Az új Labour és a választások: Munkásököl

  • 1997. február 20.

Külpol

Mi foglalkoztatja a brit alattvalót? Nősül Liam Gallagher az Oasisból. Folyik a totóbotrány-per John Fashanu és Bruce Grobbelaar ellen. Egerek lepték el a Buckingham-palotát. Csempészésen kapták a Sotheby´s aukciós házat. Privatizálják a londoni metrót. Fergie, a fogyasztószereket reklámozó exhercegnő kifizette adósságait. Az UEFA Nagy-Britannia helyett Németországot támogatja a 2006-os vb megrendezésére. Legkésőbb három hónap múlva parlamenti választások lesznek.
Mi foglalkoztatja a brit alattvalót? Nősül Liam Gallagher az Oasisból. Folyik a totóbotrány-per John Fashanu és Bruce Grobbelaar ellen. Egerek lepték el a Buckingham-palotát. Csempészésen kapták a Sotheby´s aukciós házat. Privatizálják a londoni metrót. Fergie, a fogyasztószereket reklámozó exhercegnő kifizette adósságait. Az UEFA Nagy-Britannia helyett Németországot támogatja a 2006-os vb megrendezésére. Legkésőbb három hónap múlva parlamenti választások lesznek.

A clintoni recept

működni látszik. Tony Blair "New Labourje" a választások lehetséges végső időpontja előtt alig három hónappal behozhatatlannak tűnő előnnyel, átlagosan 20 százalékponttal vezet a konzervatívok előtt a közvélemény-kutatásokban. Az általános választások előtt azonban lesz még egy megméretés, amelynek kimenetele befolyásolhatja az eseményeket. Nagy-Britannia rövid távú politikai jövőjét a South Wirral-i időközi választás kimenetele határozza meg. A választókörzet konzervatív képviselője tavaly meghalt, megfosztva ezzel parlamenti többségétől John Major kormányát. Ha munkáspárti jelölt kerül a Liverpool melletti körzetből a parlamentbe - amire minden esély megvan -, a toryk kisebbségbe kerülnek, és Blair kénytelen lesz bizalmatlansági indítványt beterjeszteni a kormány ellen, amit jó eséllyel az általános választások márciusi kitűzése követ majd. Kénytelen, mert a politikai elemzők szerint a Munkáspárt vonakodik a Major-kormány idő előtti leváltásától, noha erre lassan egy éve lenne esély: az egyfős többség aligha nevezhető stabilnak - még akkor sem, ha több kis párt, például az ulsteriek általában Major mögött sorakoznak fel. Csakhogy az utóbbi 18 év során felnőtt a szavazók egy új generációja, akik számára a toryk "a" kormánypárt. Elképzelhető, hogy egy váratlan döntés esetén jobb meggyőződésük ellenére Majort és csapatát választják, hiszen ők rendelkeznek a "kellő tapasztalattal". A hátralévő néhány hónap megfelelő alkalmat kínál a választók pszichológiai felkészítésére, a váltás elfogadtatására.

E taktika természetesen kockázatokat is rejt. Egy összehangolt, sikeres kampánnyal John Major megfordíthatja a közhangulatot, mint tette 1992-ben. A feltámadásra azonban maguk a toryk sem látnak sok esélyt: noha a fontosabb konzervatív politikusok folyamatosan kiállnak miniszterelnökük mellett, más megnyilatkozásaikkal már

a mezei tagok kegyeit

vadásszák a vereség utáni vezetőválasztáshoz. Az egyszerű aktivisták és a pártvezetés viszonya egyébként is fontos tényező a brit politikai életben. Előbbiek, néhány, a parlament hátsó padjain veszteglő képviselőig bezárva, sokkal radikálisabbak a konformista élcsapatnál, fontos tehát befolyásuk "korlátok közé szorítása" a demokrácia jegyében. A Labour a nyolcvanas években - a folyamatos kudarcok következményeként - túl nagy hatalmat biztosított a párttagságnak, a konferenciákból egyfajta programadó fórum lett. A tagságba benyomuló neotrockista Militant Tendency azután újabb hosszú évekre tette megválaszthatatlanná a Munkáspártot.

