Színház

Mozgó falak

Nederlands Dans Theater: Mixed Bill

  • Molnár T. Eszter
  • 2025. május 14.

Kritika

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

A férfiak elrohannak mellette, ő pedig ott marad mozdulatlanul egészen addig, amíg egy újabb kört téve korábbi üldözői ismét el nem hagyják. Ekkor mintha felriadna, és hadonászva utánuk indul. Ki üldöz kit? Van-e egyáltalán köze egymáshoz az üldözőnek és az üldözöttnek? Mintha ez lett volna a nagy hírű társulat előadásának kulcskérdése. A három darabot felölelő produkciót a Nederlands Dans Theater fiatalabb társulata, az NDT 2 mutatta be, amely nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a már elismert koreográfusok mellett fiatal, kísérletező művészekkel is együttműködjön.

2017 óta most jártak először Magyarországon, és az igen változatos repertoárból Johan Inger, Botis Seva és Marcos Morau darabjait hozták el a Budapest Táncfesztiválra. Míg Inger darabját, a Walking Madet 2001-ben mutatta be az NDT 1 és azóta komoly figyelmet és számos elismerést kapott, Marcos Morau 2021-ben készítette a Folkå-t az NDT 2 táncosaival, Botis Seva Watch Ur Mouth című koreográfiáját pedig idén februárban láthatta először a közönség. A két szünettel játszott est nem csak a táncosok, a nézők számára is erőt próbáló lehetett volna, ha nem sikerül belső kapcsolatokat létesíteni a táncnyelvben és felfogásban is markánsan elütő darabok között. Vezérmotívumként az erőszak témája tér vissza újra meg újra, ezzel téve egyszerre általános érvényűvé és nagyon is aktuálissá az előadást. Azonban az erőszak kérdését vizsgálva mind az erőszaktevő, mind az áldozat szerepe átértelmeződik.

A Walking Madben az emberi létezés alapvető dichotómiájára helyezett hangsúlyt tovább fokozza a színpadot kettéválasztó mobil fal, amely a forgásai, dőlése, a rajta nyíló ajtók és a felette repülő tárgyak által nem is díszletként, hanem szinte szereplőként működik. A Walking Mad embere szerepe szerint férfi vagy nő, bár női táncosok is játszanak férfi szerepet és fordítva. A férfi vágyja, üldözi, majd fogva tartja és bántja a nőt. A nő önmagában élettelen, erőtlen. Vár és vágyik a férfira, majd befogadja, küzd vele és eltaszítja magától, csak hogy azonnal utána kapjon. Ez a kétosztatúság a motorja a darabnak, amely Ravel Bolerójának a tempójára tör előre – ismét csak – az őrület felé. A didaxistól azok a rendkívül hatásos mozzanatok mentik meg a koreográfiát, amelyekben az üldöző és az üldözött közötti határok elmosásával kérdéseket tud megfogalmazni állítások helyett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.