Német ifjúságkutató: Az AfD sikeresen használja ki a fiatalok bizonytalanságát

Külpol

A CEU-n tartott előadást Kilian Hampel német társadalomtudós, aki kollégáival évek óta végez trendkutatásokat fiatalok körében. A Goethe Intézet által szervezett esemény előtt a legfrissebb felmérés eredményeiből kiindulva beszélgetünk a fiatalok szorongásairól és megküzdési stratégiáiról, valamint arról, miért nem tekinthető „lusta generációnak” az 1997 és 2012 között született nemzedék.

Magyar Narancs: Az idei „Jugend in Deutschland” felmérés szerint a 14–29 éves korosztály számára a legtöbb aggodalmat az ukrajnai és a közel-keleti háború okozza (62 százalék). Új jelenség Németországban, hogy a fiatalok „permanens krízis módban” élik a mindennapokat, vagy a korábbi generációknak is megvoltak a maguk válságai, amik miatt aggódhattak?

Kilian Hampel: Minden generációnak megvan a maga emlékezetes konfliktusa, és mindenki a sajátját érzi a legsúlyosabbnak. Például az én első napom az iskolában 2001. szeptember 11-én volt, szóval számomra az ikertornyok leomlása különösen erős emlék. Hazaértem az iskolából, bementem a nappaliba, és láttam a képeket a televízióban. Akkoriban annyiban más volt a helyzet, hogy apukám kiküldött a szobából, becsukta az ajtót, és vége volt. Ezzel szemben a közösségi médián keresztül ma már minden tragédia, minden háború és konfliktus sokkal közvetlenebbül éri el a fiatalokat. Kezünkbe veszzük a telefonunkat, és ha akarunk vele foglalkozni, ha nem, rögtön látjuk az összes válsághelyzetet és problémát a világban.

Magyar Narancs: A Z generáció tagjainak (az 1997 és 2012 között születettek) szülei teljesen más módon, mégis hasonló szorongásokkal küzdöttek a hidegháború idején. Az X-generáció (1965 és 1980 között születettek) számára fiatalként minden bizonnyal az atomháborútól való félelem volt a legmeghatározóbb közös élmény. Mennyiben térnek el a különböző generációk megküzdési stratégiái?

KH: Ha még egy generációt visszalépünk, a Baby boomerek számára (1946 és 1964 között születettek – B. M.), akire ugyancsak erősen hatottak a hidegháborús félelmek, gyakran a munka merült fel elsőszámú menekülési útként. Németországban akkoriban nem nagyon volt más lehetősége a fiataloknak, muszáj volt dolgozniuk, ezért kialakult egy olyan mentalitás, hogy leszegett fejjel teszik a dolgukat és mennek tovább. Ezzel szemben ma már az a jellemzőbb, hogy

a fiatalok egyre többet gondolkodnak és agyalnak – néha talán túl sokat is – az őket körülvevő világ dolgain, tudatosabban próbálnak közelíteni a politikai kérdésekhez, amit ugyancsak lehet egyfajta védekezőmechanizmusként értelmezni.

A mai fiatalok a koronavírus-járvány idején közvetlenül tapasztalhatták meg, hogy a politikai intézkedések, például a különböző korlátozások mekkora hatással lehetnek a hétköznapi életükre. Ugyanez igaz az ukrajnai háborúra is, aminek következményei Nyugat-Európát is érintik. Mindez politikailag tudatossá és aktívvá teszi a fiatalokat. Ugyancsak megküzdési stratégia lehet a Z generáció számára, hogy rengeteget beszélnek politikai és közéleti kérdésekről a közösségi médiában, de egyébként a való életben. Fontos, hogy beszéljünk a félelmeinkről és megosszuk egymással az aggodalmainkat, de természetesen ennek is vannak hátulütői, mivel könnyen bekerülhetünk egy olyan spirálba, ahol a megannyi válság és rettegés csak felerősíti egymást.

Kilian Hampel társadalomkutató, a Future of Work Lab vezető kutatója a konstanzi egyetemen
Fotó: Palágyi Barbara

Magyar Narancs: A felmérésben azt is kimutatták, hogy a vizsgált korosztály korábban kezd el dolgozni, mint az előző generációk, mivel tartanak az időskori szegénységtől és a nyugdíjrendszer esetleges összeomlásától. Ez kicsit arra is hasonlít, amit a Baby boomerek munkához való viszonyáról mondott.

KH: Vitathatatlan, hogy az időskori szegénység miatt aggódók aránya óriási mértékben nőtt az elmúlt három-négy évben, ezt évről évre kimutatjuk a kutatásainkban. Ez egy olyan félelem, ami tizenöt évvel ezelőtt még egyáltalán nem volt aktuális. Viszont azt is látni kell, hogy a többi korcsoportban is jelen van ez a fajta bizonytalanság. A felmérés során a 14–29 évesek mellett 30–49, illetve 50–69 éves adatközlőink is voltak, akik hasonló aggodalmakról számoltak be, ráadásul az ő szemszögükből nézve mindez már gyakran maga a valóság. Fontos tudatosítani, hogy a szorongások nem pusztán az egyénből fakadnak, hanem családon belül is továbbadhatóak. A nagyszülők, szülők aggodalmai hatással vannak a gyerekek közérzetére, ami szerintem nagyban hozzájárul ahhoz, hogy egyre több fiatal látja bizonytalannak a jövőjét. Fiatalokkal beszélgetve az a tapasztalatom, hogy míg sokan pozitívumként élik meg, hogy a munkájuk által képesek biztosítani a saját, akár későbbi megélhetésüket, vannak olyanok is, akiket inkább megbénít a tudat, hogy talán semmit sem ér a munkájuk. Ennek ellenére a legtöbben dolgozni akarnak és dolgozni is fognak,

tehát egyáltalán nem arról van szó, hogy a Z-generáció egy „lusta generáció” lenne, egyszerűen csak sokakból hiányzik a motiváció, mivel pontosan látják, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a jövőben megfelelő ellátást fognak kapni a munkájukért cserébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.