A kormány szerint megsértik a külföldi támogatásra vonatkozó szabályokat, ezért befagyasztották az Amnesty számláit Indiában

  • narancs.hu
  • 2018. október 27.

Külpol

Tízórás házkutatást is tartottak a szervezet irodájában.

Az Amnesty India a Modi-kormány legújabb áldozata a civil szervezetek elleni boszorkányüldözés során – közölte a szervezet. Csütörtökön a pénzügyminisztérium Végrehajtási Igazgatósága (VI) házkutatást tartott a szervezet irodájában és befagyasztotta annak számláit, ezzel meggátolja, hogy az emberi jogi munkáját végezze.

Ebben a hónapban hasonló támadás érte a Greenpeace indiai szervezetét, az ő számlájukat is zárolta a kormány. A kormány szerint a szervezetek megsértik a külföldi támogatásokra vonatkozó előírásokat.

„A házkutatás azt jelzi, hogy a kormány szerint az emberi jogi szervezetek bűnözők csoportjai, akik ellen olyan eszközöket vetnek be, amely az elnyomó államok sajátosságai. Megfélemlítik és zaklatják az Amnesty munkatársait” – mondta Aakar Patel, az Amnesty International ügyvezető igazgatója.

„Mint a jogállamiságot maximálisan tiszteletben tartó szervezet, az Amnesty India mindig is eleget tett az indiai jogszabályoknak. Működésünk középpontjában az átláthatóság és az elszámoltathatóság áll. Nem titkolunk semmit. Minden működésünkkel kapcsolatos adat nyilvánosan elérhető bárki számára.”

A tízórányi házkutatás csütörtökön délután fél kettőkor kezdődött, amikor a VI emberei megérkeztek és lezárták az iroda kijáratait. A munkatársak nem hagyhatták el az épületet, és nem használhatták a laptopjaikat és telefonjaikat.

„Bár a munkatársaim nem mozdulhattak és nem léphettek kapcsolatba családtagjaikkal sem, mindenki példás bátorságról tett tanúbizonyságot” – mondta Aakar Patel.

A VI kérdései elsősorban arra irányultak, milyen kapcsolatban van egymással az Amnesty International India Pvt Ltd. és az Amnesty International India Foundation.

Nem sokkal a házkutatás után a közösségi médiában és a kormányzati lapokban újabb lejáratókampány indult az Amnesty India ellen. Néhány lap titkos kormányzati dokumentumokra hivatkozva azt állítja, hogy a szervezet működése „ármánykodások sötét hálózata”.

A házkutatás pár nappal azután történt, hogy Indiát beválasztották az ENSZ Emberi Jogi Tanácsába. Modi miniszterelnök ezután ezt írta a Twitterre: „Számunkra az emberi jogok és védelmük nemcsak üres szavak, hanem a meggyőződésünk alapelemei, amelyeket mindig tiszteletben tartottunk. Amikor az alapvető jogokat megsértik, mint a rendkívüli állapot idején, az indiaiak kitartón küzdöttek és biztosították, hogy az emberi jogok és a demokrácia fennmarad.”

„Abszolút egyetértünk a miniszterelnökkel, amikor arról beszél, hogy az elnyomás időszaka nyomot hagyott India történetén. Sajnos azt látjuk, hogy ez a sötét időszak visszatért. A kormány az emberi jogok védelmére esküdött fel, ehelyett azokat az embereket vette célkeresztbe, akik a jogokat védik” – reagált az Amnesty ügyvezető igazgatója.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.