Rekordbírságot szabott ki a GVH a Facebookra

  • narancs.hu
  • 2019. december 6.

Gazdaság

A hivatal szerint az oldal korántsem ingyenes, a felhasználók az adataikkal fizettek érte.

1,2 milliárd forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal a Facebookot - közölte a szervezet.

A GVH közleményében azt írta, azért bírságolták meg a közösségi oldalt - illetve annak európai vállalatát, a Facebook Ireland Ltd-t -, mert jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette a szolgáltatását, de a felhasználók kvázi az adataikkal fizettek érte.

A GVH azzal érvel, hogy a Facebook üzleti modelljének lényege, hogy az oldalon megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek szokásairól részletes adatokat gyűjt, majd ezen adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfelei részére, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz.

A hivatal álláspontja szerint ezért bár a Facebook úgy hirdeti magát, hogy "ingyenes és bárki csatlakozhat", ez eltereli a figyelmet arról, hogy a fogyasztók valójában átadják adataikat.

A GVH ezért úgy ítélte meg, hogy az ingyenesség üzenete zavart kelthet a fogyasztókban mind használattal járó felelősség, mind a szerződéses kötelezettségek tekintetében, hiszen kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben több szintű, ráadásul nem is egészen átlátható felhasználói elköteleződés áll mögötte.

Hozzáteszik azt is, hogy számos fogyasztó nincs tisztában az általa átadott adatok kiterjedésével vagy értékével sem, és jellemzően az online platformok általános szerződési feltételeit sem olvassa el.

A GVH szerint pedig káros, ha a fogyasztók azt hiszik, hogy egy szolgáltatást ellentételezés nélkül, kockázatmentesen használhatnak, mikor ez nem így van.

A GVH azt írja, ez történetének legnagyobb fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírsága, amelynek megállapításánál a Facebook Ireland Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részéből indultak ki, és figyelemmel voltak arra is, hogy a vállalkozás a versenyfelügyeleti eljárás során globálisan módosította a vizsgált szlogenjeit.

A hivatal hozzáteszi, hogy az Egyesült Államokban és Európában is születtek hasonló döntések a Facebookról, 2019 áprilisában pedig a Facebook az Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására frissítette is a felhasználási feltételeit és szolgáltatásait, ezekből elvileg már egyértelműen kiderül, hogy a vállalat miként használja fel a közösségi oldalra bejelentkezők adatait.

Figyelmébe ajánljuk