Szabó Marcipán Múzeum: Jézus, Bem apó és Michael Jackson

  • 2003. október 2.

Gasztro

A szentendrei marcipán múzeum és cukrászda a múlt héttől felújítva, kibővítve várja az édesszájú látogatók rohamát. Bár a csokiszobrok, cukorinstallációk és marcipánra festett arcképek gejl gyéjteményét nehezen veszi be a gyomor, a tárlat megtekintését követően azonban jöhetnek a nyalánkságok.
A szentendrei marcipán múzeum és cukrászda a múlt héttől felújítva, kibővítve várja az édesszájú látogatók rohamát. Bár a csokiszobrok, cukorinstallációk és marcipánra festett arcképek gejl gyéjteményét nehezen veszi be a gyomor, a tárlat megtekintését követően azonban jöhetnek a nyalánkságok.
Élet + mód

Csaknem tíz éve nyílt meg Magyarország első marcipánmúzeuma. Az alapító Szabó Károly több mint hatvan év szívós munkájával, a semmiből építette fel hírneves cukrászműhelyét, és hozta létre a világviszonylatban egyedülálló kiállítást. Karcsi bácsi később társult a szakma másik nagy öregjével Szamos - Szamos Marcipán - Mátyással és az együttműködés legújabb eredménye a kibővített cukrászda és múzeum. (Egy szerényebb marcipántárlat egyébként Keszthelyen is van, persze ez is a Szabó-családfa hajtása.)

A földkerekség legkalóriadúsabb múzeuma egyszerre merít a magyaros romantika, a k.u.k. nosztalgia és Disneyland kelléktárából. Akad itt turulmadár csokoládéból, kalocsai hímzett kötény marcipánból, és babaszobára emlékeztető vadászszalon gobelin székekkel, a falon piciny vadkan- és muflontrófeákkal. Külön arcképcsarnok mutatja be nagy magyarjainkat és a Habsburg (értsd: Hab-sburg) kompániát: Rákóczi békés harmóniába olvad Mária Teréziával, Petőfit ugyanabból a marcipánból faragták, mint Ferenc Jóskát. A mesevitrinekben Cukor Tom kergeti Cukor Jerryt, Csipkerózsika alussza édes álmát, egy marcipánból mintázott húsvéti nyúlcsalád pedig széles vigyorral nyugtázza, hogy egyszer az életben nem fülerágott szezonális termék, hanem örökérvényé kiállítási tárgy. Diana hercegnő arcképe mellett marcipán lovasezred feszít, míg Jézus megtört vállal kopogtat egy óriás piros cukorszív ajtaján.

Honnan ez a zavarba ejtően eklektikus témaválasztás? Kérdésünkre Karcsi bácsi csak annyit felelt, hogy azt bizony, édesem, maga az Élet produkálta. Karcsi bácsi egyébként Aradról indult, majd Ausztrián át meg sem állt az ötvenes évekbeli, békebeli Libanonig, ahol az arab királyi családokat is ellátó világhíré Massoud cukrászatban alapozta meg karrierjét. Első marcipánmúzeumát Ausztriába visszatérve, Puchbergben nyitotta meg. Az idáig vezető rögös út egyik emlékezetes története szerint a hőskorban megvásárolta a Maja a méhecske figurájának licencét, és szerződés szerint háromezer darabot gyártott le a parányi figurákból (n. b. hatezer csáp), úgyhogy végül már az egész családja fullánkokkal álmodott.

A régi időket idézi a kiállítás veteránja, egy tizenhét esztendős mozdony, ennél azonban érdekesebb Kufstein várának sziklacukron magasodó kockacukormakettje. Adódik a kérdés, vajon hány, duplakávéval töltött ágyúval lehetne bevenni ezt az erődítményt? Nem tudjuk meg, de egy biztos: Kazinczy keseré napjait igencsak megédesítette volna egy ilyen szénhidrátokban gazdag intézmény, ráadásul, türelme fogytán, a nagy nyelvújító egyszerűen kinyalogathatta volna magát börtönéből. Ki kell még emelni a Parlamentet. A kacifántos neogót épület minden részletre kiterjedő, aprólékosan kidolgozott imitációja elismerésre méltó teljesítmény, és az anyagválasztás is kitűnő összhangban áll a témával: a csoki Országházból már csak az olvadékony képviselőtestület hiányzik.

A kiállítás non plus ultrája Michael Jackson életnagyságú szobra. Jacko a mostani generáltatarozásnak hála frissen-pirosan, új gúnyában áll előttünk. Bár az 1994-es magyarországi jelenés alkalmából készített szobornak nyilván az arcára is ráfért volna némi plasztikázás, azonban a mű így is tökéletes, különösen mivel alapanyaga 80 kiló fehér (!) csokoládé.

Karcsi bácsi elmondta, hogy a szobrok és reliefek nem tömör marcipánból készülnek, az alapjuk fa vagy hungarocell váz, erre építik fel a marcipán díszítést, ami a speciális konzerválási eljárásnak köszönhetően évekig nem romlik meg. úgyhogy ezúton tájékoztatjuk a tisztelt látogatókat, akik előszeretettel fényképezkednek egy óriás emeletes torta mellett, hogy az a 970 darab tojás, 25 liter tejszín és 15 kiló vaj a tortához csak akkor kellene, ha a torta torta lenne. Jelen állapotában a fehér csodából csak a máz az igazi.

A kiállításon minden megtalálható, ami szem-szájnak ingere, és hamarosan kiegészülnek az egyelőre szórványos háromnyelvű feliratok is, ám feloldhatatlannak látszik az ellentmondás, hogy a marcipánképeket és csokiszobrokat műalkotásként élvezni lehetetlen, beléjük harapni viszont nem szabad. Legjobb, ha úgy tekintünk az egészre, mint valami édes panoptikumra, ami a hét vezértől a hét törpén át a heti hetesig terjed. A végén a cukrászdában meg adhatunk a kilóknak, több hétre.

Orosz Ildikó

Szentendre Dumtsa J. u. 19.

Nyitva: minden nap 10:00-19:00

Belépő: 300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.