Franciaországban hétfőtől minden 55 éven felüli kérheti az oltást

  • narancs.hu
  • 2021. április 11.

Katasztrófa

AstraZenecával viszont nem oltanak bizonyos helyeken, mert nem elég hatékony a dél-afrikai variánssal szemben.

Kiszélesítik Franciaországban a koronavírus-elleni oltásra jogosultak körét: hétfőtől minden 55 éven felüli francia feltétel nélkül kérheti a vakcinát - jelentette be Olivier Véran egészségügyi miniszter a Le Journal du dimanche című vasárnap megjelenő hetilapban.

Jelenleg az oktatásban dolgozók, az egészségügyi és szociális dolgozók, a tűzoltók, valamint a krónikus betegek és a 70 éven felüliek kérhetik az oltást.  

"Hétfőtől minden 55 éven felüli francia feltétel nélkül megkaphatja az oltást két oltóanyagnak, az AstraZeneca és a Johnson & Johnson csoportba tartozó Janssen Pharmaceutica-Cilag NV gyógyszeripari vállalat vakcinájának köszönhetően" - mondta a tárcavezető. Az utóbbit hétfőtől, a tervezettnél egy héttel előbb kezdik szállítanak az országba, és az első szállítmánnyal mintegy 200 ezer adag érkezik.  

Az AstraZeneca oltását a fiatalabbaknál megfigyelt vérrögképződéssel összefüggő rendellenességek miatt március 19. óta csak 55 éven felüliek kaphatják.

Az egészségügyi főhatóság (HAS) ugyanakkor pénteken azt közölte, hogy a kelet-franciaországi Moselle megyében és a tengerentúli francia megyék közül Guyanán, Mayotte-on és Réunion szigetén nem oltanak többet az AstraZenecával, mert az nem elég hatékony a koronavírus dél-afrikai variánsával szemben, amely ezeken a területeken erősen terjed.

A tengerentúli francia megyékben eddig sem használták a brit-svéd cég oltóanyagát, Moselle megyében viszont 9 ezer embert már beoltottak vele. A HAS mostantól viszont itt is csak a Pfizer/BioNTech-, a Moderna- és a Janssen-vakcina használatát javasolja. A Johnson & Johnson oltóanyagáról a hatóság olyan adatokkal rendelkezik, amelyek bizonyítják, hogy "a hatékonysága nagyon magas szintű" a dél-afrikai variánssal szemben.  

Moselle megyében március végén a fertőzések 35 százalékát a dél-afrikai variáns okozta, amely az ország más területein a fertőzések kevesebb mint 20 százalékáért felelős, így máshol a hatóság "egyelőre nem tart szükségesnek differenciált stratégiát" az oltóanyagokat illetően.  

Franciaországban a kezdetekben kizárólag a legveszélyeztetettebbek, azaz az idősotthonokban élők és a krónikus betegek, valamint a 75 éven felüliek részesülhettek az oltásból. Ennek köszönhetően az idősotthonokban élők 75 százaléka már mindkét dózist megkapta, de az otthonaikban élő 75 évnél idősebbeknek még csak 35 százaléka.  

A kampány az elmúlt hónapban jelentősen felgyorsult, pénteken több mint félmillióan, szombaton csaknem 400 ezren kapták meg az oltás első adagját. Eddig 10,5 millió francia (a lakosság 15,8 százaléka) kapta meg az első dózis vakcinát, és mintegy 3,6 millióan (5,4 százalék) mindkét adagot.

Olivier Véran azt is jelezte, hogy az mRNS típusú vakcinák, a Pfizer/BioNTech és a Moderna két dózisa közötti időt azok számára, akik április 14. után kapják meg az első adagot, a jelenlegi 28 napról 42 napra növeli a kormány annak érdekében, hogy "gyorsabban menjen az oltási kampány a védettség csökkenése nélkül".

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.