ha tetszik, ez maga a rasszizmus. Hogy is szól? Nekünk, begyepesedett agyú európai befogadóknak, mert nem vagyunk hajlandók a megértésre a legkisebb fáradságot sem fordítani, bármi, ami onnan jön, giccses, érzelgős, patetikus, frázisokba fojtott, pedig csak tudomásul kellene vennünk, hogy az a kultúra nem olyan, mint a mienk. Hát milyen? Másmilyen - ez ugyan nem válasz, de legtöbbször be kell érnünk ezzel. Ugyanakkor hogy is lehetne túltekinteni például az érzelgősségen, ha az egyszer műfaji követelmény? Most van vagy nincs?

A Repülő tőrök klánja úgynevezett vuhszia (olvastam valahol, majd' minden tárgyba vágó leiratban kardozós, röpködős, szerelmes távol-keleti akrobataparádé meghatározott számú hősi halállal). Nagy tapasztalatú majsztró munkája, bár a Vörös cirokmezőkből éppenséggel nem következett egyenesen a Hős, amiből viszont jelen művünk nagyon is. Bár a legtöbb leegyszerűsítésre hajlamos rendszerezői indulat meg nem áll ilyenkor a Tigris és sárkányig (amit viszont a még híresebb Ang Lee rendezett), nem is ok nélkül. És épp ezen okok közt van a kutya elásva.

Ha tehát adott mozizására vuhsziát választ magának az ember, semmi esetre ne csodálkozzék, illetve mondjon le egyéb alkalmakkor használatos szempontjairól. Magyarán: szeme se rebbenjen, ha valaki helyből felpattan a pagoda tetejire vagy a bambusz legvéknyabb hajtására, de akkor sem, ha a friss havat lassan befutja feketén a hősnő gyenge vére, épp mikor már majdnem révbe értek a szerelmesek... Ám, ha így jár el, nem marad neki más, mint az összevetés a Tigris és sárkánnyal, továbbá a gyanú, hogy annak kiugrónak mondható financiális sikere és a pillanatnyi élményei alighanem szoros oksági összefüggésben állanak - ám ezzel még nem mondtunk se jót, se rosszat a Repülő tőrökről...

Azzal még meg kell várnunk a megtermékenyítő erő és mesterséges megtermékenyítés kényszerű metaforájának feloldását. Vannak sarkalatos filmjei a mozitörténetnek, amelyek később iskolának szolgáltak alapul. És vannak ezerszer hivatkozott remekek, amelyek megálltak önmagukért, de ami belőlük, utánuk következett, azt jobb nem emlegetni (nem mondok példákat, nekem is kedves az életem). Én nem tudom, hogy gyerekkorom egyik borzongató kedvence, A kardforgató nő (és folytatása, a szinte tökéletes című Fogjátok el Oichit, élve vagy halva!) mi volt a címkék tükriben (gyártmánynak persze japán), de abban szinte biztos vagyok, hogy a Tigris és sárkány nem az első vuhszia ezen a földön. Ennek ismeretében viszont az is biztos, hogy az össznépi bizonytalankodás a műfaj értékeinek jelentős vagy kevésbé jelentős voltát illetően eddig mégsem vezetett helytelen ítélkezéshez, kommerciális szempontokból semmiképpen sem.

Tehát, ha valami attól jó, hogy vuhszia (western, pornó, road-movie, anyámkínja), azt megette a fene. A Tigris... pedig valószínűleg jó film, és felőlem lehet akár vuhszia is vagy egyéb szobanövény.

Egy szó mint száz, a jó nevű Zhang Yimou ezúttal egy professzionálisan kivitelezett zsánerfilmmel hozakodott elő (s ez önmagában sem lebecsülendő szórakozás), melyben jól érzékelhetően a műfaji sajátosságok adagolása a legfőbb megkülönböztető erő. Most a szerelem és az akrobatika közül a szerelem a hangsúlyosabb, nem is annyira mennyiségi alapon, mint informatikailag. A dramaturgiai haladás elősegítése van sokkal inkább a szerelemre, mint a harci jelenetekre bízva. Lehet, hogy ettől valóban más a dolog, de ha végigtekintünk mondjuk a kínaitól "oly messze eső" európai romantikus, kosztümös, kalandos, történelmi vagy áltörténelmi szcénán, akkor se tapasztalunk nagyon mást. Sőt semennyire sem. A szerelmek itt is elébb gerjesztenek háborúkat, mint viszont. Hogy hol állok a harcban, azt előbb súgja meg a szív, mint az egyéb természetű megfontolások - már ha a lét egy kalandfilm.

Ugyanakkor a Távol-Kelet lehet, hogy tényleg messze van, meg roppant misztikus is...

Forgalmazza az Intersonic

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.