Kulturális hírek

  • 2003. október 9.

Külpol

Dragomán Györgyn COETZEE A NOBEL-DÍJAS John Maxwell Coetzee dél-afrikai írónak ítélték az idei irodalmi Nobel-díjat. Az 1940-ben Fokvárosban született, jelenleg az ausztráliai Adelaide egyetemén tanító s irodalmi kritikusként, esszéistaként is termékeny szerző a második dél-afrikai, akit kitüntettek (1991-ben Nadine Gordimert kapta a díjat).
Egyetlen magyarul olvasható regénye, A barbárokra várva (Európa, 1987) fordítója, Gy. Horváth László így méltatta utószavában: "A kivételes tehetségű Coetzee nemcsak a jó dél-afrikai írók (...) sorát bővíti, hanem immár oszlopos tagjává vált annak az Anglián kívülről jövő, nemzetközi írógárdának is, amely kiemelkedő teljesítményével ma talán leginkább gazdagítja az angol (vagy legalábbis angol nyelvű) regényt." A Svéd Akadémia közleménye szerint "J. M. Coetzee regényeit nagy mesterségbeli tudásról árulkodó szerkesztés, magvas beszédmód és ragyogó elemzőkészség jellemzi."

Az Angliában, majd Amerikában tanult író 1974-ben jelentkezett első kötetével: a Dusklands két elbeszélést tartalmazott: a The Vietnam project főhőse bedilizik a háború propagandáján dolgozva, a The Narrative of Jacobus Coetzee egy saját rabszolgáival emberséges, a környékbeli, megszelídítetlen busmanokkal könyörtelen búr gazda története az 1700-as évekből. 1977-es regénye, az In the Heart of the Country is Dél-Afrikában játszódik, témája a feketék és fehérek közötti szexualitás. Ezt követte 1980-ban A barbárokra várva, majd 1983-ban a kafkai és becketti örökséget hordozó Life and Times of Michael K: az odahaza indexre tett mű kiérdemelte a legrangosabb angol irodalmi elismerést, a Booker-díjat. Coetzee az első, aki ezt két alkalommal is megkapta, másodszor 1999-ben, az apartheid utáni Dél-Afrika konfliktusaira rákérdező Disgrace jóvoltából. További regényei: a Defoe Robinsonját parafrazeáló Foe (1986), az Age of Iron (1990) és a Dosztojevszkijt idéző The Master of Petersburg (1994). Önéletrajzát Boyhood: Scenes from Provincial Life (1996) és Youth (2002) címmel írta meg, legújabb műve, az esszét és fikciót vegyítő, ausztrál témájú Elizabeth Costello: Eight Lessons idén jelent meg. J. M. Coetzee december 10-én veheti át Stockholmban a tízmillió svéd koronával (1,3 millió dollárral) járó díjat.

n `SZI FESZTIVáL Új struktúrában (művészeti tanács nélkül, a Budapesti Fesztiválközpont Kht. szervezésében, első ízben főszponzor, a Fővárosi Gázműveket is birtokló német RWE Gas támogatásával), új arculattal (a zöld térben úszó, karikaturisztikus lila esernyő helyett konstruktivista narancs-fekete designnal) és a fiatalabb közönség megszólításának határozottabb szándékával kezdődik október 17-én az idei, immár 12. Budapesti `szi Fesztivál (BÖF). Az eseményekről naprakészen tájékoztat és tudósít a www.festivalcity.hu/bof honlap. A külföldi vendégek sorában Budapestre várják többek között Steve Reich amerikai zeneszerzőt, a brit Arditti vonósnégyest, a szenegáli Bud Blumenthal táncegyüttest, a svéd Cirkus Cirkört és a Molnár Ferenc Liliomját várhatóan sokkoló feldolgozásban előadó hamburgi Thalia Theater társulatát. Az alapítvány támogatási rendszerének átalakítása miatt ezúttal utoljára rendezik meg a Soros Stúdiószínházi Napokat: nyolcadszor s a búcsúnak köszönhetően a szokásosnál bővebb programmal. Az építészet hónapjának rendezvényeivel is összeérő BÖF-nek ezúttal OFF-fesztiválja is lesz, külön programokkal.

