Kína megüzente a világnak, hogy katonai szuperhatalom szeretne lenni

Külpol

Putyin háborúja már nem zavarja Hszi elnököt sem, Trumpot azonban mérhetetlenül idegesítette Kína erőfitogtatása – vagy az, hogy őt nem hívták meg. Sok tanulsága van a pekingi parádénak, amely eddig csak vásári mutatványnak volt jó. Vajon most több ennél?

Felvonult a Kelet a Nyugat elkápráztatására: hatalomra kerülése óta negyedik alkalommal tartott díszszemlét Hszi Csin-ping, huszonhat ország vezetői között Vlagyimir Putyin számított a legfőbb vendégnek. Az orosz vezetőt, aki három éve még szelíd megrovást kapott Ukrajna elleni háborúért, most nem dorgálta meg senki. Hszi Csin-ping azt akarta bemutatni a parádéval, hogy katonai hatalomként kell tekintenünk a Kínai Népköztársaságra.

A II. világháborúban aratott kínai győzelem nyolcvanadik évfordulóján olyan vendégek voltak jelen, akik többségükben a Sanghaji Együttműködési Szervezet tagjai. Ez a 2001-ben alapított szervezet, amelyet sokan nemes egyszerűséggel „diktátorok klubjának” nevez, Tiencsinben is tartott egy csúcstalálkozót augusztus utolsó és szeptember első napján. Eddig csak a keleti szakértők figyelmét keltették fel ezek az alkalmak, most azonban úgy tűnik, mind a parádé, mind az összejövetel érdekes a világ számára: szinte közhelyként emlegetik, hogy változóban van a világrend, és aki nem lép idejében, nem kaphat előnyös helyet a nagyok asztalánál.

A szerdai győzelmi parádén 12 ezer kínai katona vonult fel, hogy meghallgassa Hszi elnököt, aki szerint „ma az emberiség a béke és a háború lehetősége előtt áll”: dialógus vagy konfrontáció, a győzelem vagy a vereség, nullösszegű játszma. Kína, mondta Hszi, „készen áll arra, hogy a történelem jó oldalára álljon.”

Csupán a bulvárnak szóló adalék, hogy Hszi és Putyin joviális beszélgetése közben „véletlenül” bekapcsolva maradt a mikrofon, és így megtudhattuk, hogy az örök élet titkáról volt szó: a két 72 éves vezető szerint nem kizárt, hogy a jövőben akár örökké is lehet majd élni folyamatos szervátültetésekkel.

 
Hszi Csin-ping és felesége, Peng Li-jüan, valamint Kim Dzsongun és Vlagyimir Putyin
Fotó: MTI/AP/KCNA/Észak-koreai kormány
 

Ha az örök élet ígérete nem lenne elég csábító, még többet üzentek ennél a parádén felvonuló technikai és technológiai újítások, amiből kiderül, hogy Kína az Egyesült Államokkal egyenrangú innovátor és pionír kíván lenni a robotika, az elektromos járművek, a nukleáris reaktorok, a napenergia, a dróngyártás, a vasút és a mesterséges intelligencia terén. A Népi Felszabadító Hadsereg már nem elavult fegyverarzenállal bíró, az ország méretéhez képes gyenge alakulat. A parádén leleplezett eszközök között voltak olyan repülőgépek, amelyek a kínai repülőgép-hordozó flotta fedélzetén fognak szolgálni, és a jövőben talán megépülhet egy olyan szuperhordozó is, amely felzárkózik az amerikai Gerald Ford-osztályhoz. A drónhadosztályok mellett bemutattak új rakétaelhárító-rendszereket, pilóta nélküli tengeralattjárót és torpedókat, miközben az interneten egyre többen találgatják, hogy mi maradhatott a „garázsban”. Tavaly karácsonykor például két új lopakodó vadászgép tesztrepüléséről készült szemcsés videók borzolták a kedélyeket, majd olyan motoros uszályokról szóltak a hírek, amelyek akár nehézpáncélosokat is szállíthatnának Tajvanra. A New York Times arról írt, hogy kínai hadihajók járták körül Ausztráliát, amely „meztelennek érezte magát” egy támadással szemben. A Financial Times olyan fotókat tett közzé, amelyek szerint Peking közelében nagyobb parancsnoki központ épül, mint a Pentagon. Minden arra utal, hogy Kína készen áll meghatározó katonai szereplővé válni a globális színtéren.

Sam Roggeveen elemző szerint ugyanakkor

a kínai fegyverkezés célja nem az, hogy kihívja az Egyesült Államokat: Hszi Csin-ping sokkal inkább arra törekszik, hogy megerősítse regionális helyzetét, és ezzel stabilizálja a piacait – például az villanyautók terén.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.