Színház

Akkor és most

Tony Kushner: Angyalok Amerikában – Első rész: Küszöbön az ezredforduló

Kritika

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Szó se róla, így visszaolvasva azért voltak átfedések, de akkor még a többség jószerint azt sem tudta, mi a különbség a demokraták és a republikánusok között, lévén ezek is, azok is a demokráciára teszik a zsetonjukat. Vagy ha tudtuk is, nem nagyon érdekelt minket. Mára – Trump második elnöki nekiveselkedése és sajátos barátkozási szokásai miatt – kénytelen-kelletlen kitágult az érdeklődési körünk.

A világ vége várása és félése kisebb-nagyobb megszakításokkal voltaképpen egyidős a nyugati civilizáció születésével, s a 80-as, 90-es években néhány kézzelfogható vészhelyzet mellett a millenniumi világ vége miatti ezoterikus és számítástechnikai alapú (ezredfordulós bug) riadtság tette aktuálissá. Napjainkra az ózonlyuk miatti borzongást felváltotta a klímakatasztrófától való masszív félelem, az egykor halálos AIDS emlékét pedig a pandémia frissen fel nem dolgozott tapasztalata írta felül. Noha az ezredfordulós szorongásunk mára nosztalgikussá szelídült, az egyik pillanatról a másikra történő megsemmisülés nyomasztó – bizonyos értelemben mégis felszabadító – forgatókönyvének helyére a világrend végzetes felborulásától való félelem idegőrlően lassú terhe lépett. Fejünket kapkodva most itt állunk az egésznek a kellős (keleti) közepén – utolértük Amerikát.

Nagy Péter István Küszöbön az ezredforduló címmel a két részből álló ikerdráma első darabját állította most színpadra. A látomásokkal és delíriumokkal gazdagított történetben a melegek a magukra és egymásra hagyottak kilátástalan közegét alkotják egy olyan társadalomban, amely a hatékonyságot és a növekedést tűzte ki célként. Ez nem a homofóbia, hanem az „annyit is ér” világa. Egy meleg férfi pár és egy mormon házaspár története gabalyodik egymásba: az egyik férfi megbetegedik AIDS-ben, a másik képtelen feldolgozni párja hosszan elnyúló, fájdalmas és szagos haldoklását. A mormon férfi közben ráébred saját homoszexualitására, ezt a felesége a beteg férfitől tudja meg annak egy lázálma közben. A kapcsolatokból való kilépés és a partnereik kisebb-nagyobb mértékű tönkremenetele után a két önmagával folyamatosan küzdő és általában alulmaradó férfi végül egymásra talál. Fontos „mellékszereplő” egy, a legeslegmagasabb körökben is befolyással bíró, a homoszexualitását megélő, ám azt hatalompolitikai és mentálhigiénés okokból tagadó ügyvéd, de van itt még transzvesztita szak­ápoló, mormon anya, ősök akár hatvanad íziglen, egy eszkimó, egy rabbi és egy angyali hang is. Súlyos emberi történetek a tudattalan és/vagy az égi jelzőtüzek villámfényei között – apokalipszis.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.