A Vučić-rezsim alkonya és a polgárháború árnyéka

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László
  • 2025. szeptember 3.

Külpol

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.

Aleksandar Vučić államelnök rögvest odanyilatkozott: nem folytak munkálatok a tetőszerkezeten, tehát senki sem vonható felelősségre. Pár órán belül azonban kiderült, hogy az államfő nem mondott igazat. A szakemberek tényekkel, fotókkal bizonyították, hogy igen­is végeztek munkálatokat. A polgárokban fellobbant a gyanakvás. Aznap este a pályaudvar előtt vagy 30 ezer ember negyedórás kegyeletadási csenddel emlékezett meg a tragédia áldozatairól, majd a város főterén a felelősök előállítását követelte. Az esemény békésnek ígérkezett, a demonstrálók, akik nagy titkot sejtettek a tragédia mögött, csupán véres kezeket rajzoltak a városháza falára, és azt skandálták, hogy gyilkosok. Az épületben és a környékén rohamrendőrök és csendőrök várták őket.

A tüntetés alatt feltűnt egy tucat csuklyás, arcmaszkos fiatal, akik vasrudakkal szétverték a városháza bejáratát, betörték az ablakokat és eltűntek. A rendőrség nem avatkozott közbe, csak akkor lendültek akcióba, miután a tetteseket elnyelte a föld. A helyszíntől több száz méterre olyan polgárokat tartóztattak le, akik nem vettek részt a városháza szétverésében, legfeljebb véres kezeket rajzoltak az épület falára vagy kaviccsal dobálták meg. A kormánypárti tévécsatornák aznap éjjel az „újvidéki vandalizmusról” számoltak be, és ugyanezen a hangon szólalt meg a kormányzó Szerb Haladó Párt vezérkara is. A kormány már az első éjszaka kompromittálni kívánta a tüntetést, hogy ellehetetlenítse az újvidéki pályaudvarról szóló beszédet. Mindez arra utalt, hogy az előtető leszakadása mögött végzetes titok lappang.

Országos lázadás

A polgárok és egyetemisták a következő napokban blokád alá vették a nagyobb útkereszteződéseket, hogy csendes gyásszal adózzanak az áldozatoknak. De az ekkor kezdődő, országos méretű lázadást nem csupán a tetőszerkezet leszakadása és a 15 áldozat tragikus halála idézte elő. A korrupcióról egy évtizede a madarak is csiripelnek, hasonló tragédiák is történtek már. Ezúttal azonban nem csak korrupcióról, és nem akármilyen pályaudvarról volt szó. Vučić többször is hangoztatta, hogy Szerbia belépett az aranykorba, s a Belgrádot Budapesttel összekötő, készülő gyorsvasút fénypontja, a felújított pályaudvar épp ezen aranykor metaforájának számított. November elsején ez az illúzió dőlt romba.

A kezdeti szelíd tüntetések 2024. november 22-én vettek új irányt. A belgrádi színművészeti egyetem némán gyászoló hallgatóit négy fekete maszkos férfi, a kormánypárt funkcionáriusai és hívei támadták meg. Több fiatal kórházi ápolásra szorult. Három nappal később az ország legtöbb egyetemét és karát blokád alá vették a hallgatók, megkezdődött az egyetemi foglalkozások bojkottja. A diákok követeléseket fogalmaztak meg: tárják fel a titkot, hozzák nyilvánosságra a pályaudvar rekonstrukciójának dokumentációját; a bíróság, az ügyészség és az alkotmánybíróság tegye a dolgát és állítsák bíróság elé az egyetemisták bántalmazóit; és rendezzék az egyetemek anyagi helyzetét. Ezek még nem kormányváltó jelszavak voltak.

 
Dávid és Góliát
Fotó: MTI/EPA/Andrej Cukić  

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.