„Akinek nem tetszik, hogy a bizniszeink miatt kevesebb játszótér épül Németországban, annak nincs köztünk helye”

  • Urfi Péter
  • 2017. június 11.

A hét cikke

Mintha A Wall Street farkasa jeleneteit látnánk, miközben feltárják, hogyan károsították meg 34 milliárd euróval a német államot.

Tényleg filmszerű az egész: a pénzügyi zseni, aki átállt a sötét oldalra, a rendíthetetlen kishivatalnok, aki térdre kényszerített egy világszintű hálózatot, menekülő és hazudozó hatalmasságok, és persze kokaint szippantgató tőzsdecápák, akik egy külön erre a célra fenntartott luxusétteremben, antikvár Machiavelli-kötetek fölött összehajolva cserélik ki egyszer használatos mobiljaik telefonszámát.

A történet nem új, áprilisban a Süddeutsche Zeitung és két regionális közszolgálati (!) adó cikkét még az MTI is szemlézte, hírül adva, hogy „egy bennfentes vallomása révén sikerült áttörést elérni a cum-ex ügyletek néven a német nyilvánosságban is ismert ügyben. A feltételezett csalók a törvényi szabályozás 2012-es megváltoztatásáig osztalékfizető (cum) és osztalékot nem fizető (ex) részvények adásvétele révén kétszeresen igényelhették vissza a tőkejövedelem után fizetendő adót”.

A Die Zeit és a német közszolgálati (!) tévé, az ARD féléves nyomozása azonban minden eddiginél alaposabban járt utána az ügynek, miután az újságírói csapat tagjai bennfentes informátorokkal beszéltek, titkos jelentések sorát ismerték meg és beutazták a fél világot.

Cum-Ex: The Great Tax Robbery

Bár a cikk hangvétele visszafogott és végig kerüli a szenzációhajhászást, azért így is vannak benne hajmeresztő epizódok. Ilyen például a címben idézett mondat, amely az adócsalók egyik nagy buliján hangzott el, vagy annak a bankárnak az esete, aki annyira imádta a cum-exet, hogy a jachtját is így nevezte el.

A közszolgálati csatornákat pedig azért felkiáltójeleztem meg fentebb, mert a német kormányok, köztük számos ma is pozícióban lévő politikus felelőssége is felmerül a szinte beláthatatlan kiterjedésű nyomozásokban, arrafelé mégis természetes, hogy a közmédia aktívan részt vesz a tényfeltárásban.

További olvasnivalók

Bandaháborúk Brazíliában (Foreign Policy)

Hogyan kebelezi be a hirdetési piacot a Facebook és a Google? (Columbia Journalism Review)

A Chapecoense tragédiájának utóélete (ESPN)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.