Keszthelyi abszurd: a nyomda törölte a nevét az ellenzéki lapból

Kis-Magyarország

Nem mindennapi eset történt nemrég Keszthelyen, ahol a helyi ellenzék az őszi önkormányzati választáson vereséget szenvedett. Tenni akartak a helyi propagandasajtó médiamonopóliuma ellen, ezért saját lapot alapítottak. A helyi nyomda az utolsó előtti pillanatban törölte magát az impresszumból.

A tavaly őszi önkormányzati választáson a polgármesteri posztot kiegyenlített küzdelem után a fideszes jelölt szerezte meg, viszont a képviselői mandátumoknál tarolt a kormánypárt. Így végül 8 Fidesz-képviselő mellett 3 ellenzéki ül a városi képviselő-testületben azt követően, hogy a mandátumegyenlőség miatt idén februárban megismételt voksoláson a fideszes aspiráns nyert.

A helyi ellenzéket összefogó Kisvárosunkért Érdekvédelmi Egyesület (KÉVE) mindenképpen tenni akart a keszthelyi fideszes sajtómonopólium ellen, ezért saját lapot alapított. Egy helyi rendelet szerint azonban nem használhatják a város nevét, ezért a Keszthelyi Hírlap helyett a Helyi Hírlap nevet választották maguknak, de a fejlécben jelzik a helyi rendelet tiltását – tudtuk meg Molnár Tibortól, a KÉVE szóvivőjétől, önkormányzati képviselőtől.

Molnár Tibor: Megtörjük a fideszes sajtómonopóliumot

Molnár Tibor: Megtörjük a fideszes sajtómonopóliumot

Fotó: Molnár Tibor/Facebook.com

A helyi nyomda mellett döntöttek

Molnár Tibor a Narancs.hu-nak elmondta, tényekkel és valós hírekkel szeretnék ellensúlyozni a mocskolódást és azt, hogy Keszthelyen is közpénzen működik a fideszes propagandagépezet. Úgy tervezték, hogy havonta mind a 8 ezer keszthelyi háztartásba juttatják el a lapot, amely egyelőre nyolc oldalon jelenik meg és az egyesület aktivistái gondoskodnak a terjesztésről is. Eddig három szám jelent meg: az első idén februárban, néhány nappal a szavazategyenlőség miatt rendezett időközi választás előtt. A második (de első "rendes") szám március 20-án, míg a harmadik május végén.

„A koronavírus-járvány miatt nem tudtuk tartani a havi megjelenést, de a következő szám már összeállt és a Trianon-évforduló napján juttatjuk el a lakossághoz” – mondta Molnár Tibor. Hozzátette, amikor a lap első száma megjelent, az egyik helyi nyomda vezetője megkereste a lap egyik szerkesztőjét, hogy lobbizzon az egyesületnél annak érdekében, hogy ő kapja a megbízást. Bár a szomszéd városból jobb árajánlatot kapott az egyesület, mégis a helyi nyomdát választotta lokálpatrióta megfontolásból.

Az impresszumból törölt nyomdanév

Az impresszumból törölt nyomdanév

Fotó: narancs.hu

A helyi nyomda nevét az egyesület természetesen feltüntette az újságban. Nyomás után azonban azzal szembesültek, hogy a nyomda a megkérdezésük nélkül letakarta a saját nevét.

Nem volt idő egyeztetni?

Főként az a szerkesztő érezte magát kínosan, aki kiállt a helyi nyomda mellett. Rendhagyó dolog történt: a nyomda saját magát cenzúrázta ki az impresszumból és a lapból is. A lapkészítők kérdésére a nyomda tulajdonosa egy magánlevélben azt írta, a nyomtatás előtt nem volt már idő egyeztetni, és nem akart megrendelőket veszíteni, számára az üzleti érdekek fontosak.

Molnár Tibor szerint ez a válasz aligha elfogadható, ugyanis telefonon rövid idő alatt tisztázhatták volna az ügyet. „Két perc alatt küldtünk volna olyan verziót, amelyben a nyomda neve nem szerepel, és nem úgy néz ki, hogy valaki önhatalmúlag lehúzta onnan a nyomda nevét” – magyarázta a KÉVE szóvivője.

Postaládában az ellenzéki lap

Postaládában az ellenzéki lap

Fotó: KEVE/Facebook.com

Nyomdát váltottak

Előzetesen fel sem merült bennük, hogy a nyomdának gondja van, ha neve szerepel a lap impresszumában. Az esetről hosszabb Fb-bejegyzést írt Bálint Natália, az ellenzéki lap egyik szerkesztője, aki emellett operaénekes és nemzetközi kapcsolatokat elemző szakértő. A KÉVE pedig váltott és a júniusi szám már a Litográf 95 Nyomdában készül. A nyomdaköltséget a támogatók és a képviselők adják össze, minden más – cikkírás, szerkesztés, tördelés és terjesztés – önkéntes alapon megy Keszthelyen.

Neked ajánljuk