Marad-e posztján Tasnádi? – Ketten már pályáznak a nyíregyházi igazgatói székre

  • Cservenyák Katalin
  • 2014. január 8.

Kis-Magyarország

A jelenlegi vezetőnek Szalma Tamás lesz a kihívója. Noha Tasnádi Csaba régóta igazgató és mindkét politikai táborral megtalálja a hangot, a döntés nem borítékolható.

Ebben az évadban jár le a Móricz Zsigmond Színház igazgatójának megbízatása. A posztra december 20-án írt ki pályázatot Nyíregyháza polgármestere, a határidő pedig január 20-án lejár. Míg korábban a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés választott igazgatót, most a nyíregyházi fog, ugyanis a színház átkerült városi fenntartásba. A szabolcsi teátrum igazgatói címére korábbi információink szerint hárman pályáztak: a jelenlegi direktor-főrendező Tasnádi Csaba, továbbá Szalma Tamás színész és Salamon Suba László rendező.

A színház

A színház

Fotó: MTI

Ám kiderült, utóbbi nem tervezi a visszatérést Nyíregyházára. Salamon Suba cáfolta, hogy pályázna az igazgatói posztra. „Pályakezdő rendező voltam Nyíregyházán” – emlékezett vissza az 1984–90 között a Móricz Zsigmond Színháznál töltött évekre a jelenleg szabadúszó Salamon Suba László. A tavalyig a Budaörsi Játékszínt igazgató művész lapunknak elmondta: nem minden vágya a színházigazgatás.

Pályázik viszont a Jászai-díjas Szalma Tamás, aki azonban nem kívánt bővebben nyilatkozni. Szalma 1997–1999 között a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban játszott, jelenleg a Veszprémi Petőfi Sándor Színházban dolgozik. Szalma kapcsán az egyik vidéki színházban dolgozó forrásunk jelezte: az utóbbi időben megerősödtek a „kapcsolatai”. Szalma 2003 óta tagja a Veszprémi Petőfi Sándor Színháznak, ahova 2008-ban, még Bujtor Istvánnal együtt érkezett Eperjes Károly, aki – Bujtor halála után – a 2010-ben kinevezett igazgató, Oberfrank Pál mellett is művészeti tanácsadó maradt.

Szerettük volna megkérdezni terveiről, elképzeléseiről a jelenlegi direktort, Tasnádi Csabát is, de ő egyelőre nem kívánt nyilatkozni, azt mondta, a pályázat benyújtása után szívesen áll rendelkezésünkre.

A Jászai Mari-díjas Tasnádi Csaba egyébként immár 15 éve áll a nyíregyházi teátrum élén, idén a harmadik ciklusát fejezi be. Először a Móricz Zsigmond Színházat 1993–1998 között igazgató, leköszönő Verebes István javaslatára pályázta meg az ő megüresedett helyét. Működése alatt zajlott le a színház épületének teljes rekonstrukciója, majd 2002-ben megalapította a Vidor Fesztivált (a Vidámság és Derű Országos Seregszemléjét), mely a szakma és a közönség elismerését is kivívta.

Tasnádi Csaba esélyeit jelezheti, hogy 2004-ben a szocialista megyei városvezetés, majd 2009-ben már a jobboldali megyei közgyűlés is megválasztotta őt az igazgatói posztra. Vezetése jó látogatottsággal és számos szakmai sikerrel is járt: Nyíregyháza rendszeres szereplője lett a POSZT-nak. „A józan ész azt mondja, hogy Tasnádi maradni fog. Persze nem mindig a józan ész győz” – jegyezte meg egyik, a vidéki színházakban jártas forrásunk. Továbbá ne feledkezzünk meg Eperjesről se, akiről köztudott: szinte bármibe bele tud szólni - akár az utolsó pillanatban is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.