Fesztiválmelléklet

A második, valahol keleten

Kassa és az EKF

  • Urfi Péter
  • 2013. szeptember 29.

Interaktív

Európa Kulturális Fővárosa, polgári pompa, lépten-nyomon magyar emlékek, Márai minden mennyiségben - ez nem hangzik rosszul, bár nagyon izgalmasan sem. Akkor miért is menjen az ember Kassára?

De rossz a kérdés. Mert hát miért ne menne! Egy pécsi, debreceni vagy keszthelyi vonatút csak kicsivel rövidebb és olcsóbb - és annyit bátran állíthatok, hogy az első vagy második kassai hétvége biztosan izgalmasabb, mint a tizedik-huszadik szegedi. Kassára három és fél óra alatt, megbízható pontossággal futnak be a légkondicionált, kulturált szerelvények, és ha az egyre inkább ritkaságnak ható, bölcselkedésre csábító büfékocsit is számításba vesszük, akkor a hatezres retúrjegy már igazán jó vételnek tűnik. A szétvert pályaudvar emeletén üzemelő, indusztriális panorámával, széles ételválasztékkal és a magyar vándor számára egzotikus dohányfüsttel csábító étterem költőiségét pedig csak azért nem méltatom hosszabban, mert a látszatát is el akarom kerülni az alantas vádnak, hogy a kulturális riportert leginkább a vonat vonatkozású italkimérések hozzák lázba.

Nos, nem csak azok. Megunhatatlan például az a brutalitás, ahogy egymásba csattan a századok alatt kifinomultan, szervesen épült polgári miliő és a szemérmetlen szocreál. Láttunk már ilyet mifelénk, sőt, mást se látunk, de a kontraszt itt különösen erős: ahogy a tényleg párját ritkító Fő utcán a századforduló hangulatába beleszédült turista az ide torkolló mellékutakon át rámered a panelokkal benőtt hegyekre. Ez a Fő utca inkább hosszan nyújtózó tér, amelyen, kérem, korzózás van és kávéházi élet, meg persze gyros és neonreklámok, valamint a külön attrakcióként tálalt, színváltós szökőkút, körötte kis park és kíméletlen, szünet nélküli zenei aláfestés, Evita és I Will Always Love You inkluzíve. A környező utcákra sem lehet panasz, de a belső udvarok mindent visznek. "Az igazi város szinte láthatatlan volt, befelé épült, az utcasorok földszintes homlokzata mögött terült el. Ha benézett a vándor a bolthajtásos kapuk egyikén, négy-öt házat látott az udvaron, amelyet teleépítettek az unokák és ükunokák; ha egyik fiú megnősült, ragasztottak neki egy új szárnyat a meglevő épületekhez. A város elrejtőzött a házak udvarain." Az Egy polgár vallomásai ideje óta ezek igen változatos életet éltek, némelyik elnéptelenedett, a belvárosban is sok a megkapóan lekoszlott udvar, máshol éttermek, üzletek vették át az uralmat.

Márai regényének első tíz fejezete rendre a gyerekkorát meghatározó Fő utcai bérház tereiből rugaszkodik neki, hogy keresztülcikázzon a család, a város, az ország történetén és jelenén. Valószínűleg ez a magyar irodalom legrészletezőbben, legemlékezetesebben megírt háza. Olyan komcsi pláza áll a helyén, hogy elsírod magad. A szülők saját házába - az "új ház pompás, nagyúri, talán nincs is abban a pillanatban párja a városban" - Márai jobbára már csak látogatóba járt. Most itt van emlékszobája, ami pont olyan, amilyenek az emlékszobák lenni szoktak. Unalmas, szomorú. A helyiek szerint korábban azért volt valami varázsa, mert a házban lakó "Juli néni" vezette körbe a látogatókat. Az ő anyja még ismerte Márai szüleit, és megígértette lányával, hogy ápolja az író emlékét. Be kellett csengetni, aztán Juli néni mesélt és mutatott. Az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program keretében a belső tereket pályázaton nyertes spanyol belsőépítész dizájnolta újra, került teremőr és hozzá nyitvatartási idő, az udvarba - ami, ugye, a legjobb rész volna - belesni is alig lehet. Vannak fotók, a vitrinekben könyvek. Juli néni most is itt lakik.

Melyiket az ötezerből?

