Tündérmese a minisztériumban – Szabályosan daraboltuk fel Kishantost!

Kis-Magyarország

Büszkén hirdeti a Vidékfejlesztési Minisztérium, hogy semmi alapját nem látja a teljesen logikus észrevételeken alapuló kishantosi panaszoknak. Sőt, annyira jól dolgoznak, hogy a panaszost nem is értesítették az eredményről.

„Minden vizsgálatot lefolytatott a minisztérium, minden szabályosan zajlott a pályáztatás és a nyertes pályázók pályázatainak elbírálása körül” – válaszolta a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) sajtóosztálya arra a kérdésünkre, vizsgálódtak-e a kishantosi állami földpályázatok ügyében hozzájuk érkezett panaszbeadvány nyomán.

false

 

Fotó: MTI

A 450 hektáros területet 15 éve biogazdaságként és népfőiskolaként hasznosító, ám a friss pályázatokon rendre elbukó Kishantosi Vidékfejlesztési Központ október 5-én panasszal fordult Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszterhez. Azt kérték, vizsgálja felül a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) hantosi földterületekkel kapcsolatos döntését. Ács Sándorné, a Kishantosi Központ vezetője szerint elsősorban azt kifogásolták, hogy az NFA nem vette figyelembe a Nemzeti Vidékstratégiában és az NFA-ról szóló törvényben megfogalmazott birtokpolitikai irányelveket, így nem díjazta külön a biogazdálkodást és az oktatási tevékenységet. Rámutattak továbbá, hogy a nyertesek közül (a központ által használt földekre 10 birtoktestben írt ki pályázatot az NFA) nem mindenki lett volna jogosult pályázni, a Mező Vidék Bt. székhelyét például napokkal a kiírás után helyezték át Salgótarjánból Szabadegyházára. Több nyertes pályázó lakóhelye ugyan a közelben, de nem Hantoson van, így az is kérdéses, ők miért nem saját községük határában kaptak földet. Ács Sándorné tájékoztatása szerint bár számítottak az eredményre, a VM panaszukat elutasító döntéséről hivatalos értesítést eddig még nem kaptak, arról lapunktól hallottak először.

Érdeklődtünk a VM-nél a kivizsgálás részleteiről is, ám szűkszavú válaszukban csak annyit írtak, hogy az eljárás a hatályos jogszabályok szerint történt, a Kishantosi Központ feldarabolása pedig illeszkedik a kormányzat birtokpolitikai irányelveihez, hiszen „a 450 hektár nagyüzemnek nevezhető, a 45 hektáros területek pedig kicsinek. A nemzeti kabinet célja a kisgazdaságok és az agrárközéposztály megerősítése, ennek a szellemében járt el az NFA ez esetben is”. A nemzeti földalapról szóló törvény értelmében egyébként az NFA a miniszter irányítása alatt álló központi költségvetési szerv, működését egy ötfős bizottság ellenőrzi, melynek tagjait az Országgyűlés mezőgazdasági bizottsága választja. Bár a VM válaszából nem derül ki egyértelműen, valószínűleg Kishantos ügyében is ők vizsgálódtak.

Feltettük még azt a kérdést is, nem nehezíti-e az utólagos ellenőrzést, hogy az NFA nem őrzi meg a vesztes pályázatokat, de a VM ezt mindössze annyival kommentálta, hogy nem is kötelességük megőrizni a vesztes pályázatokat. Szerettük volna megtudni, hogy az NFA 2010-es felállása óta hány hasonló panaszt vizsgáltak ki és milyen arányban adtak igazat a panaszosnak, ám a VM szerint az NFA ügyirat-nyilvántartási rendszere ilyen adatok kinyerését nem teszi lehetővé, „kizárólag meghatározott földrészletre, pályázati azonosítóra, ügyfél nevére, helyrajzi számra visszatekintve kereshető”.

Az ügyhöz tartozik, hogy múlt kedden Székely László ombudsman és jövő nemzedékekért felelős helyettese állásfoglalást tettek közzé, melyben kifejtették, hogy a Kishantosi Központ értékei méltók az alkotmányos védelemre. Az alapvető jogok biztosa intézkedési terv kidolgozására is kérte a vidékfejlesztési minisztert. Az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának ellenőrző albizottsága holnap reggeli ülésén is téma lesz a kishantosi földpályázatok körül kialakult helyzet. Itt felszólal majd Székely László, Ács Sándorné és Bitay Márton Örs, a VM állami földprogramért felelős államtitkára is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.