Minden negyedik halálos áldozat otthonban lakott

  • narancs.hu
  • 2021. március 17.

Katasztrófa

Szél Bernadett kérte, a tiszti főorvos kiadta a szociális otthonok koronavírus-fertőzöttségi és halálozási adatait. 

A koronavírus-járvány első hullámában, tavaly márciustól június 30-ig 140 idősotthoni gondozott hunyt el, szeptember és március 5-e között azonban 3512 – derült ki azokból az adatokból, amelyeket Szél Bernadett független országgyűlési képviselőnek adott ki Müller Cecília országos tiszti főorvos. 

A Facebookon megosztott tájékoztató szerint novemberben robbant be igazán a járvány az otthonokban: „a március 5-ig koronavírusban elhunytak 24 százaléka, azaz mintegy negyede volt szociális otthonok lakója, ideértve a szociális és gyermekvédelmi intézményeket, idősotthonokat, fogyatékossággal élőket gondozó otthonokat, pszichiátriai betegek otthonait, hajléktalanokat ellátó intézményeket. A vírus minden negyedik áldozata szociális otthon lakója volt” – írja az országgyűlési képviselő.

 

Kitartó adatkérések és levélváltások hosszú sora után megkaptam Müller Cecíliától a szociális otthonok fertőzöttségi és...

Közzétette: Szél Bernadett – 2021. március 17., szerda

 Az is kiderül az összesítésből, hogy az ősz óta tartó hullámban elhunyt otthonlakó embereknek a 95 százaléka valamilyen vidéki intézmény lakója volt. A férőhelyek és az elhunytak arányát tekintve a legrosszabbul a kiskunfélegyházi Szivárvány Intézményben jártak, mert

a 108 férőhelyes otthon lakói közül 27-en veszítették életüket a koronavírus miatt.

A második hullámban a fertőzött otthonokban gondozottak 33 százaléka, azaz harmada kapta el a betegséget.

Szél Bernadett azt írja, „kitartó adatkérések és levélváltások hosszú sora után” jutott hozzá az információkhoz, és vannak még kérdései, amelyekre szerinte megint 90 nap múlva fog választ kapni. 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.