Az izraeli választási bizottság kizárt egy arab pártot a novemberi választásokból

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. szeptember 29.

Külpol

A Balad programja elutasítja Izraelt mint zsidó és demokratikus államot.

Az izraeli parlament, a kneszet választási bizottsága csütörtökön kizárta a Balad nevű palesztin nacionalista pártot a novemberi választásokból. A Háárec című újság hírportáljának értesülései szerint a Központi Választási Bizottság Gali Baharav-Miara főügyész tiltakozása ellenére döntött a kizárás mellett A főügyész engedélyezni akarta mindhárom arab párt, a Balad párt, az arab pártok Közös Listája, és Manszúr Abbász iszlám hagyományőrző Raám nevű pártjának indulását is. A Közös Lista és a Raám kizárását nem szavazta meg a bizottság.

A Balad a jelenlegi közvélemény-kutatások szerint nem éri el a 3,25 százalékos választási küszöböt, a párt vezetői azonban bejelentették, hogy fellebbeznek a határozat ellen. Beni Ganz védelmi miniszter Nemzeti Tábor nevű pártja támogatta a Balad eltiltását, miközben Jaír Lapid kormányfő centrista Van Jövő pártja és a Likud vezette ellenzéki – jobboldali-vallásos – tömb stratégiai okokból ellenezte ezt a lépést.

„Ez Ganz és Lapid azon kísérlete, hogy politikai igényeiknek megfelelően alakítsák az arab vezetést. Ez csakúgy, mint a korábbi kizárási kísérletek után, ezúttal sem fog működni” – nyilatkozta Szami Abu Sehadé, a Balad elnöke.

Azon az alapon kérte több párt a Balad kizárását, hogy pártprogramja elutasítja Izraelt mint zsidó és demokratikus államot, és ehelyett az összes polgárából álló állam létrehozását követeli. „A Balad politikai elképzelése egy palesztin állam Dantól Eilatig” – mondták Izrael legészakibb és legdélibb pontjaira utalva kérésük indoklásaként.

A korábbi években is megpróbálták már kizárni a Baladot, de a Legfelsőbb Bíróság rendre úgy döntött, hogy a párt „minden polgár államát” követelő programja nem elegendő ahhoz, hogy megakadályozza részvételét a választásokon.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.