Ilyen, ha az állam odacsap: a budapestivel vetélkednek a pécsi buszjegyárak

  • Babos Attila
  • 2018. augusztus 28.

Kis-Magyarország

Pécsen a buszközlekedés a politika orvosi lova. Olyan szolgáltatásról van szó, amely esetében a pécsiek azonnal érzékelik, hogy a város nincs jó anyagi helyzetben. Az elvonni kívánt 300 millió forint csak a jéghegy csúcsa.

A legjobb esetben is évi 300 millió forintot kell megtakarítani csak a tömegközlekedésen. A helyi közlekedés finanszírozásából ennyit már el is vett a pécsi önkormányzat. A megtakarításról szóló előterjesztést augusztus 13-án megszavazta azoknak a pécsi városatyáknak a többsége, akik a pécsi városfejlesztési bizottságban ülnek. Az igennel szavazók kivétel nélkül a Fidesz-KDNP-frakció tagjai voltak.

Mint ismeretes az adósságaitól egyszer már megszabadított Pécs fideszes polgármestere egy éve került gyámság alá: egy stratégiai irányító testület és a Magyar Államkincstár felügyeli a pénzügyeket, mert a város tartozásai megint megugrottak.

A 13-án elfogadott bizottsági előterjesztés a pécsi helyi közösségi közlekedésben részt vevő buszok megtett kilométereinek és járatszámának csökkentéséről szól. Az anyagban szakmai érveket sorolnak a ritkítás mellett: utazási igény csökkent több vonalon, a felmerülő utazási igényekhez képest túlzottan nagy számú járat érint egyes területeket, a buszok jelentős része időközönként gyakorlatilag üresen közlekedik.

Pécs belvárosa

Pécs belvárosa

Fotó: MTI

 

Mindennek valójában egyetlen oka van. A pécsi önkormányzat súlyos pénzügyi helyzete. A helyi buszközlekedésre fordított összeg olyan tétel, amelyre az egyik legtöbbet áldozza a pécsi önkormányzat. Innen várható a legnagyobb megtakarítás.

300 millió kontra egymilliárd

Nincs sok mozgástere az önkormányzatnak, ha saját magán vagy cégein akar megtakarítani. A helyi közösségi közlekedés finanszírozása viszont ezek közé tartozik. Pécs évi mintegy 2,5 milliárd forintot költ a buszközlekedésre saját büdzséjéből.

Illetve költött eddig, most eldőlt a városfejlesztési bizottsági ülésen, hogy éves szinten mintegy 200 millióval kevesebbet adnak a cégnek. Azt pedig, nem sokkal azt megelőzően határozták el, hogy megemelik a bérletek és buszjegyek árát, ami népszerűtlen húzás, de összességében 100 milliós növekményt jelenthet a cégnek, így jön ki a 300 millió. A pécsi viteldíjak immár a fővárosiakkal kelnek versenyre.

Kővári János, az Összefogás Pécsért Egyesület (ÖPE) és egyben a városfejlesztési bizottság tagja nem támogatta az előterjesztést. (Kővári 2010-2014 között a Fidesz támogatásával parlamenti képviselő volt.) A közösségi közlekedéssel kapcsolatban az ÖPE képviselője mást javasol. A Narancs.hu-nak úgy fogalmazott: rossz irány a ritkítás, inkább azt támogatná, ha elektromos buszokat venne Pécs, és azok közlekedtetésével spórolna. Azt szeretné, ha a Modern Városok Program nagy pécsi dobását, a még csak előkészítés alatt álló 20 milliárdos akvapark projektet lefújnák, helyette buszokat vennének. Emellett egy szerényebb költségvetésű strandépítés még beleférne.

Az államkincstár képviselői is ott voltak a bizottsági ülésen, és az ÖPE politikusa szerint nem voltak elégedettek a 300 millió forintos spórolási tervvel, ők legalább 1 milliárd forintban gondolkodnak. Erre azonban az ellenzékiek és a helyi fideszesek is hátast dobtak. Politikai öngyilkosságnak gondolják, ha a jövőben kimaradna minden harmadik busz. A MÁK képviselői bejelentették, ők is kidolgoznak egy költségcsökkentő tervet.

A szeptember 3-tól induló új pécsi őszi-téli menetrend szerint a ritkítás nem a hivatásforgalmi időszakokat, hanem az azokon kívülieket érinti. Azaz a hétvégéket és más kevésbé forgalmas időszakokat.

Hiány, gazdálkodás

Tavaly a pécsi önkormányzat hiánya elérte, akár meg is haladhatta a 7,5 milliárd forintot. A pontos összeggel nem dicsekedtek el, a sajtómegkeresésekre sem adtak egyértelmű választ erről, a város költségvetéséből ez nem derül ki egyértelműen. Korábban viszont tagadták a több ellenzéki politikus által is tudni vélt 9,5-10 milliárd forintos hiányt.

Pécs éjjel

Pécs éjjel

Fotó: MTI

 

A kormány ennek a helyzetnek a rendezésére ítélt meg Pécsnek rendkívüli gyorssegélyt. Ez valójában sokmilliárdos kamatmentes állami kölcsön, amit 2020 végéig vissza kell fizetnie a baranyai megyeszékhelynek. A rendkívüli mentőövért cserébe számos pécsi önkormányzati ingatlanra került állami széljegy biztosítékul.

A pécsi városvezetés a csúnya szocialista örökségen túl azzal magyarázta a bizonyítványt, hogy Pécsnek évről évre nincs elegendő bevétele a kiadásai fedezetére. Az éves mínusz mintegy 3 milliárd forint. Ezért kerültek a rekord közeli, mintegy 45 milliárd forintos önkormányzati adósság 2014-es állami átvállalása után néhány évvel olyan helyzetbe, hogy ismét demoralizáló mértékű anyagi teher nyomja a vállukat.

Nagyon rossz hírt jelent ez Pécsnek

Kővári János szerint a MÁK a buszközlekedésen megtakarítani kívánt 1 milliárd forintra nem a visszafizetés garanciájaként van szükség, hanem azért, hogy egyensúlyban tartsák az idei költségvetést.

Orbán Viktor és Páva Zsolt

Orbán Viktor és Páva Zsolt

 

 

A kincstár munkatársai szerint ekkora összeget kell – csak a buszközlekedés kárára megtakarítani –, hogy hosszabb távon eltűnjön az elmúlt években újratermelődő mintegy 3 milliárdos pécsi költségvetési hiány. A felvett állami hitel visszafizetésére nem is tudnak ezekből az intézkedésekből félretenni. Márpedig akkor három év helyett két év alatt kell majd visszafizetni a több címen kapott és összesen 9,5 milliárd forintos hitel nagy részét.

Még nagyobb baj, hogy Pécs igazából a 9,5 milliárd forint hitelnek csak a 6,5 milliárdos részét kapta a korábbi hitelek rendezésére, a plusz 3 milliárdot a kölcsönről szóló kormányhatározat szerint a 2018-as évre kapták. Vagyis feltehetően számoltak azzal előre, hogy idén még nem tudják az évente jelentkező újabb és újabb kb. 3 milliárdos hiányt lefaragni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.