n NAGY FÜL, NAGY KÉP Lakossági tiltakozásnak engedve, alighogy elkezdődött, félbe is kellett szakítani a IX. kerület által (elvileg) támogatott VI. Nagy Fül Fesztivál péntek délutáni, szabadtéri koncertjét a Ráday utcában (miközben a közeli Bakáts téri színpadon gond nélkül szólhatott a nem alternatív zene). A szervezők ezután átrögtönözték a programot a Mu Színházba, ahol azonban a környékbeli lakók kívánságára kiszállt rendőrség a szentpétervári N.O.M. koncertje közben újfent leállíttatta a műsort.

Vágyképek 1999-2003 címmel mutatja be műveit a budapesti Ludwig Múzeumban Bakos Gábor és Weber Imre, akik az általuk megkérdezett emberek portréit az illetők vágyképeinek megfelelően készítették el. A művészek szerették volna a kiállítás 30x18 méteres óriásplakátját az illusztrációnkon látható képpel az épület Duna felé néző falán elhelyezni, de a világörökségi látvány megzavarásától tartó szakvéleményre hivatkozva az intézményt fenntartó Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma ehhez nem járult hozzá. A kiállítás - melynek propagandájaként így nem a két- emeletnyi plakát, hanem annak betiltása szolgál - október 10-től december 7-ig tekinthető meg.

n DÍJ A Büchner-töredékekből és József Attila-versekből készült, W - munkáscirkusz című, Schilling Árpád rendezte előadással a 37. Bitef nemzetközi színházi találkozó zsűrijének különdíját nyerte el Belgrádban a Krétakör társulata.A pusztítás könyve című regényének ítélték idén a Bródy-díjat, melyet 1995-ben Alexander Brody alapított nagyapja, Bródy Sándor pályakezdésének emlékére, egy-egy év legjelentősebb elsőkötetes szépprózai műve elismeréseként.

A Szentendrei Szabadtéri Múzeum kapta idén a múzeumpedagógiai munkáért járó nívódíjat: a Múzeumok Mindenkinek Program keretében azt ismerték el, hogy a skanzen programot dolgozott ki vak és hallássérült emberek számára.

n AUKCI"K 60 millió forintért kelt el a Mű-Terem Galéria árverésén Munkácsy Mihály 38 millióról indított, 1868-as vászna, a Dűlő szénásszekér. A Kieselbach Galéria árverésén 35 millió forintos alapáron talált vevőre Munkácsy szalonképe, a Pihenő hölgy.

n DVD-N A DONNIE DARKO DVD-n is kihozta a Titanic-kedvencnek számító kultuszfilmet, Richard Kelly első rendezését a Mokép: a magyar és angol nyelven egyaránt nézhető lemezen az író-rendező, valamint a főszereplő, Jake Gyllenhaallal audiokommentárja, a történetben kulcsszerepet kapó könyv, Az időutazás filozófiája és egyéb ínyencségek mellett mintegy félórányi időtartamban húsz kihagyott jelenet is szerepel.

n BOOKER-JELÖLTEK Október 14-én, a British Museumban jelentik be, ki nyeri idén a Man Booker-díjat. Az eseményről a BBC élőben közvetít. Az 1969-ben alapított irodalmi elismerés 2002 óta viseli szponzora, a beruházási tanácsadással foglalkozó Man Group nevét. A jelöltek hosszú listájáról "döntőbe" került hat prózai kötet szeptember közepe óta ismert: Margaret Atwood: Oryx and Crake; Damon Galgut: The Good Doctor; Zo‘ Heller: Notes on a Scandal; Clare Morrall: Astonishing Splashes of Colour; DBC Pierre: Vernon God Little. A győztes jutalma 50 ezer font és hatalmas példányszám-növekedés.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.