A Gazdasági Versenyhivatal 1,8 milliárd forintos bírságot szabott ki a Telenor Magyarország Zrt.-vel szemben a vállalat megtévesztő kereskedelmi gyakorlata miatt - közölte a hivatal pénteken az MTI-vel. A Telenor vitatja a döntést, a bírság összegét súlyosan aránytalannak gondolja, ezért bírósághoz fordul.
A GVH közleménye szerint a Telenor jogsértést követett el, és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg a fogyasztókkal szemben 2016 és 2017 között, amikor Telenor Blue tarifacsomagjában a lakosságnak esetenként 0 forintért kínált készülékeket.
A cég ugyanis a csomagot népszerűsítő kommunikációban, például televíziós reklámban, szórólapon, Facebook-hirdetésben, nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy ha készülékvásárlási lehetőséggel is élnek, akkor számukra az előfizetői díj magasabbá válik, mint ha kizárólag előfizetésre vonatkozó szerződést kötnek ugyanakkora hűségidő vállalása mellett. Így a fogyasztóknak többletköltségük keletkezett a készülékvásárlással, hiszen a Telenor a 0 forintosként vagy kedvezményes árúként reklámozott készülék ellenértékének egy részét beépítette az előfizetési díjba.
A Telenor az MTI-vel közölte: álláspontja szerint a reklámkampányban nagyösszegű ártámogatást adott a fogyasztóknak, így a GVH olyan gyakorlatot kifogásol, ami az ügyfelek döntő többségének biztosan kedvező volt. A mobiltársaság álláspontja szerint a GVH által kifogásolt hirdetésben jogszerűen járt el, a fogyasztók számára minden releváns információ megismerhető volt a reklámanyagokban.
Hozzátették, a közel két évig tartó vizsgálat során mindvégig teljes mértékben együttműködtek a GVH-val az ügy tisztázása érdekében. A Telenor Magyarország vitatja a GVH döntésének jogosságát, a bírság összegét súlyosan aránytalannak gondolja, ezért a döntés bírósági felülvizsgálatát kéri.
A Versenyhivatal nemrég hasonló nagyságrendű bírságot szabott ki a Facebookra is, amiért ingyenesként hirdették szolgáltatásukat, miközben a felhasználók adataiból nyereségre tettek szert.
Rekordbírságot szabott ki a GVH a Facebookra
A hivatal szerint az oldal korántsem ingyenes, a felhasználók az adataikkal fizettek érte. 1,2 milliárd forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal a Facebookot - közölte a szervezet. A GVH közleményében azt írta, azért bírságolták meg a közösségi oldalt - illetve annak európai vállalatát, a Facebook Ireland Ltd-t -, mert jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette a szolgáltatását, de a felhasználók kvázi az adataikkal fizettek érte.