Kiállítás

Delejes tervek, aktuális álmok

Kollektív álmok és burzsuj villák – a magyar CIRPAC helyszínrajza

  • Molnár Ráhel Anna
  • 2019. augusztus 4.

Képzőművészet

Idén százéves a Bauhaus. A 20. század legdivatosabb szellemi műhelyének tevékenységét – és száz év múltán is aktuális társadalomtörténeti kontextusát – a centenárium alkalmából világszerte átfogó kiállítások tematizálják. A Blinken OSA Archívum és a Kortárs Építészeti Központ éves eseménysorozata, a Budapest 100 május első hétvégéjén eredt „a Bauhaus nyomába”.

Idén százéves a Bauhaus. A 20. század legdivatosabb szellemi műhelyének tevékenységét – és száz év múltán is aktuális társadalomtörténeti kontextusát – a centenárium alkalmából világszerte átfogó kiállítások tematizálják. A Blinken OSA Archívum és a Kortárs Építészeti Központ éves eseménysorozata, a Budapest 100 május első hétvégéjén eredt „a Bauhaus nyomába” – az iskola eszméinek múltjával és jelenével foglalkozó előadások, beszélgetések, workshopok, örökségének budapesti épületeiben rendezett séták nyomvonalán. A programsorozat két napjára (sok egyéb mellett) megnyíltak a Napraforgó utcai mintatelep, a Gellérthegy nyugati oldalán épült Delej-villa vagy az Országos Társadalombiztosítási Intézet (OTI) a mai II. János Pál Pápa téren álló épületei. Mind egy kevéssé ismert, de a Bauhaus magyarországi hatástörténetének szempontjából annál meghatározóbb csoport, a magyar CIRPAC köréhez tartozó építészek munkái – amelyek ma is csendben hordozzák az új építészet társadalmi utópiáinak történetét.

 

*

A Centrális Galéria aktuális kiállítása (egyben a Budapest 100 nyitóprogramja) – Kollektív álmok és burzsuj villák – a CIRPAC tevékenységének „helyszínrajzát” vázolja fel. Az egyszerre delejes és kijózanító történetet Zsámboki Miklós és Székely Katalin, a kiállítás kurátorai az 1920-as és ’30-as évek egészen abszurd párhuzamosságokkal és ellentmondásokkal, utópisztikus programokkal és munkanélküliséggel, növekvő bizonytalansággal és „Montparnasse-szerű” könnyedséggel, politikai kiszolgáltatottsággal és kollektív utópiákkal teli kontextusába helyezik.
E kontextus kiindulópontja a lakhatási válság – ugyanaz a válság, amely megalapozta a modern építészeket tömörítő CIAM nemzetközi kongresszusait, s az új építészet eszméit. Azokat az eszméket, amelyek nyomán 1929-ben a magyar CIRPAC is megalakult, hogy Budapesten dolgozzon az építészetet övező szakmai diskurzuson és gyakorlati programon. Az építészet és az építész társadalmi felelősségvállalásának programján – a kollektív ház, munka és élet társadalmi utópiáinak megvalósításán.

A kurátorok és az Építész Szakkollégium közös munkájának eredményeként a Centrális Galéria terében összesen nyolc fejezet rajzolja fel e program kialakításának folyamatát, és mutatja be az új építészet eszméit. Zavarba ejtően közeli és személyes, de egyszerre tágas építészet- és politikatörténeti kontextusok olvasatában. Ahhoz viszont, hogy a történet szereplőinek személyes motivációi, meggyőződései, az azokra ható nemzetközi kapcsolatok, ideák és eszmék az új építészet sorsát meghatározó összetett társadalmi válságok és a politikai reprezentáció egyre sötétebb dinamikáin belül váljon értelmezhetővé, olvasni kell. Méghozzá sokat és figyelmesen. Ugyanis szövevényes történethálózat ez, amely épp a részt vevő építészek (főként Molnár Farkas és Fischer József) levelezései, hagyatéki fotók, feljegyzések, meghívók és korabeli sajtómegjelenések, kritikák, cikkek, kiállítási rekonstrukciók, híradórészletek, fotók, grafikai művek és rendőrségi jelentések rejtett részleteiben, a kutatás alatt kirajzolódó metszéspontjaiban válhat láthatóvá.

