rés a présen

„Előadásnak indult”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. október 8.

Interaktív

Páder Petra színész, kurátor

rés a présen: A Klauzál téri KULT7 Galériában most nyílt Szaniter című kiállítás kurátora vagy. A színészet mellett mióta foglalkozol dizájnnal?

Páder Petra: A színház mellett mindig voltak független projektjeim, amelyeken keresztül ösztönösen kapcsolódhattam a társművészetekhez és a társadalomkutatáshoz. A Színművészeti Egyetemen kívül is végeztem felsőfokú tanulmányokat. Két éve diplomáztam kurátorként design- és művészetmenedzsment mesterszakon, de a Gyerek/Otthon című kiállításunkat még ez előtt hoztuk létre részvételi, társadalmilag elkötelezett művészeti projektként. Előadásnak indult, aztán kiállítás lett belőle. Gyerekotthonban élő gyerekekkel foglalkoztunk a járvány idején, és igyekeztünk megismerni a helyzettel kapcsolatos érzéseiket, gondolataikat. Azonos korú, de más szociális körülmények között élő gyerekeket vontunk be, így a tárlat annak a bonyolult időszaknak a gyerekek nézőpontjával készült komplex lenyomata lett.

rap: Kikből áll a Pompa Copia kollektíva, akikkel a mostani, a Dokumentarista kiállítás a higiéniai szegénység valóságáról Magyarországon alcímmel ellátott kiállítást létrehoztátok?

PP: Kevés Eszter és Pregun Soma alkotják a kreatív kollektívát, amely egy barátság és három év közös munka eredménye. Látványtervezéssel foglalkoznak. Rövidfilmek, videó­klipek, reklámfilmek és események vizuális koncepcióin dolgoznak. Ők hívták be a csapat többi tagját, és indították útnak a projektet, amely a lakhatási szegénységről, azon belül is a higiéniai feltételek hiányáról szól – ez ma Magyarországon több százezer embert érintő probléma. Azt kerestük, hogy mi történik azon a biztonságos burkon kívül, amelyben élünk, mi az, ami nekünk evidens, de sokaknak egyáltalán nem az. A Világítani Fogok Egyesület fogta a kezünket az út elején, közben pedig sok szervezet munkájával ismerkedtünk meg. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány, a PAD Alapítvány kutatási anyagai, a Víz Koalíció tudásbázisa mind a segítségünkre voltak. És természetesen a saját felfedező utunk volt az alap, amelynek során keresztül-kasul jártuk az országot a témát kutatva. A tapasztalatokból született, asszociatív tisztálkodási terekből, dokumentarista fotókból, installációkból álló, személyes sorsokat megidéző kiállítás október 25-ig látogatható a KULT7 Galériában.

rap: Színészként mely előadásokon kerültek társadalmi kérdések a legközelebb hozzád?

PP: Nagyon szerettem a Budaörsi Latinovits Színházban A kutya különös esete az éjszakában című előadást, ahol az autizmus-spektrumzavar témáját dolgoztuk fel. Fontos volt a Vacsora öt személyre, ahol a családon belüli erőszak és az alkoholprobléma volt a központi téma. Míg a Vadászatban a hatalommal való visszaélés és a #metoo kérdéskörét feszegettük.

rap: Hol játszol, amióta eljöttél a Budaörsiből?

PP: Tíz év társulati tagság után lettem szabadúszó, amivel pontot tettem egy traumatikus folyamat végére. Fizikai és mentális regenerálódásról szólt az elmúlt egy évem, miközben építettem tovább a szakmai életemet is. Külföldi filmekben forgattam, dolgoztam az OFF-Biennále Budapest programjában és a Szaniter kiállítást készítettük elő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.