Nem csak erre panaszkodnak a helyi magyarok (akik a lakosság 3 százaléka csupán, bizony). Nem mintha ez nemzetiségi kérdés lenne csak: bárkivel beszélek, mindenkinek van egy rossz szava az EKF-ről. De a magyar kulturális élet szereplői külön is azt érzik, kihagyták őket - a helyi főkonzulátus szervez magyar programokat a Külügyminisztérium pénzéből, hogy pótolja a hiányt. Czajlik József, a Thália Színház igazgatója öt terve közül - előzetes egyeztetés után - két pályázatot adott be. Az egyiket szó nélkül visszadobták, a másikra ötezer eurót ítéltek meg a kérvényezett 120 ezer helyett, ezért inkább ettől is elálltak. Az igazgatót hosszan beszéltetem az utóbbiról, ami így első ránézésre is az EKF egyik ékköve lehetett volna. Schilling Árpád vezette volna a projektet, amelyben kétéves előkészítés után a helyi lakosság játszott volna Márai drámája, A kassai polgárok alapján. Konferenciát is szerveztek volna mellé arról, mit tehet ma a polgár a városért és a város a polgárért, majd a fenntarthatóság jegyében kétévente meghívtak volna egy-egy újabb európai hírű rendezőt, hogy készítsen valami hasonlót. Czajlik csak találgatni tudna, miért nem támogatták ezt és a másik tervüket, vagyis hogy miért nem osztottak nekik egy lapot sem. Ugyanakkor a színház főépülete megújult kívül-belül, konferenciateremmel és kiállítótérrel bővült. "Ez életmentő beavatkozás volt, és az EKF nélkül nem sikerült volna." Mert bár a pénz nem a programon keresztül, hanem jórészt az EU regionális alapjából érkezett, de a megye azért vállalkozott a pályázásra és azért fizette ki az önrészt, mert az EKF miatt ki akarta pofozni a fenntartásában lévő intézmények egy részét.

A felújított színházépület fotóját lobogtatja Tomás Cizmárik, az EKF kommunikációs igazgatója is, amikor a magyarok mellőzéséről kérdezem. Mikor ellenvetem, hogy ehhez nekik mérsékelten van csak közük, akkor a fesztivál négy kulcsfiguráját említi. Márai mellett Oelschlager-'ry Lajos építész, Gyula Kosice, a kassai születésű, magyar származású argentin vizuális művész és Juraj Jakubisko filmrendező kerülnek fókuszba - és mint látjuk, a négyből három magyarságilag erősen érintett. Jó, de őket még az előző vezetés választotta ki, kekeckedem, és akkor belekezdünk az idei EKF slágertémájába - erről külön cikket lehetne írni, de én igyekszem rövidre fogni.

A külföldi és a független szlovák sajtó beszámolói általában egy, a pécsi EKF-hez kísértetiesen hasonló narratívát követnek. A győztes pályázat szerzőit, a kulturális és civil szférából érkező szakembereket kiszorították, a politika mindenbe beleszólt, a beruházások csúsznak, az eredeti tartalom elsikkad. A pécsi Takáts József szlovák megfelelője Zora Jaurová dramaturg, kritikus és producer, valamint az EU szakértője és jelenleg a Szlovák Kreatív Ipar Fórum elnöke. Az általa megálmodott EKF-programnak is ez, a kreatív ipar fejlesztése állt volna a középpontjában - ez szerinte kudarcba fulladt, Cizmárik szerint viszont a legjobb úton haladnak, rengeteg cégvezető látogatott ide, sikeres konferenciákat rendeztek. Jaurová e-mailben válaszolt a kérdéseimre, mivel Pozsonyban él - épp ez volt az egyik baj vele, hogy "Pozsonyból diktálnak" a kassaiaknak. 2011-ben hagyta ott az EKF igazgatói székét, mivel állítása szerint ellehetetlenítették. Szerinte világos, hogy miért: a politika a választások után rá akarta tenni a kezét a projektre. "Kassának megadatott az egyedülálló esély, hogy kilépjen 'a második legnagyobb szlovák város valahol keleten' pozíciójából. Ez a lehetőség kiaknázatlan maradt, részben, mert a politikusok és a döntéshozók lemondtak az eredeti célokról, részben pedig a katasztrofális marketing miatt." Cizmárik viszont épp azt ecseteli hosszan, mennyire nehéz volt a kezdeti lila ködökből kivergődnie a kommunikációnak, hogy az emberek végre megértsék, mi is történik Kassán.

Mondom, folytathatnám ezt a végtelenségig. Abban mindenesetre egyetértés mutatkozik, hogy az EKF így is áldásos hatással volt a városra és az országra. A SPOT program például valóban sikertörténetnek tűnik: Cizmárik elmondása szerint hat külvárosi trafóházat alakítottak át közösségi helyekké, és hát zajlik ott az élet, tudományos ismeretterjesztéstől lakógyűlésig. A beruházások pedig Jaurová szerint is nagy előrelépést jelentenek, csak ezek kontextusa veszett el és az intézmények jövőbeli üzemeltetése is bizonytalan (Cizmárik azt mondja, most zajlanak a tárgyalások a várossal, hogyan vegye át a kulturális intézményeket - tényleg nem kapkodják el). Czajlik mentalitásbeli változást lát: a kassaiak megértették, hogy a kultúrával is naggyá lehet lenni.

