A Palkovics-féle reform alulnézetből: a tanárok elégedetlenek, de félnek szólni

Kis-Magyarország

Négy középiskola közül miért éppen abban reformálják meg az informatika-képzést, amelyik ezt a tárgyat sokkal eredményesebben tanítja a másik háromnál? A szakmai oktatás átszervezéséről szóló szegedi történetből az derül ki, nem a tudás vagy a pénz hiányzik leginkább, hanem a bizalom.

Több ezer tanár tüntetett nemrégiben Budapesten. A 30 százalékos béremelés, a heti óraszám csökkentése mellett a szakképzési törvény bevezetésének elhalasztása is szerepelt a követelések között.

Ugyanis a kormány, ezen belül a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztérium egyszerűsíteni akarja a szakmák tanítását - legalább is ez a fő érv a törvény mellett. Az informatika-oktatáson belül sokféle képzés létezett, a két fő irány 2020-tól a szoftverfejlesztő-tesztelő, valamint a rendszer- és alkalmazásüzemeltető lesz. Ezzel szeptember végén szembesültek a pedagógusok.

Az informatika-oktatás fellegvára

Csongrád megye székhelyén, Szegeden több iskola kínálatában is szerepel az informatika. Az SZTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium – amelyet az átnevezés óta is inkább Ságváriként ismernek – ebből a tantárgyból is a legjobb tanulókat gyűjti össze. A Szent Benedek középiskolában szoftverfejlesztő és informatikai rendszerüzemeltető képzés folyik. A Szegedi Szakképzési Centrum tagintézményei közül a Déri Miksa Szakgimnázium és Szakközépiskolának műszaki informatika szakja van, a Vasvári Pál Gazdasági és Informatikai Szakgimnáziumban – és egy éve a Tóth János iskolában – szoftverfejlesztő, a Gábor Dénes Szakgimnázium és Szakközépiskolában informatikai rendszerüzemeltető a képzés neve.

Informatikai képzés a Déri Miksa középiskolában

Informatikai képzés a Déri Miksa középiskolában

Fotó: Déri Miksa Szakgimnázium és Szakközépiskola/Facebook.com

A centrum vezetője szerint, ez korszerűsítés

A centrum, amely eldönti, hol milyen képzés induljon a jövőben, és ezeket engedélyezteti, úgy határozott, hogy a központi elvárásoknak megfelelő újratervezés nyomán a Déri képzése változik. Erdélyi Margit, a Szegedi Szakképzési Centrum főigazgatója szerint ez korszerűsítés. Kérdésünkre írt válaszlevele szerint a Dériben „a CAD-CAM informatikus képzés helyett egy bővebb ismereteket biztosító, ipari informatikai technikus megnevezésű képzést indítunk. Az ipari informatikai technikus szakma tartalma a korábbiakat kiegészíti, és az informatika mellett a villamosipari szakmaterület egy részét is felöleli, amely a versenyszféra elvárása. Így tehát a Déri továbbra is várja a gépészet, elektronika és informatika szakmaterület iránt érdeklődő diákokat.”

A főigazgató azt is írja, hogy a részletek az iskola honlapján olvashatók, az általános iskoláknak elküldött tájékoztató füzetekben és a ikk.hu honlapon. Még decemberben elküldik minden szegedi és városkörnyéki általános iskolába a pályaválasztást segítő kiadványt. A szülők kérdéseire a centrum tagintézményeiben pályaválasztási felelősök válaszolnak, akik „pontos tájékoztatást tudnak adni a szakmákról”, de szívesen segít a centrum is.

Erdélyi Margit: bővebb tartalmú képzés  lesz

Erdélyi Margit: bővebb tartalmú képzés lesz

Fotó: szeged.hu

Névvel nyilatkozót nem találni

Arról, hogy a tanárok szemszögéből ez másképp fest, az újságíró egy már nyugdíjba ment pedagógustól értesült, aki még tanító kollégáival beszélgetve döntötte el: a nyilvánossághoz fordul. Nyilatkozót azonban nehéz találni, olyat főleg, aki a nevét is vállalná a kétségeivel együtt. Rögtön az újságíró lelkére kötik: a tagintézmény-vezetőt ne is hozza kellemetlen helyzetbe azzal, hogy keresi, mert egyszer már véleményt nyilvánított, és abból a helyzetből nem jött ki jól.

