Kiállítás

Le nem zárt akták

Pataki Luca: How to Kill an Artist?

Kritika

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Pataki festőszakon végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, két éve DAAD ösztöndíjjal festészeti és grafikai mesterszakos Drezdában, de már pályája kezdetétől kitágította maga számára a festészet hagyományos kereteit. Művészete a személyes önvizsgálat és a társadalmi reflexió határán mozog, papíralapú rajzokban, fragmentált installációkban jelenik meg az identitás keresése és felbomlása. Eddigi munkáiban visszatérő motívumok voltak a labirintus, a ház, illetve az önhalál. A Covid alatt kezdett naplószerű, „ötperces” gyors rajzokat készíteni, ezek most a térben a padlón hevernek. Korábbi csoportos kiállításai során is megjelentek azok a motívumok, a széttöredezett mondatok, elhagyott tárgyak, bizonytalan jelek, amelyek most teljes narratívává sűrűsödnek.

A kiállítás címe felidézi Roland Barthes híres esszéjét, A szerző halálát (1967), amely szerint a szöveg jelentését nem az író szándéka, hanem az olvasó értelmezése határozza meg. E kiállítás mintha ennek a gondolatnak a kortárs vizuális parafrázisa lenne. A művész eltűnik, de a művek, töredékek, nyomok önálló életet kezdenek élni, a látogató pedig aktív részese lesz az értelmezésnek. A galériába lépve gyorsan kiderül, hogy a halál itt nem végpont, hanem metafora. A tér egyszerre hasonlít egy bűnügyi helyszínre és egy pszichológus rendelőjére, esetleg egy kihallgatószobára. Érezzük, valami drámai esemény történt: nyomokat gyűjtünk, de végső megoldást nem találunk, a bizonytalanság megmarad. A történet maga egyszerre személyes és nyitott. Ez a krimi ugyanis nem a klasszikus logikát követi, nincs tettes, sem megnyugtató lezárás. A bűntény maga a művészeti alkotó folyamat, amelyben a művész hol eltűnik, hol előlép, és mindig más alakban, más szerepben jelenik meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.