Jogtanácsosi vizsgálat szerint „jelentősen korlátozott” Joe Biden memóriája

  • narancs.hu
  • 2024. február 9.

Külpol

Biden titkosított anyagokat hozott nyilvánosságra, de a jelentés szerint nehéz lenne beperelni, mert rossz memóriájú idős embernek tűnik.

Joe Biden amerikai elnökről egy különleges jogtanácsos megállapította, hogy „szándékosan őrzött meg és hozott nyilvánosságra titkosított anyagokat”. Vádat viszont nem emelnek ellene a BBC szerint, az jogtanácsos érvelése viszont megdöbbentő: szerint nehéz lenne beperelni és elítélni az amerikai elnököt, mert rossz memóriájú idős ember” benyomását kelti.

A Fehér Ház szerint a jelentés előítéletes nyelvezetet használ, hogy leírjon egy amúgy gyakori jelenséget arról, hogy nehéz visszamlékezni többéves eseményekre. A jelentést egyéves nyomozás eredményeként hozták nyilvánosságra, az igazságügyi minisztérium által kinevezett Robert Hur készítette.

A különleges ügyvéd jelentése szerint nehéz lenne elítélni az elnököt az iratok helytelen kezeléséért, mert „a tárgyaláson Biden valószínűleg szimpatikus, jó szándékú, de rossz memóriával rendelkező idős emberként mutatkozna be az esküdtszéknek, ahogy tette azt az interjúnk során is”.

„Nehéz lenne meggyőzni az esküdtszéket arról, hogy el kell ítélniük egy volt elnököt, aki addigra már jócskán betöltötte a 80-at, egy olyan súlyos bűnért, amely akaratlagos lelkiállapotot igényel” - szól a jelentés.

Hur jelentésében az is szerepel, hogy Biden emlékezetének „jelentős korlátai” voltak az interjúk során. Nem emlékezett, mikor volt alelnök (2009 és 2017 között), vagy hogy „mikor halt meg a fia, Beau” (2015) – közölte a vizsgálat. Az emlékei az afganisztáni vitával kapcsolatban is homályosak voltak.

A 81 éves Biden üdvözölte, hogy  nem emeltek vádat ellene, és azt mondta: „ez az ügy lezárult”. Csütörtök este sajtótájékoztatón azt mondta az újságíróknak, hogy a memóriája rendben van, és felháborodott, hogy Hur felhozta a fia halálát, a ködös emlékeit pedig azzal magyarázta, hogy nagyon elfoglalt volt egy nemzetközi válságkezelés kellős közepén.

„Jó szándékú vagyok. És idős vagyok. Tudom, mi a fenét csinálok. Újra talpra állítottam ezt az országot” - mondta.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.