Könyv

Bárður Oskarsson: A lapos nyuszi

Könyv

Abban, hogy egy mesében a kutya és a patkány egymásba botlik az utcán, még nincs semmi szokatlan. Csakhogy a harmadik állatka már nem a hagyományos módon kerül képbe. Azaz nem odaugrál, hanem az úton fekszik. Kilapítva. A nyuszi teljesen és végérvényesen lapos. A kutya és a patkány pedig döbbenten áll fölötte. Ki lehet? Mi történhetett vele? Először arra jutnak, hogy az úton kiterülve lenni nem lehet olyan jó móka, arrébb kéne vinni. Csak hát hová? Ugyan kiderül, hol lakhatott a nyuszi, de mégsem hagyhatják a ház előtt. Magukkal se hurcolhatják, hogy nézne már ki, ha egy kutya és egy patkány egy lapos nyuszival mutatkozna? De az úton se maradhat, hisz’ mi van, ha valaki megtalálja és megeszi? A kutyának végül támad egy ötlete. Felnyalábolják a nyuszit, elviszik a kutya házához, és egész éjszaka a mesteri terv megvalósításán dolgoznak. Másnap persze csak remélhetik, hogy a nyuszinak is tetszene, ami a vég után történt vele. A Feröer-szigeteki szerző és illusztrátor sajátos módon kezeli a halál fogalmát. Együttérzéssel és szelíd, de furcsa humorral. Van, amikor a direkt esetlenség, van, amikor az elbeszéletlenség a legjobb választás, még akkor is, ha (elvileg) egy gyerekkönyvről van szó. Hőseinek gondoskodó, figyelmes, és persze szokatlan, talán értetlenkedésre is okot adó gesztusa végül tökéletes tiszteletadás lesz az eltávozott társ felé. A mese bájosan és bölcsen mutat rá, hogy a halál után is létezhet szépség.

Fordította: Katona Mária. Közép-európai Sarkvidék Egyesület, 2019, 34 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.