A diktatúrát készíti elő a kormány újabb listázós javaslata

  • narancs.hu
  • 2025. május 14.

Közlemény

Az átláthatóságinak hazudott törvényjavaslat gyakorlatilag minden EU-s és alkotmányos alapjogot sért, és lényegében teljesen ellehetetleníthet bárkit, akit a kormány megbélyegez és el akar takarítani.

Kedves Olvasó!

Bekövetkezett a legrosszabb, amitől tartani lehetett: szerdára virradóra a rezsim olyan törvényjavalatot terjesztett az Országgyűlés elé, amire még nem volt példa a rendszerváltás utáni magyar történelemben. A közélet átláthatóságáról című javaslat szerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal által listázott szervezeteket forrásmegvonással és egyéb súlyos következményekkel lehetetlenítenék el. A listára az a szervezet kerülhet, amely – a törvényjavaslat szövege szerint – "Magyarország szuverenitását azáltal veszélyezteti, hogy külföldi támogatásból a közélet befolyásolására irányuló tevékenységet végez". Innentől csak megítélés kérdése, hogy egy sajtóorgánum által megfogalmazott véleménycikk minek számít.

Ez az orosz mintára született javaslat sokkal rosszabb, mint az annak idején meghozott 2011-es médiatörvény; példátlan és vízválasztó az 1990 utáni időszakban. Nemcsak a független sajtó és a civil szervezetek működését tenné lehetetlenné, hanem gyakorlatilag nincs olyan európai uniós és alkotmányos alapjog, amelyet ne sértene. Ezen túl a politikai pártokra és a jövő évi választásra nézve is beláthatatlan következményekkel járhat, gyakorlatilag a nyílt diktatúrát készíti elő.

Bár egyelőre nem tudjuk, hogy elfogadása esetén milyen konkrét intézkedéseket jelentene mindez a Magyar Narancsra és a többi független médiumra nézve, változatlanul ígérjük:

továbbra is ragaszkodunk a sajtószabadsághoz, nem hagyjuk, hogy megfélemlítsenek minket,

és változatlanul hiszünk abban, hogy olvasók és újságírók közösen tehetünk egy jobb Magyarországért. Most még inkább szükségünk van az egymás melletti kiállásra. Ön a legtöbbet azzal tehet ezért, ha támogatja lapunkat, előfizet a Magyar Narancsra!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.