Kosovo: az UCK demilitarizálása: Rögtön jövök, csak egyet lövök

  • - j -
  • 1999. július 1.

Külpol

Miután a NATO és az albán gerillák megegyeztek a demilitarizálás elveiben és ütemtervében, megkezdődött a fegyverek beszolgáltatása. Jelzésértékű ugyanakkor, hogy nem mindegyik albán parancsnok üdvözölte a folyamatot, amelynek célja: a küzdelmekben edződött harcosok visszaillesztése egy - jelenleg ugyancsak bizonytalan, távoli ábrándnak tűnő - civilek vezette és törvények uralta társadalomba.
Miután a NATO és az albán gerillák megegyeztek a demilitarizálás elveiben és ütemtervében, megkezdődött a fegyverek beszolgáltatása. Jelzésértékű ugyanakkor, hogy nem mindegyik albán parancsnok üdvözölte a folyamatot, amelynek célja: a küzdelmekben edződött harcosok visszaillesztése egy - jelenleg ugyancsak bizonytalan, távoli ábrándnak tűnő - civilek vezette és törvények uralta társadalomba.

Kosovo: az U‚K demilitarizálása

Hétfőn, június 28-án - fél nappal a határidő lejárta előtt - a NATO és a Kosovói Felszabadítási Hadsereg (U‚K) közötti egyezmény 23. paragrafusa a) pontjának értelmében a szakadár albán fegyveresek elkezdték leadni fegyvereiket. A dokumentumot -hivatalos nevén Egyezmény az U‚K demilitarizálásáról és átalakításáról - június 21-én írta alá Michael Jackson tábornok, a NATO Kosovóban állomásozó béketeremtő és -fenntartó erőinek (KFOR) parancsnoka, illetve Hashim Thaqi, az U‚K főparancsnoka.

Ki a főnök? Mi a fegyver?

Az egyezmény nemcsak arról rendelkezik, hogy az U‚K-nak milyen ütemben kell leadnia fegyvereit, rögzíti azt is, hogy melyik kutya az erősebb. Nos, a KFOR parancsnoka lesz a "legfőbb hatalom", amely az egyezményt értelmezi és a végrehajtást biztosítja (szükség esetén a polgári megbízottal egyeztetve).

Az egyezmény meghatározza a tiltott katonai felszerelés fogalmát is. Ezek szerint az U‚K-nak le kell adnia minden automata és hosszú csövű fegyvert, valamint azokat a fegyvereket, amelyeknek kalibere meghaladja a 12,7 mm-t, illetve tankelhárító és légvédelmi fegyvereket, robbanó lövedékeket, gránátokat, aknákat. Akárhogy nézzük, egy átlagos U‚K-harcos elvileg csak a pisztolyát tarthatja meg. És ezt sem akárhol. Thaqi elfogadta, hogy az U‚K tagjai a KFOR beleegyezése nélkül nem viselhetnek fegyvert a főútvonalak és a mellettük fekvő települések két kilométeres körzetében (3. paragrafus b] pont).

Az egyelőre tisztázatlan - és valószínűleg csak később, a terepen derül ki -, hogy ez a gyakorlatban mit jelent. Jelenti-e azt, hogy a NATO is tisztában van avval: 50 ezer fős haderejével képtelen Kosovo minden zugát ellenőrizni, ezért inkább eleve lemond a falvakról - ahonnan a szerbek amúgy is szinte kivétel nélkül elmenekültek -, és erejét, jelenlétét elsősorban az utakra, a nagyobb településekre összpontosítja. Az viszont már most biztos, hogy az U‚K nem emelhet checkpointokat, nem tarthatja meg megfigyelési állásait, és hogy fel kell számolnia a védelmi akadályokat is.

A NATO arra is kísérletet tesz, hogy a külföldön állomásozó albán szakadár fegyvereseket is megzabolázza; az egyezmény 15. paragrafusa szerint az U‚K beszünteti a fegyveres csoportok mozgását a szomszédos országok területén is. Ez önmagában nyilván nem nyugtatja meg sem a szkopjei, sem a tiranai kormányt, de legalább van mire hivatkozniuk, ha egyszer elegük lesz a gerillákból. Az egyezmény 30. paragrafusa értelmében az aláírástól számított hamincadik nap után minden U‚K-tag, aki nem helyi lakos, vagy törvénytelenül tartózkodik Kosovóban, elhagyja a tartomány területét.

Leadták. És akkor mi van?

Az U‚K a KFOR parancsnokságának "kifejezett előzetes hozzájárulása nélkül" nem kezdhet kiképzésbe, katonai-biztonsági, illetve szárazföldi, légvédelmi tevékenységbe sem Kosovóban, sem Kosovo határain túl. (Az egyezmény meghatározott egy biztonsági övezetet is, ez a tartomány határán túl, Jugoszlávia maradék területén létrehozandó, öt kilométer szélességű sáv.)

Hétfőn tehát az U‚K egyik fellengzős nevű alakulata - a "121. hadosztály 1. zászlóalja" - Komoranénál, a tartomány székvárosától, Pristinától mintegy 35 kilométerre nyugatra fekvő településnél leadta első fegyvereit a gurkhának. Ajet Kastrati, a hadosztály helyettes parancsnoka nem mulasztotta el hangsúlyozni, hogy a gerillák, lám, betartják a megállapodást.

