Kiállítás

Le nem zárt akták

Pataki Luca: How to Kill an Artist?

Kritika

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Pataki festőszakon végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, két éve DAAD ösztöndíjjal festészeti és grafikai mesterszakos Drezdában, de már pályája kezdetétől kitágította maga számára a festészet hagyományos kereteit. Művészete a személyes önvizsgálat és a társadalmi reflexió határán mozog, papíralapú rajzokban, fragmentált installációkban jelenik meg az identitás keresése és felbomlása. Eddigi munkáiban visszatérő motívumok voltak a labirintus, a ház, illetve az önhalál. A Covid alatt kezdett naplószerű, „ötperces” gyors rajzokat készíteni, ezek most a térben a padlón hevernek. Korábbi csoportos kiállításai során is megjelentek azok a motívumok, a széttöredezett mondatok, elhagyott tárgyak, bizonytalan jelek, amelyek most teljes narratívává sűrűsödnek.

A kiállítás címe felidézi Roland Barthes híres esszéjét, A szerző halálát (1967), amely szerint a szöveg jelentését nem az író szándéka, hanem az olvasó értelmezése határozza meg. E kiállítás mintha ennek a gondolatnak a kortárs vizuális parafrázisa lenne. A művész eltűnik, de a művek, töredékek, nyomok önálló életet kezdenek élni, a látogató pedig aktív részese lesz az értelmezésnek. A galériába lépve gyorsan kiderül, hogy a halál itt nem végpont, hanem metafora. A tér egyszerre hasonlít egy bűnügyi helyszínre és egy pszichológus rendelőjére, esetleg egy kihallgatószobára. Érezzük, valami drámai esemény történt: nyomokat gyűjtünk, de végső megoldást nem találunk, a bizonytalanság megmarad. A történet maga egyszerre személyes és nyitott. Ez a krimi ugyanis nem a klasszikus logikát követi, nincs tettes, sem megnyugtató lezárás. A bűntény maga a művészeti alkotó folyamat, amelyben a művész hol eltűnik, hol előlép, és mindig más alakban, más szerepben jelenik meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.