Egy darabja miatt tartóztattak le egy színházi rendezőt Oroszországban

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. május 5.

Külpol

A darab íróját is felelősségre vonják, az alkotókat akár hét év börtönre is ítélhetik. 

Két hónapra előzetes letartóztatásba helyezte pénteken egy moszkvai bíróság Jevgenyija Berkovics orosz színházi rendezőt, akit azzal gyanúsítanak, hogy egyik – díjnyertes – darabjával a terrorizmust mentegeti – jelentette a TASZSZ orosz állami hírügynökség.

A 38 éves rendezőt csütörtökön állította elő a rendőrség a vitatott darab szerzőjével, Szvetlana Petrijcsukkal együtt. A 43 éves drámaíró letartóztatásáról később döntenek, de az alkotókat végül akár hét év börtönre is ítélhetik.

Az ügyészek szerint a Finyiszt, a bátor sólyom című, 2020-ban bemutatott darab sérti az orosz törvényeket és igazolja a terrorizmust.  

A színdarab olyan orosz nőkről szól, akik engednek az interneten a terroristák csábításának, és Szíriába utaznak, hogy férjhez menjenek az Iszlám Állam harcosaihoz. A darabban kizárólag nők szerepelnek. A darabot az ítélet után Rigából működő független orosz lap, a Meduza közzé is tette, ha valaki szeretné elolvasni oroszul

A Novaja Gazeta című lap aláírásgyűjtésbe kezdett a két nő kiszabadítása érdekében. Kszenyija Szobcsak színikritikus szerint a hatóságok teljesen félreértik a darabot, annak üzenete ugyanis kifejezetten a terrorizmus ellen szól.

A színdarab tavaly az Arany Maszk színházi fesztiválon nyerte el két kategóriában is az azonos nevű díjat, míg Berkovicsot a legjobb rendező Arany Maszk-díjára jelölték.

Jevgenyija Berkovics egyik tanítványa és munkatársa Kirill Szerebrennyikov nemzetközileg ismert rendszerbíráló rendezőnek, akit sikkasztás címén bebörtönöztek Oroszországban, s aki szabadulása óta németországi száműzetésben él. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.