rés a présen

„Előadásnak indult”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. október 8.

Interaktív

Páder Petra színész, kurátor

rés a présen: A Klauzál téri KULT7 Galériában most nyílt Szaniter című kiállítás kurátora vagy. A színészet mellett mióta foglalkozol dizájnnal?

Páder Petra: A színház mellett mindig voltak független projektjeim, amelyeken keresztül ösztönösen kapcsolódhattam a társművészetekhez és a társadalomkutatáshoz. A Színművészeti Egyetemen kívül is végeztem felsőfokú tanulmányokat. Két éve diplomáztam kurátorként design- és művészetmenedzsment mesterszakon, de a Gyerek/Otthon című kiállításunkat még ez előtt hoztuk létre részvételi, társadalmilag elkötelezett művészeti projektként. Előadásnak indult, aztán kiállítás lett belőle. Gyerekotthonban élő gyerekekkel foglalkoztunk a járvány idején, és igyekeztünk megismerni a helyzettel kapcsolatos érzéseiket, gondolataikat. Azonos korú, de más szociális körülmények között élő gyerekeket vontunk be, így a tárlat annak a bonyolult időszaknak a gyerekek nézőpontjával készült komplex lenyomata lett.

rap: Kikből áll a Pompa Copia kollektíva, akikkel a mostani, a Dokumentarista kiállítás a higiéniai szegénység valóságáról Magyarországon alcímmel ellátott kiállítást létrehoztátok?

PP: Kevés Eszter és Pregun Soma alkotják a kreatív kollektívát, amely egy barátság és három év közös munka eredménye. Látványtervezéssel foglalkoznak. Rövidfilmek, videó­klipek, reklámfilmek és események vizuális koncepcióin dolgoznak. Ők hívták be a csapat többi tagját, és indították útnak a projektet, amely a lakhatási szegénységről, azon belül is a higiéniai feltételek hiányáról szól – ez ma Magyarországon több százezer embert érintő probléma. Azt kerestük, hogy mi történik azon a biztonságos burkon kívül, amelyben élünk, mi az, ami nekünk evidens, de sokaknak egyáltalán nem az. A Világítani Fogok Egyesület fogta a kezünket az út elején, közben pedig sok szervezet munkájával ismerkedtünk meg. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány, a PAD Alapítvány kutatási anyagai, a Víz Koalíció tudásbázisa mind a segítségünkre voltak. És természetesen a saját felfedező utunk volt az alap, amelynek során keresztül-kasul jártuk az országot a témát kutatva. A tapasztalatokból született, asszociatív tisztálkodási terekből, dokumentarista fotókból, installációkból álló, személyes sorsokat megidéző kiállítás október 25-ig látogatható a KULT7 Galériában.

rap: Színészként mely előadásokon kerültek társadalmi kérdések a legközelebb hozzád?

PP: Nagyon szerettem a Budaörsi Latinovits Színházban A kutya különös esete az éjszakában című előadást, ahol az autizmus-spektrumzavar témáját dolgoztuk fel. Fontos volt a Vacsora öt személyre, ahol a családon belüli erőszak és az alkoholprobléma volt a központi téma. Míg a Vadászatban a hatalommal való visszaélés és a #metoo kérdéskörét feszegettük.

rap: Hol játszol, amióta eljöttél a Budaörsiből?

PP: Tíz év társulati tagság után lettem szabadúszó, amivel pontot tettem egy traumatikus folyamat végére. Fizikai és mentális regenerálódásról szólt az elmúlt egy évem, miközben építettem tovább a szakmai életemet is. Külföldi filmekben forgattam, dolgoztam az OFF-Biennále Budapest programjában és a Szaniter kiállítást készítettük elő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.