A tájékozódás eredménye az, hogy a Déri iskolában és az ide orientálódó diákok szüleinek körében elkeseredést, bizonytalanságot váltott ki a „korszerűsítés”. A Dériben arra számítottak, ha már országosan átszervezik a képzést, és műszaki informatikára nincs szükség – bár az itt végzett gyerekek keresettek voltak, és országos versenyeket is nyertek – itt is a szoftverfejlesztő válfajt vezetik be.

Információink szerint a pedagógusok kudarcként élték meg, hogy nem így történt. Azt gondolják, a centrum vezetése a diákhiánnyal sosem küzdő Déri rovására szeretné megerősíteni a centrum többi tagintézményének beiskolázását. Ezt a meggyőződést nyilván az is erősíti, hogy a centrumvezető a Vasváriból került ki.

Megszállott tanárok és a presztízs

Mindez vagy annak a jele, hogy a centrum tájékoztatásával ellentétben nem kaptak meg minden információt az érintettek, vagy tényleg ez a helyzet.

Az mindenesetre nyilvánvaló, szó sincs kenyérféltésről: az informatikát oktató tanárokat az a bizonyos versenyszféra nagyságrendekkel magasabb fizetésért szívja el így is. Akik tanítanak, megszállottnak tartják magukat. Inkább az iskola presztízsét féltik.

Az új szakról, az ipari informatikáról azt tudják, olyan képzés, ami eddig nem volt Magyarországon. Nem egyértelmű, hogy ennek keretében mit milyen óraszámban kell tanítani 2020 szeptemberétől. Ha most egy szülő a részletekre kíváncsi, csak zavarba hozza a pedagógust. Az intézmény hivatalos tájékoztató kiadványában gépészet, villamosipar és elektronika olvasható – ez utóbbi alá besorolva az ipari informatika.

Mit lehet akkor tanulni?

A szülők még bizonytalanabbak. Eleve nincs sok előismeretük, és úgy próbálnak tájékozódni, hogy a közoktatási szakkifejezésekkel sincsenek mindig tisztában. Sokan a Déri nyílt napján szembesültek azzal: a korábbi profilú informatika osztály – amilyenből legutóbb is kettő indult, hatvan fővel – nem lesz, vagyis a kisebbik gyerek nem tanulhatja azt, amit a testvére, vagy a rokon, ismerős gyereke, aki szemlátomást jól boldogul az itt szerzett tudással. Mit lehet akkor tanulni? Hol tanítják azt, amit eddig itt oktattak? Oda érdemes beíratni a gyereket? Úgy tudjuk, a Déribe készülő nyolcadikosok szülei Kecskeméten és Szentesen is szétnéztek.

Nem csak az iskolában lehet információt szerezni, hanem az interneten is. A legjobbiskola.hu-n például, amelyet tanárok is mérvadónak tekintenek. A szülők is hitelesnek fogadják el az ott talált adatokat, ha azok megerősítik addigi ismereteiket.

Nem értik, miért szervezik át a képzést...

Nem értik, miért szervezik át a képzést...

Fotó: Pixabay.com

A Déri országos negyedik

Ha azon az oldalon a keresési mezőbe a szakgimnáziumot állítjuk be, és az informatikai ismeretekben elért vizsgaeredményeket, az látszik, hogy az országos listát a budapesti Neumann János nevét viselő intézmény vezeti, és a szegedi Déri a 4., a kecskeméti Kandó a 14., a szintén szegedi Gábor Dénes a 76., a Vasvári pedig a 118.. Szegeden – és Csongrád megyében – az informatikát segítő matematikaoktatás erejét tekintve a Radnóti és a Ságvári után a Déri a harmadik a középszintű érettségi eredmények alapján.

Ehhez képest nehéz szülőként elfogadni, hogy a Dériben változtatnak az eddigi képzésen. Az sem növeli a bizalmat a változások iránt, hogy akinek van már középiskolás korú gyereke, tudhatja, hogy vagy a képzés formája, vagy az intézmény elnevezése, esetleg az, hogy milyen más iskolákkal került egy ernyő alá, szinte két-háromévenként változott. A következő tanévre sem az állandóság lesz a jellemző – mint a szakképzési törvénnyel kapcsolatos hírekből kiderült.

(Címlapfotónkon a szegedi Déri Miksa Szakgimnázium és Szakközépiskola, a felvétel forrása az intézmény Facebook oldala.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.