Az esettanulmányként bemutatott épületek, kiállítások és konferenciák sokkal inkább egy be nem teljesült utópia leletei – kutatási forrásanyagok, amelyek a nézőtől is elvárják, hogy akként tekintsen rájuk. A Molnár Farkas és Ligeti Pál közös tervezéseként jegyzett Mihály utcai Delej-villa nem pusztán a Bauhaus örökségének építészeti példájaként jelenik meg (Molnár 1919-et követően hagyja el az országot, hogy az iskolában folytasson tanulmányokat, majd 1925-ben tér vissza Budapestre), de a két építész kapcsolatának, a Ligeti-kör szellemi hatásának és főként az új építészet önreprezentációjának lenyomataként. Molnár – miután maga is a Delej-villába költözik feleségével – eszelős maximalizmussal rendezi, dokumentálja és publikálja a „funkcionális ház” modelljét, nyilvános bemutatót rendez, és hónapokig minden hétvégén látogathatóvá teszi otthonát. Valódi delejes állapot, amely azzal párhuzamosan, hogy a tömegek egészséges és praktikus lakásfeltételeit biztosítani kívánó program része, egy luxustársasházban ölt testet a budai Mihály utcában.

 

*

Moholy-Nagy László 1933-as némafilmnaplója a CIAM IV. kongresszusát dokumentálja. Az új építészet nemzetközi szervezetének szakmai találkozóját, amelyen a funkcionális város kialakításának térképeit és tervrajzait vetette (illetve vetette volna) össze az „úszó bábeli tornyot képező, nyaraló sokaság” egy Marseille-ből Athénba tartó jacht fedélzetén. A kollektív élet és munka eszméjéről önmagában sokatmondó, míg a lakhatási válságot erősen a felső középosztály életvitelére szabó és nyaralásba torkolló szakmai találkozón a magyarok részt sem vesznek. A Horthy-korszakban nyíltan baloldali építészek 1932-es, agitatív ábrákat bemutató kiállítása bezáratásával együtt útlevelüket is bevonják. Ennek kapcsán fogalmazza meg Ligeti Pál a kiállítás címadó mondatává váló kritikáját: míg a CIRPAC tervei eszmei célkitűzéseikben „kollektív álmok”, megvalósításukban „burzsuj villák”. A kiállítás rekonstrukciója mellett megjelennek a CIRPAC 1931-es Kolház- és Kolváros-tervei, a korábbi munkákat életmódbeli utópiává duzzasztó kiállítás dokumentációja. A kollektív ház elképzelése mintha valósággá is válna az Országos Társadalombiztosítási Intézet 1931-es beruházási programjában – eltekintve attól, hogy az épület végül az OTI alkalmazottai, tisztviselők, újságírók – a középosztály otthonává válik. Végül a kiállítás utolsó egységének részleteiben rajzolódik ki, hogyan csúsznak az új építészet kollektív álmai és az egyéni sorsok a fasizálódó Magyarország, az egyre ritkuló beruházások és a munkanélküliség metszetében a burzsuj villákból a meg nem valósult tervek valóságába.

Az esettanulmányok mellett megjelennek a CIRPAC szellemiségével párhuzamos és azt meghatározó szellemi és szakmai kapcsolati hálók, a kollektív munka (és élet) közösségeinek üdítő vázlatrajzai – Fischer és főleg Molnár kapcsolata Ligetivel és körével, a Közép-Európai félperiféria egészen korai együttműködési kísérlete a CIAM-on belül, és végül Kassák, az új építészet programját a fotográfiában gyakorló Munka-körének elméleti terepe.

Mindez csak néhány a kiállításon bemutatott, egymást sokszorosan átszövő történet­szálak közül – amelyek szinte mindegyike külön kutatási téma alapja lehetne. A Kollektív álmok és burzsuj villák egyszerre delejes tervek és be nem teljesült, de nagyon is aktuális álmok részletes forrásanyaga, és fájdalmasan korszerű referenciapont a mához. Nem lehet nem észrevenni a párhuzamot a Bauhaus folytonos, kényszerű költözései és az Orbán-kormány ostoba, tömeges idegenparanoiává duzzasztott politikai propagandája nyomán az országból gyakorlatilag kidobott, így Bécsbe költöző CEU sorsa között. S ahol a lakhatási válság ugyanakkora probléma, mint száz éve, csak éppen (a modernista utópiák felhajtó ereje híján) az a nemzetközi, szakmai diskurzus hiányzik, amelyet a század elején a CIRPAC csoport folytatott. Ahhoz, hogy a Centrális Galéria kiállításának rejtettebb, de leginkább sokatmondó részletei feltáruljanak, ugyanannyira szükség van a kurátori tárlatvezetés referenciakulcsaira, mint ahogy az idén százéves épületek értelmezéséhez is nélkülözhetetlen a bemutatott publikációkból és levelezésekből kibomló ideák ismerete. Ahhoz viszont, hogy száz év távlata fájdalmasan közel kerüljön a jelenhez, elég a távolból lepillantani a magyar CIRPAC helyszínrajzára.

Blinken OSA Archívum, Centrális Galéria, nyitva szeptember 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.