Tévésorozat

Ingyen Carlsberg

Smilla’s Sense of Snow

  • - turcsányi -
  • 2025. október 8.

Kritika

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

A nemes felismeréshez több dolog is szolgálhatott útmutatóul számára, az egyik például az lehetett, hogy a művelt világnak mindenre volt inkább szüksége, mint egy második Bergmanra (akkor persze még nem tartottunk ott, hogy elsőre sem nagyon volt, ma már ez sem ördögtől való felvetés ugyebár). A másik fő ok nyilván a rátermettség környékén lenne keresendő, de felesleges kapirgálni, mert August arra viszont rájött, hogy a bergmankodással szerzett hírneve gyakorlatilag a világ teljes filmkészítésre szánt erőforrásait mozgósítani tudja.

A művelt világ ugyanis – nem észrevéve önnön gyökeres változását az orra előtt – pont arra várt, hogy a tegnapok nagy bölényei (a neo­realizmus hősei, Fellini, Antonioni, a francia, német, angol, cseh újhullámos fiúk, Jancsó Miklós) helyére új bölények érkezzenek, s ebbéli szerencsétlen igyekezetében bölényt vélt felfedezni olyan kedves tulkokban, mint Aki Kaurismäki vagy Lars von Trier, és olyan éjjel-nappal iparkodó stréberekben, mint August vagy éppen Pedro Almodóvar. A felsorolást folytathatnánk a lap aljáig, de a lényeg az, hogy nagy pofára esés lett a dologból, így a művelt világ a saját kárán jött rá, hogy az európai mozi társadalmi szerepe elvesztette világmegváltó erejét – örökre. De mivel ez a felismerés jóval később vált esedékessé, August a világ összes pénzéből olyan túláradó baromságot is a világ összes sztárjával tudott leforgatni, mint A kísértetház (1993, Isabel Allende nemzetközi bestselleréből) – ahol a vannabe Márquez találkozik a Möchtegern Bergmannal, s tucatnyi világsztárral, egy borzalom. Persze, siker volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.