Kiállítás

Le nem zárt akták

Pataki Luca: How to Kill an Artist?

Kritika

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Pataki festőszakon végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, két éve DAAD ösztöndíjjal festészeti és grafikai mesterszakos Drezdában, de már pályája kezdetétől kitágította maga számára a festészet hagyományos kereteit. Művészete a személyes önvizsgálat és a társadalmi reflexió határán mozog, papíralapú rajzokban, fragmentált installációkban jelenik meg az identitás keresése és felbomlása. Eddigi munkáiban visszatérő motívumok voltak a labirintus, a ház, illetve az önhalál. A Covid alatt kezdett naplószerű, „ötperces” gyors rajzokat készíteni, ezek most a térben a padlón hevernek. Korábbi csoportos kiállításai során is megjelentek azok a motívumok, a széttöredezett mondatok, elhagyott tárgyak, bizonytalan jelek, amelyek most teljes narratívává sűrűsödnek.

A kiállítás címe felidézi Roland Barthes híres esszéjét, A szerző halálát (1967), amely szerint a szöveg jelentését nem az író szándéka, hanem az olvasó értelmezése határozza meg. E kiállítás mintha ennek a gondolatnak a kortárs vizuális parafrázisa lenne. A művész eltűnik, de a művek, töredékek, nyomok önálló életet kezdenek élni, a látogató pedig aktív részese lesz az értelmezésnek. A galériába lépve gyorsan kiderül, hogy a halál itt nem végpont, hanem metafora. A tér egyszerre hasonlít egy bűnügyi helyszínre és egy pszichológus rendelőjére, esetleg egy kihallgatószobára. Érezzük, valami drámai esemény történt: nyomokat gyűjtünk, de végső megoldást nem találunk, a bizonytalanság megmarad. A történet maga egyszerre személyes és nyitott. Ez a krimi ugyanis nem a klasszikus logikát követi, nincs tettes, sem megnyugtató lezárás. A bűntény maga a művészeti alkotó folyamat, amelyben a művész hol eltűnik, hol előlép, és mindig más alakban, más szerepben jelenik meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.

Kit véd Lánczi Tamás?

Lánczi Tamás, a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke ezt írja a közösségi médián: „Néhány nap alatt felépített dezinformációs kampányokkal életeket lehet tönkretenni, hiszterizálni lehet a közhangulatot, és fel lehet borítani a társadalmi békét.”

Bedarálta saját fogaskerekét

Júliusban saját kormánypárti képviselőtársai mondatták le Csányi József kiskunfélegyházi polgármestert. Aztán fentről rájuk szóltak, nyugi lett. A vasárnapi időközi polgármester-választáson a függetlenként induló Csányinak nem lesz kormánypárti kihívója, mert most nem hiányzik egy zakó.

Buli van!

Jövő áprilisban sok múlhat azon a néhány százaléknyi vokson, ami valamely nagy párt, illetve legalább a bejutásra esélyes középpárt helyett eleve esélytelen formációkra megy. Furcsa kreatúrákból nincs hiány, és immár az Országházon belül is született kamupárt.