Forrongó Bolívia: Gáz van

  • - kovácsy -
  • 2003. október 9.

Külpol

Dél-Amerika legszegényebb országa számára egyfajta mentőövet jelenthetnének az elmúlt évtized folyamán felfedezett újabb és újabb földgázkészletek, de a lakosságnak a jelek szerint elege van a korábbi privatizációs programok eredménytelenségéből, a tartós szegénységből. A nagy üzlet helyett békétlenség, kilábalás helyett robbanásveszélyes közállapotok.
Vilagfalu

Dél-Amerika legszegényebb országa számára egyfajta mentőövet jelenthetnének az elmúlt évtized folyamán felfedezett újabb és újabb földgázkészletek, de a lakosságnak a jelek szerint elege van a korábbi privatizációs programok eredménytelenségéből, a tartós szegénységből. A nagy üzlet helyett békétlenség, kilábalás helyett robbanásveszélyes közállapotok.Ahelyzet, ahogy ez már lenni szokott, ennél azért bonyolultabb. Eleve meglepetést keltett, hogy a tavalyi elnökválasztás győztese, az Egyesült Államokban nevelkedett Gonzalo Sánchez de Losada, aki tíz éve egyszer már állt az ország élén, csak a második, a parlamentben lezajlott fordulóban nyert az ajmara őslakosok és koka-termelők radikális vezetőjével, Evo Moralesszal szemben. Losada a dél-amerikai kokatermelés felszámolását célzó washingtoni kampány megbízható partnerének számít, megválasztásakor 150 millió dollárt ígértek az országnak, ha sikerül visszaszorítania a kokain nyersanyagának az előállítását, csakhogy a program itt is nehezen halad, akárcsak a többi érintett országban. A termelők egy részét korábban megfelelő támogatásokkal átmenetileg rá tudták venni, hogy álljanak át például banán- vagy ananásztermelésre, csakhogy mire az ültetvények termőre fordultak, a piac bedugult, az ajmara őslakosok pedig ott álltak az eladhatatlan gyümölcshegyekkel, miközben ők aztán mindenképpen beletartoznak a lakosságnak abba a kétharmadába, amely a hivatalos szegénységi küszöb alatt él.

Másfelől meg ott van a szokásos nemzetgazdaság-racionalizálási szándék, mögötte pedig - mézesmadzag plusz korbács - a valutaalap-Világbank páros. A korbács az idei év elején csapott le jövedelemadó-emelés formájában, ami februárban hatalmas tüntetésekhez, sztrájkhoz, dúláshoz és fosztogatáshoz vezetett. Sztrájkba léptek a rendőrök is, a jövedelemadó kiegyensúlyozására jövedelempótlékot kérve, úgyhogy a kormány a hadsereget vetette be. A kormány igyekezett valamennyit megőrizni a tervezett szigorító intézkedéseiből, ugyanakkor csökkentették a minisztériumok számát, hogy lássa a nép: igyekeznek odafenn, La Pazban is. Áprilisban meglibbent a mézesmadzag is egy százhúsz milliós IMF-kölcsön formájában.

Néhány hét óta viszont a nagyszabású nyersanyag - ezen belül elsősorban földgáz - exporttervek váltanak ki országos haragot, bár az elégedetlenség már túl sok forrásból ered ahhoz, hogy ilyen egyértelmű oksági kapcsolatról lehessen beszélni. Az okok egyike azért ez: nem,

a földgázunkat nem adjuk,

főleg nem az Egyesült Államoknak, és főleg nem úgy, hogy chilei kikötőkből szállítsák el, amelyek ráadásul nem is chileiek! A XIX. század közepén függetlenné vált Bolívia az évek során területeket vesztett Brazíliával, aztán Paraguayjal szemben is, de a legfájóbb veszteség a legkorábbi volt, amikor egy 1879-84-es háború után Chile javára le kellett mondania csendes-óceáni kijáratáról. És hiába telt el annyi év, a Chile-ellenes harag nem enyhült. (Igaz, a túloldal sem volt rest - Pinochet idején aknazárral nyomatékosították a határ végleges voltát.) A szóban forgó chilei kikötők ugyanis az egykor elveszített területen találhatók. Így aztán a gázkiviteli tervek miatt kirobbant megmozdulások egyik első célpontja egy chilei busz volt - kész szerencse, hogy egyetlen sérült utas vallotta csak kárát az incidensnek, nem számítva persze a busztársaságot. (Utána nyolcszáz, vegyes nemzetiségű, de főként hazai turista következett: rossz időpontban látogattak el a Titicaca-tó festői vidékére, ahol a tiltakozó helybéliek túszul ejtették őket. A kiszabadításukra indított rendőri-katonai akciónak négy halottja volt.)

Ricardo Lagos chilei elnök hiába is bocsátaná a bolíviaiak rendelkezésére a kikötőket, a túloldalon túl mély a népi ellenszenv. Ha már, akkor inkább Peru felé - mondják -, kerül, amibe kerül.

De leginkább semerre!

- teszik hozzá a radikálisok. Legfeljebb akkor, ha negyedmillió szegény bolíviai család otthonába már - ingyenesen! - bevezették a gázt. Ez kétségkívül szép gondolat, mind hazafias, mind pedig szociális szempontból, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy milyen szeles és hideg tud lenni az idő odafenn, az Andok csúcsai között, ugyanakkor figyelmen kívül hagyjuk, hogy az adott domborzati viszonyok között mibe is kerülne egy ilyen akció. Arról nem is beszélve, hogy a gaz multik már vagy két és fél milliárd dollárt fektettek be a gázexporttal kapcsolatos előkészítő projektekbe. Márpedig nekik megvan az a rossz szokásuk, hogy ha valahol egy üzletet veszni látnak, nagyon el tud menni a kedvük a további költekezéstől.

Másfelől viszont a szegénységben élő bolíviaiaknak az a rossz szokásuk kezd kialakulni, hogy megelégelik a nyomort és felmérgesednek, ahelyett, hogy szép csendben dideregnének rusztikus poncsóikban a magaslatokon. Így aztán pillanatnyilag az a helyzet, hogy egyre-másra csoportosan elzárják a főbb útvonalakat, és újabb sztrájkokkal fenyegetőznek. Lassan egyetlen hatalmas tiltakozási hullámmá áll össze a korábbi privatizációk következtében elbocsátott bányászok ezreinek az elégedetlensége, a parasztok földreformra váró türelmetlensége, a tanárok fizetésemelési követelései és a kokatermelők felháborodása ültetvényeik kiirtása miatt.

- kovácsy -

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.