Filmek a londoni metróból - Mike Leigh filmrendező

Külpol

Ken Loach és Stephen Frears mellett a szociális problémákra oly fogékony New British Cinema legismertebb képviselője. A londoni hétköznapok, az alacsonyabb néposztályok felkent költője; írt eddig huszonkét színdarabot és olyan Þlmeket csinált, mint a Mezítelenül, a Titkok és hazugságok, a Két angol lány, a Tingli-tangli, a Minden vagy semmi és a Vera Drake. A berlini fesztiválon bemutatott legújabb Þlmje, a Happy-Go-Lucky izgalmas fordulat a pályáján: a helyszín ugyanaz, az alsó kutyák ugyanazok, ám ezúttal a társadalmi dráma helyett komédia következik.

Magyar Narancs: Hatvanöt évesen a boldogtalanok hírmondójából a boldogság küldönce lett?

Mike Leigh: Nem így látom sem az életet, sem a kérdést. Az élet és benne mi magunk is egyszerre vagyunk tragikusak és nevetségesek, szerencsések és szerencsétlenek. Nincs jó és nincs rossz. Az élet van a maga sokszínűségében. Emberek vannak, akik küzdenek, szeretnek, bukdácsolnak. Szembe kell nézni az élet szörnyűségeivel, a fájdalmakkal, el kell fogadni olyannak, amilyen. És legfőképpen veszettül örülni kell neki.

MN: Mindig így gondolkodott?

ML: Az egész biztos, hogy jobb elfogadhatóvá tenni a világot, mint nihilistának lenni. Mindig is az érdekelt, hogy megértsem az embereket, hogy belelássak a mikrovilágukba. Lényegében minden filmem akörül forog, hogy miként viselkedik az egyén a társadalomban. A valóság inspirál, a látszatra unalmas hétköznapok. A saját történetem mesélem. Nap mint nap metrón utazom Londonban, ez kifogyhatatlan kincsesbánya a filmezés szempontjából. Ha nagy szavakat akar, nem mindennapi filmeket csinálok a mindennapi életről.

MN: Azért azt nem tagadhatja, hogy a Mezítelenültől egész a Vera Drake-ig a brit munkásosztály komor valóságát dokumentálta. Ezzel szemben a Happy-Go-Lucky színtiszta komédia.

ML: Én ugyan nem tettem a világon semmi engedményt a korábbi filmjeim rovására. Mint ahogy azok sem nélkülözték a nyomasztó alaphelyzetek ellenére a humort, akképpen a Happy-Go-Luckyban is benne van az örök ellentmondás az egyéni sors és a társadalom között. Most is, mint máskor, kevertem a különböző színeket. Annyi igaz, hogy több ebben a filmben az élénk szín. Nem hiszek a műfaji egyszínűségben, sőt irtózom tőle.

MN: Három darabja, a Titkok és hazugságok, a Tingli-tangli és a Vera Drake kapcsán is sokan emlegették az Oscar-díjat. Megkísértette úgymond, mégsem kapta meg. Fáj?

ML: Nem mondom, hogy nem örültem volna neki, de nem tudok mihez kezdeni a hollywoodi csillogással. Ha bármikor is választanom kellene Hollywood és a saját kis "rögeszméim" között, az utóbbi mellett döntök. Számtalanszor ugyanaz a sztori esett meg velem Los Angelesben. Odajöttek hozzám producerek, stúdiófőnökök, lelkesen megveregették a vállamat, majd azt mondták: "Magának nagy szerencséje van, mi vajon miért nem tudunk hasonló filmeket gyártani?" Csak éppen arról feledkeznek meg, hogy ők maguk erőszakolják rá a közönségre a saját látásmódjukat, az amerikai kulturális eklekticizmust.

MN: Saját kis rögeszméken a témaválasztásait, mozija sajátosan brit hangvételét érti?

ML: A valódi és a valódinak álcázott valóság közötti szakadékra értem ezt. Ez a különbség az én mozim és az amerikai mozibiznisz között. Nem mintha bármiről jogom lenne ítélkezni, de a mozgóképekkel való ipari, üzletszerű kéjelgés mérföldnyi távolságra áll tőlem.

MN: Mi hívta elő önből a minden új napra rácsodálkozó harmincéves tanítónő, Polly történetét a Happy-Go-Luckyban?

ML: Érzelmi ügy ez nekem, ami persze fenemód nem újdonság, hiszen hajdanán, tizenöt évvel ezelőtt a Mezítelenül is egy érzelemből született. Lényegében mindkét film egy idealistáról szól. Az a különbség köztük, hogy a Mezítelenül Johnnyja dekadens, frusztrált érzelmű, míg Polly hiperoptimista, nyitott, életimádó, energiától túlfűtött. Sőt, bizonyos értelemben Vera Drake-től sem sokban eltérő személyiség a lényeget illetően. Más életközegben, de mindketten próbálnak hasznosak lenni, másokon segíteni.

MN: A főszereplő Sally Hawkins szétfeszíti a filmvásznat az elevenségével. Kezdettől rá gondolt?

ML: Sally a valóságban is olyan, mint Polly szerepében. Vele forgatni egy mosolyterápia. A Minden vagy semmiben és a Vera Drake-ben forgattam vele, és csak a megfelelő alkalmon múlott, hogy végre főszerepet írjak neki. Mindaz, ami a filmvásznon látható, rengeteg improvizáció, közös munka, együttgondolkodás eredménye. Ily módon teljes jogú alkotótárs. Sally irigylésre méltóan nyitott személyiség, aki az egész világot magához ölelné. A világ tele van jókedvű, vidám fickókkal, akik minden baj, sorscsapás, tragédia, kilátástalannak tűnő élethelyzet ellenére önfeledtek, segítőkészek. És ez korántsem függ nemzetiségtől, kortól, iskolázottságtól, vagy bármi hasonlótól. Lehetünk pesszimisták a világ jövőjét illetően, elvégre másról sem hallani. Elég kinyitni a napi sajtót, és az ember legszívesebben elsüllyedne szégyenében vagy félelmében, hogy merre tart az emberiség. Na és akkor mi van? - korántsem cinikus kérdés ez a részemről. A dolgok folytatódnak, Polly bemegy az iskolába tanítani, mint ahogy mások is munkába mennek, esznek, főznek, pihennek, szeretnek. Az élet mindig megy tovább, ez ugye nem a spanyolviasz. És tart, ameddig tart. Van ráhatásod? Ha már itt vagyunk, próbáljuk meg jobbá, szebbé tenni a hétköznapjainkat.

MN: Akár úgy, hogy elmegyünk flamencotanfolyamra? Hol szedte fel a sztorit, amiből az a roppant vicces flamencobetét lett a filmben?

ML: Sally ötlete volt. Eljátszottunk a klisékkel a visszafogott angol stílus és a tüzes spanyol tánc között. A flamencóban az a vonzó, hogy nagyon szexi, örömteli tánc, mégis tele fájdalommal. Kiválóan alkalmas arra, hogy felfakassza a magánéleti, lelki bonyodalmakat, és ugyanavval az erővel késztessen nevetésre és sírásra.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.