A példát Blair külügyminiszter-jelöltje, Robin Cook idézte, párhuzamba állítva a szélsőbalosokat a jelenlegi kormányt sakkban tartó

egy-két tucatnyi eurofób tory

képviselővel. Cook joggal büszkélkedhet: a Munkáspárt leszámolt a trockistákkal, míg Major nap mint nap újabb gesztusokat tesz zsarolóinak. A kormány tagjai fennhangon hirdetik, hogy a közös európai valuta 1999-es bevezetésének előfeltételei csak "kreatív könyveléssel" teremthetők meg. A megállapításban nem kevés igazság rejlik, a teljes gőzzel euro-irányba nyomuló kontinentális kormányok azonban nem veszik szívesen az efféle figyelmeztetéseket.

Sokáig úgy tűnt, hogy az európai integrációról a jelenlegi kormánynál kedvezőbb véleményt formáló Labour az állítólagos közhangulat nyomására nem áll ki teljes mellszélességgel az Unió mellett. Blair támogatta Major marha-háborúját, elfogadta a konzervatívok által beígért népszavazást a közös valuta bevezetéséről - nyomult középre, a New Labour stratégiájának értelmében.

A New Labour clintonita taktikája

a brit polgárokat az Európa mellett leginkább érdeklő másik téma, az adózás kapcsán is egyértelműen megmutatkozik. Blair és árnyék-pénzügyminisztere, Gordon Brown elkötelezték magukat, hogy hatalomra jutásuk esetén két évig nem módosítják a konzervatívok által elkészített kormányzati kiadási terveket. Így próbálnak megszabadulni a túladózó-túlköltekező párt hosszú évtizedek alatt kialakult Labour-képétől, és eltüntetni a különbséget saját gazdaságpolitikájuk és a toryké között. A fogadalommal csupán egy baj van: nem hiszi el senki. Egy felmérés szerint a polgárok 60 százaléka meg van győződve arról, hogy a Munkáspárt hatalomra kerülve adót fog emelni. Igaz, ez nem jelenti azt, hogy a konzervatívoknak inkább hinnének. Major 1992-ben éppen ezt a kártyát kijátszva fordította meg a választási versenyt, azután maga is emelte a közvetett adókat. A brit polgárokat nem ejtették a fejükre, de ha mégis megfeledkeznének e tényről, a Labour kampánya az eszükbe idézi Major árulását.

Clintoni húzásnak nevezhető az is, hogy Tony Blair legutóbbi beszédében óriási erőforrás-átcsoportosítást ígért az oktatás területére.

Mást persze nem ígérhetett,

hiszen éppen az előbb fogadta meg, hogy tartja a kiadási terveket. Így a munkanélküliség csökkenése miatt felszabaduló forrásokat szánja a Labour vezére az oktatás támogatására, gazdasági szakértők érdeklődő hümmögése közepette. Az oktatáspolitika mindazonáltal nem feltétlenül sikertéma a Labour hívei között. Hosszas ellenkezés után a leendő oktatásügyi miniszter a napokban feladta fenntartásait azon állami középiskolákkal szemben, amelyek felvételi segítségével igyekeznek kiszűrni a gyengébb képességű diákokat. Az esélyegyenlőség hívei számára mostanáig elképzelhetetlennek tűnt, hogy egy közpénzekből fenntartott iskola megválogassa, kit vesz fel. Sok egyéb baloldali tabuval együtt immár ez is a múlté. A párt egyelőre csendben viseli a nagy átszabást, most, hogy csaknem két évtized után közelségbe került a kormányra kerülés lehetősége. A választások után azonban - legyen bármi is az eredmény - Clinton legjobb tanítványának még egyszer meg kell küzdenie az Old Labour keményvonalasaival. Tony Blair dupla vagy semmit játszik - és egyelőre nyerésre áll.

Karsai Tamás(London)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.