A Vučić-rezsim alkonya és a polgárháború árnyéka

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László
  • 2025. szeptember 3.

Külpol

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.

Aleksandar Vučić államelnök rögvest odanyilatkozott: nem folytak munkálatok a tetőszerkezeten, tehát senki sem vonható felelősségre. Pár órán belül azonban kiderült, hogy az államfő nem mondott igazat. A szakemberek tényekkel, fotókkal bizonyították, hogy igen­is végeztek munkálatokat. A polgárokban fellobbant a gyanakvás. Aznap este a pályaudvar előtt vagy 30 ezer ember negyedórás kegyeletadási csenddel emlékezett meg a tragédia áldozatairól, majd a város főterén a felelősök előállítását követelte. Az esemény békésnek ígérkezett, a demonstrálók, akik nagy titkot sejtettek a tragédia mögött, csupán véres kezeket rajzoltak a városháza falára, és azt skandálták, hogy gyilkosok. Az épületben és a környékén rohamrendőrök és csendőrök várták őket.

A tüntetés alatt feltűnt egy tucat csuklyás, arcmaszkos fiatal, akik vasrudakkal szétverték a városháza bejáratát, betörték az ablakokat és eltűntek. A rendőrség nem avatkozott közbe, csak akkor lendültek akcióba, miután a tetteseket elnyelte a föld. A helyszíntől több száz méterre olyan polgárokat tartóztattak le, akik nem vettek részt a városháza szétverésében, legfeljebb véres kezeket rajzoltak az épület falára vagy kaviccsal dobálták meg. A kormánypárti tévécsatornák aznap éjjel az „újvidéki vandalizmusról” számoltak be, és ugyanezen a hangon szólalt meg a kormányzó Szerb Haladó Párt vezérkara is. A kormány már az első éjszaka kompromittálni kívánta a tüntetést, hogy ellehetetlenítse az újvidéki pályaudvarról szóló beszédet. Mindez arra utalt, hogy az előtető leszakadása mögött végzetes titok lappang.

Országos lázadás

A polgárok és egyetemisták a következő napokban blokád alá vették a nagyobb útkereszteződéseket, hogy csendes gyásszal adózzanak az áldozatoknak. De az ekkor kezdődő, országos méretű lázadást nem csupán a tetőszerkezet leszakadása és a 15 áldozat tragikus halála idézte elő. A korrupcióról egy évtizede a madarak is csiripelnek, hasonló tragédiák is történtek már. Ezúttal azonban nem csak korrupcióról, és nem akármilyen pályaudvarról volt szó. Vučić többször is hangoztatta, hogy Szerbia belépett az aranykorba, s a Belgrádot Budapesttel összekötő, készülő gyorsvasút fénypontja, a felújított pályaudvar épp ezen aranykor metaforájának számított. November elsején ez az illúzió dőlt romba.

A kezdeti szelíd tüntetések 2024. november 22-én vettek új irányt. A belgrádi színművészeti egyetem némán gyászoló hallgatóit négy fekete maszkos férfi, a kormánypárt funkcionáriusai és hívei támadták meg. Több fiatal kórházi ápolásra szorult. Három nappal később az ország legtöbb egyetemét és karát blokád alá vették a hallgatók, megkezdődött az egyetemi foglalkozások bojkottja. A diákok követeléseket fogalmaztak meg: tárják fel a titkot, hozzák nyilvánosságra a pályaudvar rekonstrukciójának dokumentációját; a bíróság, az ügyészség és az alkotmánybíróság tegye a dolgát és állítsák bíróság elé az egyetemisták bántalmazóit; és rendezzék az egyetemek anyagi helyzetét. Ezek még nem kormányváltó jelszavak voltak.

 
Dávid és Góliát
Fotó: MTI/EPA/Andrej Cukić  

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.