Négy izraeli katonanőt engedett el a Hamász

  • Narancs.hu/MTI
  • 2025. január 25.

Külpol

477 nap után szabadultak. 

Az iszlamista Hamász terrorszervezet szombaton szabadon engedett négy, 19-20 éves izraeli katonanőt, akiket 2023. október 7-én a Nahal Óz nevű övezet melletti katonai támaszpontról hurcoltak el.  A Hamász erődemonstrációt rendezett Gáza város Palesztina terén egyenruhába öltözött, maszkos fegyveresek tömegével, mielőtt átadta volna az izraeli nőket a Nemzetközi Vöröskereszt képviselőinek.

A 477 nap után szabaduló, saját lábukon érkező katonanőket a vöröskereszttől az izraeli hadsereg (IDF) katonái veszik át, és a határhoz közeli Reim katonai támaszpontra viszik. Elsőként szüleikkel találkoznak, majd helikopterrel az ország közepén fekvő Beilinszon kórházba szállítják őket többnapos kivizsgálásra.

A terrortámadásban hét megfigyelő-katonát hurcoltak Gázába a Nahal Óz támaszpontról. Egyiküket, Ori Magidist néhány hét elteltével kiszabadították az IDF katonái. Noa Marcianót megölték, holttestét később az IDF kivitte Gázából. Naama Levy, Daniela Gilboa, Karina Ariev és Liri Elbag szombaton kiszabadult, Agam Bergert pedig várhatóan a jövő héten adják át Izraelnek, újabb három tússzal. A Gázai övezet kerítésén elhelyezett videokamerák felvételeit figyelő katonanők a Hamász terrortámadása előtt számos alkalommal figyelmeztették feletteseiket gyanús jelekre, hiába.

Az izraeli katonanőkért fejenként ötven palesztin rabot enged szabadon Izrael a börtönökből. A kétszáz fogoly közül százhúsz életfogytiglani büntetését töltötte, sokan közülük gyilkos terrormerényletekért. Hetven egykori rabnak el kell hagynia Izraelt és a palesztin területeket, őket külföldön engedik szabadon. A négy katonanő elengedését minden izraeli tévécsatorna élő adásban közvetítette. A Gázai iszlamista terrorszervezetek jelenleg kilencven túszt őriznek az övezetben; egy részük valószínűleg már nem él.

A Times élőben tudósított a helyszínről: 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.