Te piszkoskörmű Fickó! Te nagyanyád búsítója!

  • Örkény Antal
  • Örkény István
  • 2012. április 21.

Könyv

Ugye most sírsz a Bábi után? Ugye most unatkozol, és sírsz, hogy jönne már vissza az úttörőtáborból? Pedig egész évben szidtad, rúgtad, tépted, haraptad, karmoltad, maceráltad!
NAHÁT ÚGY KELL NEKED!
MAJD HA VISSZAJÖN MEG FOGOD BECSÜLNI!

Most pedig viselkedj rendesen, mert én vettem egy rugós kiflit, amibe ha beleharapsz, akkor a másik végével a popsidba rúg. Hát ha rossz leszel, akkor elhozom magammal.

Nagyon szeretnélek látni, de nincs pénzem benzinre. Elindultam hát gyalog, de már a Kamaraerdőnél lekopott a lábam bokáig, és a Velencei tónál egész térdig, úgyhogy mászva jöttem haza, mint egy kukac. Most meg kell várnom, amíg visszanő a lábam, és akkor újra elindulok.

Itt küldök neked egy eperfagylaltot, csak el ne olvadjon és egy fényképet, amelyet Marianne és Oszi küldtek. Légy szíves, vigyázz rá, ne túrd az orrodat és ne próbálj belőle gombócot gyúrni.

Légy jó kisfiú és akkor kapsz egy fityiszt az orrodra.

Sokszor csókol

Apu

(Megjelent Örkény István Mese-levelek című kötetében, Palatinus Kiadó, 1999)

*

Helyreigazítási kérelem

Magyar Narancs Szerkesztősége

1094 Budapest, Páva u. 8.

Továbbítva ajánlott és tértivevényes levélben

Tisztelt Cím!

Alulírott Örkény Antal az alábbiak miatt fordulok Önhöz.

A Magyar Narancs 2012. április 5-én Te piszkoskörmű Fickó! Te nagyanyád búsítója! címmel megjelent írása kapcsán az alábbi helyreigazító közleményt szíveskedjenek közzétenni a törvényes határidőn belül a közlemény sérelmezett részéhez hasonló módon és terjedelemben:

A Magyar Narancs 2012. április 5-én publikált közleményével kapcsolatban a következő helyreigazítás közzétételét kérem:

Örkény István író, aki az édesapám, valótlanul híreszteli, hogy piszkos lenne a körmöm, illetve hogy én az orromat túrom, sőt ebből gombócot formálok.

A valóság ezzel szemben az, hogy a körmömet mindig tövig rágtam, így az értelemszerűen piszkos sem lehetett. Orrtúrás közben pedig mindig kényesen vigyáztam arra, hogy ezt a szokásomat senki ne vegye észre, így az az állítás, hogy abból gombócot formáltam volna, merőben hipotetikus. Kézmozdulatom talán félreérthető volt, de semmiképpen nem ad okot ilyen rágalmakra.

A levél ráadásul fenyegető kitételektől hemzseg, amelyek súlyosan veszélyeztetik hátsó felemet és az orromat, és vétenek a gyermekek bántalmazásának tilalmára vonatkozó nemzetközi normák ellen.

Továbbá megjegyzem, hogy az a tény, hogy a levél szerzője éppen száz évvel ezelőtt született, nem jogosítja fel őt, hogy rám nézve ilyen durva állításokat tegyen.

Kérem, hogy ezeket a helyreigazításokat tegyék közzé.

Amennyiben e helyreigazítási kérelmet a törvényes határidőn belül nem teljesítik, az igényemet peres úton fogom érvényesíteni.

Üdvözlettel,

Örkény Antal

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.