Színház

Mozgó falak

Nederlands Dans Theater: Mixed Bill

  • Molnár T. Eszter
  • 2025. május 14.

Kritika

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

A férfiak elrohannak mellette, ő pedig ott marad mozdulatlanul egészen addig, amíg egy újabb kört téve korábbi üldözői ismét el nem hagyják. Ekkor mintha felriadna, és hadonászva utánuk indul. Ki üldöz kit? Van-e egyáltalán köze egymáshoz az üldözőnek és az üldözöttnek? Mintha ez lett volna a nagy hírű társulat előadásának kulcskérdése. A három darabot felölelő produkciót a Nederlands Dans Theater fiatalabb társulata, az NDT 2 mutatta be, amely nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a már elismert koreográfusok mellett fiatal, kísérletező művészekkel is együttműködjön.

2017 óta most jártak először Magyarországon, és az igen változatos repertoárból Johan Inger, Botis Seva és Marcos Morau darabjait hozták el a Budapest Táncfesztiválra. Míg Inger darabját, a Walking Madet 2001-ben mutatta be az NDT 1 és azóta komoly figyelmet és számos elismerést kapott, Marcos Morau 2021-ben készítette a Folkå-t az NDT 2 táncosaival, Botis Seva Watch Ur Mouth című koreográfiáját pedig idén februárban láthatta először a közönség. A két szünettel játszott est nem csak a táncosok, a nézők számára is erőt próbáló lehetett volna, ha nem sikerül belső kapcsolatokat létesíteni a táncnyelvben és felfogásban is markánsan elütő darabok között. Vezérmotívumként az erőszak témája tér vissza újra meg újra, ezzel téve egyszerre általános érvényűvé és nagyon is aktuálissá az előadást. Azonban az erőszak kérdését vizsgálva mind az erőszaktevő, mind az áldozat szerepe átértelmeződik.

A Walking Madben az emberi létezés alapvető dichotómiájára helyezett hangsúlyt tovább fokozza a színpadot kettéválasztó mobil fal, amely a forgásai, dőlése, a rajta nyíló ajtók és a felette repülő tárgyak által nem is díszletként, hanem szinte szereplőként működik. A Walking Mad embere szerepe szerint férfi vagy nő, bár női táncosok is játszanak férfi szerepet és fordítva. A férfi vágyja, üldözi, majd fogva tartja és bántja a nőt. A nő önmagában élettelen, erőtlen. Vár és vágyik a férfira, majd befogadja, küzd vele és eltaszítja magától, csak hogy azonnal utána kapjon. Ez a kétosztatúság a motorja a darabnak, amely Ravel Bolerójának a tempójára tör előre – ismét csak – az őrület felé. A didaxistól azok a rendkívül hatásos mozzanatok mentik meg a koreográfiát, amelyekben az üldöző és az üldözött közötti határok elmosásával kérdéseket tud megfogalmazni állítások helyett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.