„Saját magamat kellett legyőznöm” – Tamás meghalt

  • Urfi Péter
  • 2015. október 9.

Lélek

Vasárnap fekete szalaggal emlékeznek Tamásra, aki tolószékben is teljesítette a maratont.

„Az idén 5 éves SUHANJ! történetében ez az első alkalom, hogy elveszítünk valakit. Első pesti maratonunk, a 2010-es befutója után Tamás még kiszállt a székből, hogy néhány lépést saját lábán tegyen meg. Az volt az álma, hogy sétálhat, futhat még újra az életben. Humorral, nagy erővel küzdött betegségével, mely az utolsó években már ágyhoz kötötte. Szeretett a csapattal suhanni, harsány jókedvére mindig emlékezni fogunk” – mondta Gusztos Péter, a Suhanj! Alapítvány elnöke.

Tamás

Tamás

Fotó: Suhanj! Alapítvány

A sérült és fogyatékkal élő emberek sportolását elősegítő alapítvány vasárnap Tamásra emlékezik. Közleményükben ezt írják: „Az idei SPAR Budapest Maraton®-t a SUHANJ! csapatának tagjai fekete szalaggal teljesítik. Így emlékeznek a közelmúltban elhunyt Szalai Tamásra, aki az alapítvány első, 2010-es budapesti maratonján már a csapattal együtt vett részt.”

Hikomat voltam

Nem sokkal a fent említett maraton előtt, 2010-ben interjúztam Tamással, aki arról beszélt, hogyan találta meg a reményt, miután diagnosztizálták sclerosis multiplexszel. Az a cikk így ért véget:

Tamás ennek ellenére az egyik legderűlátóbb ember, akivel találkoztam. „Megtanultam, hogy erről nem ciki beszélni. Az a ciki, ha nem beszélsz, mert akkor nem tudnak rajtad segíteni. Az a baj a sclerosisosokkal, hogy bezárkóznak. Nekem vannak SM-barátaim, és mindenkinek gátlástalanul beszélek a bajaimról.” Amikor tizenhárom évvel ezelőtt, 19 éves korában diagnosztizálták, az egyetlen dolog, ami a rendelőben az „SM” rövidítésről eszébe jutott, a szado-mazo volt. De mára, ahogy sorstársai közül sokan, ő is szinte szakértővé képezte magát.

„A járáshoz körülbelül kétszáz izom aktivitása szükséges a lábban, nekem ebből jelenleg úgy 150 nem működik. Itthon a háromszögelés technikáját alkalmazom, tehát a falnak támaszkodva, tárgyakba kapaszkodva közlekedem, de ezt az utcán már nem tehetem meg, tehát tolószékbe ültem.” Miután megállapították a betegséget, hosszú ideig depresszióban volt. „Négy évig gyakorlatilag vegetáltam. Felkeltem, elmentem a főiskolára, hazajöttem, és néztem a tévét. Másnap ugyanez. Aztán találkoztam egy olyan emberrel, aki egyszerűen a karizmája révén kirángatott ebből.” Ekkor kezdett harcművészettel foglalkozni. „Saját magamat kellett legyőznöm. Öt edzőtábort küzdöttem végig, napi öt-hat, kétórás edzéssel. »Hikomat« voltam, sérült szamuráj. Ha a kezelőorvosom, aki eltiltott a sporttól, megtudta volna, biztos szeppukut követ el. Ma már nem tudom folytatni, ha egyet suhintanék a kardommal, én is dőlnék utána. De ez olyan tartást adott, ami máig hat.” Azt mondja, minden embernek van egy maszkja, az ő maszkja ez: mindig mosolyog.

„Néha, amikor elesek, és nagyon fáj, elkap a sírógörcs, és azt kérdezgetem, minek élek. De aztán elmúlik.” Tizenkét évig nem volt shubja, az első is akkor, amikor tavaly leszázalékolták. Azóta otthon van, édesanyja ápolja. „Őt talán jobban megviseli ez az egész, mint engem.” Rengeteg terve van: a zsáknyi pénzt elemésztő, de eredménytelen akupunktúra, biorezonancia és hasonlók után kipróbál egy új gyógymódot, ami állítólag műtéti beavatkozás nélkül ér el hasonló hatást, mint a CCSVI. Honlapszerkesztőként fog dolgozni, könyvet ír a betegségéről, és egyszer igenis szeretné lefutni a maratont.

Maratonista lettem

A cikk megjelenése után a Suhanj! önkéntesei megkeresték Tamást, aki egy héttel később teljesítette a maratont. Utána telefonon beszéltünk, és a maga lefegyverző iróniájával kioktatott: ha azt hinném, hogy ő csak ott ült és nem csinált semmit, nagyon tévedek, hiszen végigülni négy és fél órát és végig tartani magadat egy kerekes székben, az komoly teljesítmény. „Tudod, az a legfantasztikusabb érzés, amikor tolókocsival megérkezel a célba, és kapsz egy érmet. Mert megcsináltad.”

false

 

Fotó: Suhanj Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.