Levágott és karóra húzott iszlám fejű szoborral üzeni a határról Toroczkai László, hogy megállítjuk a menekülteket

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2017. szeptember 4.

Kis-Magyarország

A Jobbik alelnöke szerint a menekültáradat olyan kihívásokat hordoz, mint a nándorfehérvári csata. Az ütközet szobrának török feje így sajátos jelentést kap.

Noha nincs évfordulója az 1456-os nándorfehérvári nyári csatának, és Belgrád is elég messze van Ásotthalomtól, a Jobbik alelnöke mégis úgy érezte, hogy az általa vezetett község külterületén lesz a legjobb helye az ütközetre emlékező szoborcsoportnak még 2017-ben. Vagy 2018-ban, vagy később valamikor.

false

 

Fotó: MTI

A Toroczkai László Facebook-oldalára feltöltött videó valójában adománygyűjtés céljából született (a kitűzött 12 millió forintból mintegy másfél már megvan), ám Toroczkai elég érdekeseket mond a szoborról, ami így egyértelműen a jelenre is vonatkozik; ha pedig mindent egybeveszünk, akkor ezúttal is elég érdekes végeredményre jut a néppártosodó Jobbik alelnöke. „1456-ban az őseink megállították az Oszmán Birodalom terjeszkedését” – kezdi, majd így folytatja: „ezzel megvédték a keresztény Európát. Szimbolikus ez az emlékmű, szimbolikus ez az ügy, hiszen az elmúlt hónapokban, az elmúlt években itt, ezen a helyszínen, a magyar–szerb határon sikerült megállítanunk azt a terjeszkedést, azt a hódítást, amely a tömeges migráció képében a mai keresztény Európát fenyegeti.”

Ám mielőtt feltűnne a szobor makettváltozata, Toroczkai leszögezi, hogy ma „mégis azt tapasztaljuk, hogy Európa nincs tele Kapisztrán Szent János szobraival”, pedig az „ő példája mutatja, hogy meg tudjuk védeni egy óriási túlerővel szemben is a keresztény alapokra épült Európát”. És hogy ne legyen kétségünk afelől, hogy a szobor nem csupán a múltnak szól, hanem az olyan mai hősöknek és hőstetteknek is, mint a határra felhúzott kerítés, az ásotthalmi mezőőrök, vagy épp talán maga Toroczkai László. A polgármester azért még hozzáteszi: „szeretnénk ezzel az emlékművel, innen az Európai Unió délkeleti határáról üzenni, hogy az európai emberek bármilyen túlerővel szemben nemcsak a középkorban, de most, a 21. században is képesek megvédeni magukat, és képesek megvédeni az európai civilizációt.”

A Jobbik alelnöke után feltűnik a szobrász, Elek Sándor is, aki természetesen nagyon örül a felkérésnek, majd elmagyarázza, hogy Kapisztrán János és a harcoló vitéz közt látható, „karóra tűzött török fej ekkoriban a vitézek jelképe” volt – csakhogy jól értelmezhessük a levágott emberfejet a szobron, ami egyébként életnagyságú lesz, ha egyszer csakugyan elkészül.

false

 

A szobrász szerint lesz még „félbetört török zászló” is, ami viszont a mai értelmezési kereteket úgyszólván szétfeszíti, hiszen a törökök jelenleg maguk is igyekeznek a menekültáradatot megállítani, ismereteink szerint ezt legalább akkora elánnal teszik, mint Toroczkai László és a néhány mezőőr.

A szoborcsoport makettje így néz ki:

false

 

Kérdés, hogy ha a szobor a jelennek is szól, akkor a török harcos levágott fejét hogyan is kell helyesen értelmeznie mondjuk Szijjártó Péternek, ha véletlenül rákérdez a török kollégája.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.