Keresnivalónk (Midem 2002)

  • Bognár Tamás
  • 2002. február 7.

Képzőművészet

"Az igazat megvallva a végét járja" - jelzi egy kanadai lemezterjesztő az észak-amerikai kontinens komolyzenei piacával kapcsolatban. "Még őszintébben: halott" - folytatja, s noha vélhetjük túlzónak e helyzetjelentést, a vak is láthatja, hogy a világ jelenlegi lemezpiacára ráköszönt a recesszió. Ha pedig kint szívnak, akkor itthon a fal adhatná a másikatÉ - a világ legjelentősebb zenei vására azonban az ellenkezőjét igazolta: úgy tűnik, a magyar zeneexportőröknek akad még bőven keresnivalójuk.

"Az igazat megvallva a végét járja" - jelzi egy kanadai lemezterjesztő az észak-amerikai kontinens komolyzenei piacával kapcsolatban. "Még őszintébben: halott" - folytatja, s noha vélhetjük túlzónak e helyzetjelentést, a vak is láthatja, hogy a világ jelenlegi lemezpiacára ráköszönt a recesszió. Ha pedig kint szívnak, akkor itthon a fal adhatná a másikatÉ - a világ legjelentősebb zenei vására azonban az ellenkezőjét igazolta: úgy tűnik, a magyar zeneexportőröknek akad még bőven keresnivalójuk.Afentiek szellemében nem csoda hát, hogy az ötnapos dél-franciaországi parti az idén ernyedtebbre sikeredett. A felhajtás és a tinilányok sikongatása persze nem maradt el - a nyitónapon megtartott NRJ Awards díjkiosztóján megjelent Britney, Kylie és Geri is -, de ebben az évben a kiállítók több száz standdal béreltek kevesebbet, sokan egyáltalán el sem jöttek. (A legkisebb, 9 négyzetméteres stand költsége két személyre, utazással, szállodával alapjáraton is cirka 2 és fél millió Ft, és akkor még csak négy üres fal között ülhet az ember.)

Általános tendencia, hogy a komoly hírnévvel rendelkező terjesztők nem keresnek új partnereket, elég a maguk baja. A folyamatot jól példázza pár amerikai adat és történés: a komolyzene százalékaránya a teljes lemezforgalomból az utóbbi hat évben a felére, 2,6 százalékra esett vissza, a dzsessz 1 százalék körül mozog. A könnyűzenei piac állapota dettó, a multinacionális cégek átlagosan 10-20 százalék körüli bevételkiesésről beszélnek, továbbá négy meghatározó cégkrach tetézte a zűrt: befuccsolt például a Valley Media, a kontinens egyik monstre terjesztője, a Tower Records áruházláncát pedig csak japán érdekeltségeinek eladása mentette meg a csődtől.

A bizonytalan helyzetben majd mindenki kivárásra játszik, a multik a kicsik túlélési technikáit vizslatják, az egész szférára a költségek viszszaszorítása jellemző, a fizetési feltételeket pedig sokan nem akarják vagy nem tudják betartani. Keresik az újfajta reklámozási lehetőségeket, szaporodnak az internetes terjesztők, egyidejűleg több cég is rajta van a CD-másolás elleni "végső" megoldáson, de a tutit senki sem tudja. A legnagyobb amerikai klasszikus zenei honlap (www.classicstoday.com) vezetője, David Hurwitz szerint a jövő egyértelműen a "direkt", illetve legkevésbé közvetett eladásé. A nagy áruházláncok tönkrevágják ugyan a kis szakboltokat, de nem képesek kitermelni azt a szakértő gárdát, amelyik eligazítaná a vásárlót ebben az irdatlan dzsumbujban, ezért a szerencsétlen fogyasztó kénytelen máshonnan tájékozódni. Az internetes zeneújságok révén az információ beszerzésén túl vásárlásra is lehetőség nyílik, amenynyiben az adott médium kapcsolatban áll a kiadóval vagy annak terjesztőjével.

