Ilyen, ha az állam odacsap: a budapestivel vetélkednek a pécsi buszjegyárak

  • Babos Attila
  • 2018. augusztus 28.

Kis-Magyarország

Pécsen a buszközlekedés a politika orvosi lova. Olyan szolgáltatásról van szó, amely esetében a pécsiek azonnal érzékelik, hogy a város nincs jó anyagi helyzetben. Az elvonni kívánt 300 millió forint csak a jéghegy csúcsa.

A legjobb esetben is évi 300 millió forintot kell megtakarítani csak a tömegközlekedésen. A helyi közlekedés finanszírozásából ennyit már el is vett a pécsi önkormányzat. A megtakarításról szóló előterjesztést augusztus 13-án megszavazta azoknak a pécsi városatyáknak a többsége, akik a pécsi városfejlesztési bizottságban ülnek. Az igennel szavazók kivétel nélkül a Fidesz-KDNP-frakció tagjai voltak.

Mint ismeretes az adósságaitól egyszer már megszabadított Pécs fideszes polgármestere egy éve került gyámság alá: egy stratégiai irányító testület és a Magyar Államkincstár felügyeli a pénzügyeket, mert a város tartozásai megint megugrottak.

A 13-án elfogadott bizottsági előterjesztés a pécsi helyi közösségi közlekedésben részt vevő buszok megtett kilométereinek és járatszámának csökkentéséről szól. Az anyagban szakmai érveket sorolnak a ritkítás mellett: utazási igény csökkent több vonalon, a felmerülő utazási igényekhez képest túlzottan nagy számú járat érint egyes területeket, a buszok jelentős része időközönként gyakorlatilag üresen közlekedik.

Pécs belvárosa

Pécs belvárosa

Fotó: MTI

 

Mindennek valójában egyetlen oka van. A pécsi önkormányzat súlyos pénzügyi helyzete. A helyi buszközlekedésre fordított összeg olyan tétel, amelyre az egyik legtöbbet áldozza a pécsi önkormányzat. Innen várható a legnagyobb megtakarítás.

300 millió kontra egymilliárd

Nincs sok mozgástere az önkormányzatnak, ha saját magán vagy cégein akar megtakarítani. A helyi közösségi közlekedés finanszírozása viszont ezek közé tartozik. Pécs évi mintegy 2,5 milliárd forintot költ a buszközlekedésre saját büdzséjéből.

Illetve költött eddig, most eldőlt a városfejlesztési bizottsági ülésen, hogy éves szinten mintegy 200 millióval kevesebbet adnak a cégnek. Azt pedig, nem sokkal azt megelőzően határozták el, hogy megemelik a bérletek és buszjegyek árát, ami népszerűtlen húzás, de összességében 100 milliós növekményt jelenthet a cégnek, így jön ki a 300 millió. A pécsi viteldíjak immár a fővárosiakkal kelnek versenyre.

Kővári János, az Összefogás Pécsért Egyesület (ÖPE) és egyben a városfejlesztési bizottság tagja nem támogatta az előterjesztést. (Kővári 2010-2014 között a Fidesz támogatásával parlamenti képviselő volt.) A közösségi közlekedéssel kapcsolatban az ÖPE képviselője mást javasol. A Narancs.hu-nak úgy fogalmazott: rossz irány a ritkítás, inkább azt támogatná, ha elektromos buszokat venne Pécs, és azok közlekedtetésével spórolna. Azt szeretné, ha a Modern Városok Program nagy pécsi dobását, a még csak előkészítés alatt álló 20 milliárdos akvapark projektet lefújnák, helyette buszokat vennének. Emellett egy szerényebb költségvetésű strandépítés még beleférne.

Az államkincstár képviselői is ott voltak a bizottsági ülésen, és az ÖPE politikusa szerint nem voltak elégedettek a 300 millió forintos spórolási tervvel, ők legalább 1 milliárd forintban gondolkodnak. Erre azonban az ellenzékiek és a helyi fideszesek is hátast dobtak. Politikai öngyilkosságnak gondolják, ha a jövőben kimaradna minden harmadik busz. A MÁK képviselői bejelentették, ők is kidolgoznak egy költségcsökkentő tervet.

A szeptember 3-tól induló új pécsi őszi-téli menetrend szerint a ritkítás nem a hivatásforgalmi időszakokat, hanem az azokon kívülieket érinti. Azaz a hétvégéket és más kevésbé forgalmas időszakokat.

Hiány, gazdálkodás

Tavaly a pécsi önkormányzat hiánya elérte, akár meg is haladhatta a 7,5 milliárd forintot. A pontos összeggel nem dicsekedtek el, a sajtómegkeresésekre sem adtak egyértelmű választ erről, a város költségvetéséből ez nem derül ki egyértelműen. Korábban viszont tagadták a több ellenzéki politikus által is tudni vélt 9,5-10 milliárd forintos hiányt.

Pécs éjjel

Pécs éjjel

Fotó: MTI

 

A kormány ennek a helyzetnek a rendezésére ítélt meg Pécsnek rendkívüli gyorssegélyt. Ez valójában sokmilliárdos kamatmentes állami kölcsön, amit 2020 végéig vissza kell fizetnie a baranyai megyeszékhelynek. A rendkívüli mentőövért cserébe számos pécsi önkormányzati ingatlanra került állami széljegy biztosítékul.

A pécsi városvezetés a csúnya szocialista örökségen túl azzal magyarázta a bizonyítványt, hogy Pécsnek évről évre nincs elegendő bevétele a kiadásai fedezetére. Az éves mínusz mintegy 3 milliárd forint. Ezért kerültek a rekord közeli, mintegy 45 milliárd forintos önkormányzati adósság 2014-es állami átvállalása után néhány évvel olyan helyzetbe, hogy ismét demoralizáló mértékű anyagi teher nyomja a vállukat.

Nagyon rossz hírt jelent ez Pécsnek

Kővári János szerint a MÁK a buszközlekedésen megtakarítani kívánt 1 milliárd forintra nem a visszafizetés garanciájaként van szükség, hanem azért, hogy egyensúlyban tartsák az idei költségvetést.

Orbán Viktor és Páva Zsolt

Orbán Viktor és Páva Zsolt

 

 

A kincstár munkatársai szerint ekkora összeget kell – csak a buszközlekedés kárára megtakarítani –, hogy hosszabb távon eltűnjön az elmúlt években újratermelődő mintegy 3 milliárdos pécsi költségvetési hiány. A felvett állami hitel visszafizetésére nem is tudnak ezekből az intézkedésekből félretenni. Márpedig akkor három év helyett két év alatt kell majd visszafizetni a több címen kapott és összesen 9,5 milliárd forintos hitel nagy részét.

Még nagyobb baj, hogy Pécs igazából a 9,5 milliárd forint hitelnek csak a 6,5 milliárdos részét kapta a korábbi hitelek rendezésére, a plusz 3 milliárdot a kölcsönről szóló kormányhatározat szerint a 2018-as évre kapták. Vagyis feltehetően számoltak azzal előre, hogy idén még nem tudják az évente jelentkező újabb és újabb kb. 3 milliárdos hiányt lefaragni.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.