Képeskönyv

Sally Morgan: Billie Eilish – Tények, titkok, érdekességek

  • - legát -
  • 2020. szeptember 6.

Könyv

A Los Angeles-i kamasz felbukkanása az elmúlt évek legjelentősebb könnyűzenei sztorija volt, így egyáltalán nem meglepő, hogy a pop-vegyes ipar is a legnagyobb fordulatszámon lépett működésbe. A lemezek, pólók, bögrék és kiegészítők mellett természetesen az „irodalom” is igyekszik megtalálni hozzá a haszonkulcsot. A bökkenő az, hogy Billie Eilish decemberben még csak a tizenkilencet tölti be, és eddigi életét nem kuszálták össze mindenféle izgalmas epizódok, így a legdörzsöltebb szerzők is akadályokba ütköznének, ha izgalmas, tényfeltáró életrajzot szeretnének írni róla. Sally Morgannek könnyedén sikerült átlépnie az akadályokon, bár a „tények, titkok, érdekességek” alcímet viselő munkát bajosan nevezhetnénk életrajznak. Valójában egy tinédzsereknek szóló magazinról van szó, amelyben a sok-sok színes fotó mellett néhány mondatos blokkokban olvashatunk ezt-azt, lényegében kizárólag pozitív dolgokat. Kiderül, hogy a kis sztár egyelőre csak a zenébe szerelmes, hogy szülei támogatják, hogy zeneszerző bátyja a legjobb barátja, így hát nem csoda, hogy ezen családi idill, céltudatossággal és tehetséggel elegyítve sikert hozott. Bár a szövegben többször megemlítik, hogy Billie „nem fél kimondani a véleményét”, és hogy „mindig felhívja a figyelmet a kettős mércére, amellyel a nőknek meg kell küzdeniük a zeneiparban”, nem ebből a kiadványból fogjuk megtudni, hogy e tehetséges kamaszlány mitől került a legmagasabb polcra.

Fordította: Nagy Andrea. Móra, 2020, 64 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.