A fegyverek beszolgáltatása után az U‚K a kijelölt gyülekezési övezetekbe megy, nyilván örülnek majd, hogy ott viselhetik kézifegyvereiket is. Egyébként elvileg nem sok hasznát veszik a kézifegyvernek nem minősülő felszerelésnek: kötelesek ugyanis a lőszert is beszolgáltatni (azt pedig a KFOR külön tárolja majd).

A begyűjtött fegyverek raktárait kezdetben a NATO-csapatok és az U‚K közösen felügyeli, aztán, a kilencvenedik nap után a rakéták a KFOR kizárólagos ellenőrzése alá kerülnek. Ekkorra már sem egyenruhát, sem jelzéseket nem viselhetnek az U‚K tagjai.

Mit kezdjünk a harcosokkal?

Mindez azonban csak egy sokkal fontosabb folyamat előjátékának koreográfiája. Már a háború ideje alatt is fontos volt a kérdés: mi legyen a győztesek sorsa? Hogyan lehet majd semlegesíteni azokat az U‚K-tagokat, akik akár másfél évet is fegyverben töltöttek? Konspiráltak, harcoltak, öltek, és látták meghalni a társukat. Mit lehet kezdeni a harcosokkal? Milyen értelmes feladatokat lehet adni nekik? Rendőr nem lehet mindegyikből - már csak azért sem, mert a rendőri és a katonai szakmában kevés a közös vonás.

Ahogy az már Kosovóban lenni szokott, a kérdés körül két iskola ütközik. Az idealisták (az európaiak) azt javasolták, hogy az U‚K adja le szépen fegyvereit, aztán mindenki húzzon haza, aki paraszt volt, túrhatja a földet tovább, a filozófusok meg filozofáljanak, ha mernek. A pragmatisták (az USA) máshogy közelítenek a problémához: az U‚K létezik, részt vett a harcokban, és akárhogy nézzük, a NATO oldalán győztesként jött ki a háborúból. Ezt nem lehet meg nem történtté tenni. Az U‚K már a légi csapások megkezdése előtt jelentős erővé vált a kosovói albánság körében. A többé-kevésbé eleve kudarcra ítélt franciaországi tárgyalások idején még inkább azzá vált (nem kis mértékben pont az USA-nak köszönhetően).

Az U‚K-nak (és vezetőinek) tehát új, értelmes foglalatosságot kell találni ezután, hogy elvették szeretett fegyvereiket. A korántsem egyszerű feladat két részből áll: a gerillák ellenállásán túl meg kell küzdeni a kosovói albánok régi elitjével is.

Thaqi parancsnok még a háború idején felállította kormányát (a gerillák és az U‚K közeli források következetesen miniszterelnöknek titulálják őt). Az úgynevezett ideiglenes kormány megalakítása felbőszítette Bujar Bukoshit, aki egy másik - régebb óta létező - úgynevezett kormány élén áll; de a hírnek nem örült Ibrahim Rugova sem (aki viszont az Albánia kivételével senki által el nem ismert, úgynevezett Kosovói Köztársaság elnöke mintegy). A harc arról szólt: ki lesz az, aki a háború után a szabadságba vezeti a kosovói albánokat (na jó: Thaqi és Bukoshi között arról is, hogy kinél legyen a kassza kulcsa).

Ha az USA pragmatizmusa diadalmaskodik, úgy Thaqi lesz Kosovo erős embere. Már készül a szerepre. Hogy, hogy nem, Kosovska Mitrovicában (ahol jelentős szerb populáció él) a helyi albánoknak pont akkor támadt halaszthatatlan lincselhetnékjük, amikor Thaqi a városban járt. A parancsnok rögvest felállt egy PSZH-ra, és nyugalomra intette az embereket, akik nem is mentek tovább a szerb városrész felé, hanem szétszéledtek. Rugova legfeljebb hangzatos, ám valójában súlytalan poszthoz juthat, ezt is elsősorban csak azért, hogy az európaiak és a hívei kedvére tegyenek egy kicsit. Rugova, az egykor köztiszteletnek örvendő politikai vezető békés ellenállást hirdető politikája megbukott: a szerb rendőrök és a jugoszláv katonák csak azután távoztak, hogy az albánok fegyveres felkelésbe kezdtek (és segítségükre volt a NATO is). A radikálisoknak volt igazuk - Kosovót irányítsák a radikálisok. Létezhetnek ennél jobban hangzó, békésebb (eurokonformabb) elképzelések, de a kosovói realitás az, hogy az erő a radikálisokkal volt.

Most pedig a KFOR-ral lesz az erő. Igen, ha minden flottul megy. De a helyzet az, hogy az U‚K egyes tagjai egyáltalán nem örülnek a demilitarizálásnak. Rrustem Mustafa (Remi parancsnok) avval üdvözölte a demilitarizálásról szóló egyezmény hírét, hogy az szerinte nem jár együtt a fegyverek leadásával. Agim Ceku, az U‚K vezérkari főnöke abban látná a megoldást - és nyilván saját politikai túlélését is -, ha a gerillaseregből az amerikai Nemzeti Gárda mintájára szerveznének fegyveres erőt.

Mivel az U‚K vezetési rendszere korántsem egységes, megbízható és ellenőrizhető, a korábbinál sokkal jobb pozícióba kerülnek a helyi parancsnokok. Rajtuk áll ugyanis, hogy döntenek: eleget tesznek a központi parancsnak, és leadják fegyvereiket, vagy pedig - apró trükkök révén - saját játszmába kezdenek. A kihívás nagy: a halászáshoz adott a zavaros, hátországnak pedig adott a földrész beteg embere, Albánia.

- j -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”