H

"Ez történik ma a világban" - kommentálta velősen a hazai BMC Records kortárs- és dzsesszlemezsorozatának borítóit a legkomolyabb filozófiájúnak mondó francia zenei lap, a Repertoire főszerkesztője. Gőz László kiadóvezetőnek tehát nem kell attól tartania, hogy egyesek - akár az istálló saját művészei - esetleg nem értik a Bachman Gábor/Yasar Meral tervezte jelenlegi vonalat: "Az új designú borítóink, a kivitelezés minősége, és természetesen a kiadásra kerülő művek kiválasztása kőkeményen képviselik hitvallásunkat a mai zenéről, s az idei Midem tapasztalatai egyértelműen igazolták törekvéseinket. Bizonyos szempontból nagyon is jól jött nekünk a piac mostani káosza, ugyanis így esélyt látok arra, hogy a helyükre kerüljenek a dolgok." Gőz eltéríthetetlen hite a magyar kortárs zene világelsőségében nem csupán abban merül ki, hogy a három, külföldön élő "nagyágyút" (Ligeti, Kurtág, Eötvös) legalább lemezkiadás szinten hazahozza. A műhelymunkák integrálásával, egy szellemi iskola létrehozásával az lebeg előtte fő célként, hogy tevőlegesen jelen legyen a régió XXI. századi zenéjének születésénél.

Más kérdés, hogy az abszolút reálisnak tűnő, címenkét egy-kétezres példányszámú eladási terv egyelőre még a szándék szintjén áll, s a (majdnem) rentábilissá válásig állami és privát támogatásokból kell átvészelni az időszakot. Egyébként külső források nélkül működtetni hasonló vállalkozást manapság már szinte utópiaszámba megy. Például a világ legnagyobb független kortárszene- és dzsesszkiadója, a németországi ECM számos lemezén több évtized után először tűntek fel szponzorok nevei, miután tavaly a kiadó 20 százalékos forgalomcsökkenéssel zárt. A jövőben tehát megnövekszik a mecénások szerepe, Nyugaton már ma is gyakran közlekedik úgy a szimfonikus zenekar vagy a szólista "gazdája" a zeneiparban, hogy mindent ő fizet, csak kerüljön kiadásra a hanganyaga. Különösen ez a trend várható a terület talán egyetlen prosperáló ágazatában, a zenei DVD-k piacán, hiszen míg egy normál CD-kiadvány költsége átlag 2-6 millió Ft (szimfonikus zenekaroknál a tízet is simán elérheti), addig egy DVD megjelentetéséhez ennek az összegnek a többszöröse szügségeltetik.

A különlegességek, specialitások iránti megnövekedett lemezvásárlói igény kielégítését célozza meg egyrészről a Hungaroton kiadási politikája is, hiszen nagy tradíciójú, klaszszikus repertoár gondozása mellett a ritkaságok, világpremierek megjelentetésére koncentrál. Ezen igyekezet elismeréseként vehette át Hollós Máté igazgató a huszonkilenc CD-s Bartók-összkiadásukért a Cannes Classical Awards díját Special Edition kategóriában. A legnívósabb szakértőkből álló hattagú zsűriben nagy örömünkre először ülhettek magyar tagok a Gramofon újság képviseletében.

H

Nem lehet oka panaszra a jobbára világzenei szcénában tevékenykedő Fonó Recordsnak sem, hiszen idén harmadszor járt a Midemen önálló standdal, s eddig évről évre megháromszorozta exportját. "Nem valószínű, hogy a felfelé ívelő tendencia ilyen gyors ütemben folytatódik - mondja Biljarszki Emil külkereskedelmi képviselő -, de a jelenlegi terjeszkedési helyzetünkön a recesszió hatását még nem érezzük. Egy viszonylag szűk piacon mozgunk, ahol ráadásul iszonyú a túlkínálat, viszont rengeteg a >>csináltS hogy a hazai zenei palettát teljesebben lefedjük, figyelemre méltó a modern elektronikus tánczenékkel foglalkozó Underground Records dinamikus előrelépése is. A kiadó önálló standdal először szerepelt a vásáron, és ugyancsak abban a felmenő hullámban jár, amikor még nem mondhatja el, hogy az egész világon kaphatók a lemezei. Mindazonáltal a cégvezető Tommyboy szerint a három eltérő stílusú labelt (Planetarium, Juice, Pornostar) futtató kiadó iránt olyan nagyfokú érdeklődés mutatkozott, hogy sok helyen választani "kényszerülnek" majd a leendő terjesztőpartnereket illetően. A felkapott magyarországi partiképnek is köszönhetően az egzotikumként ható magyar zenék egyre inkább a nemzetközi klubélet részévé válnak. És hogy miben más a mi muzsikánk? "Pontosan nem tudnám megmondani - vallja Tommyboy -, de talán az a hibridség lehet a kulcs, ami a magyar népzenét is jellemzi. Nagyon sok minden keveredett itt össze, beépültünk egymás zenéibe."

Bognár Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.