Túl sekély

Az egyszeri turista azt látja, hogy a legnagyobb beruházás, a leharcolt laktanyából épített Kultúrpark csak szeptemberre lesz kész, a Kelet-szlovákiai Múzeum pedig szintén zárva átalakítás miatt - és ezt sehol, egy szóval nem jelzi senki. Elkészült viszont - igaz, csak nyárra - a Kunsthalle a régóta lezárt, omladozó uszoda épületében. A rossz nyelvek szerint, ha lejár a szerződésben kikötött öt év, azonnal visszaalakítja a város uszodává. Ezt tényleg mindenki így tudja, akivel beszélek, de Cizmárik leteszi a nagyesküt, hogy kacsa. "Hiszen nem is lehetne úszni az új medencében, túl sekély." A legfantáziadúsabb dolog, ami az épület külsejével történt, hogy az átlátszó korlátokra halacskákat rajzoltak, de a háromosztatú belső (képünkön) a medencével és sok fénnyel a közepén tényleg izgalmas. Jelenleg a kortárs világsztár Tony Cragg szobrai és Br‰ncusüi műhelyfotói láthatók itt: két derék tárlat, aminek Kassához semmi köze. Szöges ellentétben Gyula Kosice kamukiállításával, ahol fotókról értesülünk a kinetikus művészet nagy alakjának látványos munkáiról, helyben két apró kütyüvel és a pályatársak hommage-aival kell beérnünk. Nyilván nem én vagyok a kinetikus művészet ideális befogadója, hiszen leginkább a Csodák Palotájába való látványosságnak gondolom az irányzat 90 százalékát - de ezek még csak nem is látványosak. Az Argentínában készült portréfilmet csak szlovákul feliratozzák, végigszenvedem szegényes spanyoltudásommal, de nem mondanak benne semmit, és érthetetlen okokból a mester sem jelenik meg benne. Gyula Kosice Statue for Kosice című szobra a Kunsthalle előtt áll. Van a közepén egy gömb, amiben tükröződik az épület, nagyon ötletes.

Egész ősszel nemzetközi képzőművészeti triennálét tartanak itt, hagyományteremtő szándékkal. Cizmárik ezt említi először, mikor arra kérem, emeljen ki a háromszáz program közül olyanokat, amelyek a távoli Budapestről is idevonzzák a közönséget. Nem mindegyik ajánlatát látom vonzónak - a másik idei kulturális főváros, Marseille költőinek bemutatkozását például nem nevezném szenzációnak -, de egy ponton felragyog a szeme, és hamarosan az enyém is. Európa legrégebbi maratonja a kassai, és már hagyomány, hogy a nagy futás előestéje (idén október 5-e) a "Fehér éjszaka". Ilyenkor minden múzeum és klub hajnalig nyitva áll, és a város lakossága, illetve az ide érkező tízezer futó és kísérőik megtöltik az utcákat. Egész estés örömünnep, ahogy Cizmárik mondja: "a legjobb nap minden évben". A Thália Színház igazgatójától is kérek ajánlatokat: a nyolc átmentett repertoárdarabon túl és egyéb újdonságok mellett Kárpáti Péter Akárkijét mutatják be decemberben, amiből a Káva közreműködésével tantermi előadás is készül, jövőre pedig debütál Egressy Portugálja, míg a színházat 45 éve megalapító Beke Sándor A kassai polgárokat rendezi.

Márai nevét viseli a színház stúdiószínpada is, a kis épület kávézójában beszélgetünk az igazgatóval, a falakon a Petőfi Irodalmi Múzeum kiállítási anyagai az íróról. Czajlik először körbevezet, és az emeleti ablakon át mutatja, hogy a kávézó voltaképpen a szomszédos házzal közös udvar lefedett része. "Nem tudom, hogy elmondhatom-e, mert azt hiszem, a kutató még nem publikálta ezt sehol, de valójában az ott Márai szülőháza. Ez volt az udvaruk." Ez épp elég kalandosan hangzik ahhoz, hogy utána rögtön találkozzam Ötvös Anna helytörténésszel, aki a ház előtt, biciklijét szorongatva hadarja lelkesen a felfedezése bonyolult és izgalmas történetét (ennek bővebb leírását és a fotókat lásd a magyarnarancs.hu Megvan Márai igazi szülőháza c. cikkében), amelynek végére már meggyőzően bizonyítani tudja, hogy Márai nem a nagy sárga házban született, ami minden albumban, életrajzban és kiállításon szerepel, hanem száz méterrel odébb. Ebben a romantikus, romos házban, aminek az udvarán most - tök véletlenül - az életét bemutató kiállítás díszletei közt kávéznak a kassai polgárok.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.