Keresztény értékek helyett az internet veszélyeiről kellene beszélni az óvodásoknak
momo.jpg

Keresztény értékek helyett az internet veszélyeiről kellene beszélni az óvodásoknak

Lelki betevő

A gyerekeket meg kell tanítani arra, hogy mi is az az internet. De sem az óvodában, sem az iskolában nem tananyag a tudatos internethasználat.

Augusztus első felében végigsöpört az interneten egy ijesztő fejű, csirketestű lény, bizonyos Momo, arra biztatva áldozatait, hogy tegyenek meg olyan eszement faszságokat (ezeket valamiért kihívásnak eufemizálják), amiket egyébként nem tennének meg. Olyasmiket, amik miatt bátraknak, belevalóknak, vagányaknak tűnnek. Eleinte valami egész banálisat, mondjuk, hogy maradjanak ébren éjjel, a kihívások sorának végén pedig azt, hogy öljék meg magukat. Aki nem teszi, azt megfenyegetik egy nyilvánvaló hülyeséggel, de ezt egy gyerek, ha nincs megfelelően felkészítve az internetre és az ott rá leselkedő veszélyekre, akkor akár komolyan is veheti, és valóban traumatizálódhat.

Momo egy hackerek által létrehozott csirketestű, horrorfejű virtuális lény, amely a közösségi médiában, YouTube-on és csetszoftverekben (pl. Whatsapp) jelenik meg azért, hogy elérje, hogy potenciális áldozatai kapcsolatba lépjenek. Ezt követően mindenféle veszélyes kihívásokkal és fenyegetésekkel tarja őket rettegésben. Ahogy a kék bálna, úgy a Momo esetében is a cyberbullying egy nagyon speciális formájáról van szó, amelynek a kegyetlen és értelmezhetetlen gonoszságon kívül semmilyen célja sincsen, ugyanakkor alkalmas arra, hogy önálló életre keljen oly módon, hogy a Momo képét bárki felhasználhatja arra, hogy további áldozatokat találjon. Az a hír, hogy a lény eredetileg egy japán művész alkotása lenne, kacsának minősült.

Ez tehát a valódi veszély, nem csak a hírekben olvasható öngyilkosság. Pszichológiailag egészséges, magukkal és családjukkal rendben lévő gyerekek és kamaszok ugyanis lehet, hogy apróbb kegyetlenségeket még megtesznek mások vagy maguk ellen egy internetes lény kérésére, mintegy kihívásként, de öngyilkosságot társas nyomásra nem követnek el. Ha mégis megtörténik, ott kell lennie valamilyen közbülső oknak is. Épp ezért használnak az ezzel kapcsolatos címek is feltételes módot.

De most már, egy-egy kósza hírt leszámítva nem nagyon lehet frisset olvasni Momóról. Kicsit talán elővigyázatosabbak a családok a gyerekeik internethasználata kapcsán, de szép lassan minden vissza fog térni a megszokott kerékvágásba.

Szóval Momo jött, Momo ment, amit maga mögött hagyott, az részben pánik, részben jogos ijedtség, csomó összezavarodottság, de legfőképp a semmi.

Ezzel persze egy pillanatig sem szeretnénk elbagatellizálni a jelenséget, mindössze arra hívnánk fel a figyelmet, hogy semmi új nincs a nap alatt. Másfél éve ugyanis éppen ugyanitt tartottunk, csak akkor a kékbálna-jelenség tartotta félelemben a védtelen kamaszokat és a tehetetlen szüleiket. Írtam is róla akkor az Apapara blogomra egy bejegyzést.

Szóval az a szomorú helyzet, hogy még mindig nem értjük sem az internetet, sem pedig a kamaszok lelkületét.

Mintha semmit sem tanultunk volna a másfél évvel ezelőtti jelenségből. És mintha nem értenénk, hogy ha ebből a helyzetből majd ugyanúgy nem tanulunk semmit sem, akkor jövőre nem kék bálna és nem is Momo, hanem mondjuk Blimka vagy egy ezüstbicikli fog feltűnni és lecsapni.

Az internet egyébként valóban veszélyes hely, akkor pláne, ha nem is ismerjük a vele kapcsolatos alapvető szabályokat.

Olyan ez kicsit, mint az autóvezetés. Ott is vannak bizonyos szabályok, amiket ha megszegek, akár meg is halhatok. Gyereket pedig alapvető KRESZ-tudás nélkül és egy bizonyos életkor alatt nem engedek volánhoz ülni, a forgalomban egyedül vezetésnek pedig komoly feltételei vannak. Őrültek és balesetek persze ezzel együtt vannak és lesznek is, ez nem is kérdés, de a kockázatokat némi odafigyeléssel, tudatossággal és gyakorlással egészen alacsony szinten lehet tartani.

A gyerekeket tehát meg kell tanítani arra, hogy mi is az az internet. Otthon ez a szülők feladata, óvodától kezdődően pedig a pedagógusok felelőssége is. De sem az óvodában, sem az iskolában nem tananyag a tudatos internethasználat. Pedig legalább olyan fontos lenne ez is, mint a szintén tökéletesen hiányzó szexuális nevelés és jóval fontosabb, mint a nemzeti nevelés. El kell magyarázni alapvető szabályokat, el kell mondani az esetleges veszélyforrásokat és azt is, hogy ha mégis valami veszélyt észlelnek, akkor kihez lehet fordulni. Ez alapvető ahhoz, hogy egy esetleges traumatikus élmény ne maradjon eltitkolt, ne szilárduljon meg.

Nem nemzeti nevelés kell az óvodákba, hanem vécépapír, gyümölcs és nyitott légkör

Nemzeti identitástudat, keresztény kulturális értékek, hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés – már az óvodában is! – Nem, Heszuszkám, ma nem mesélhetsz Frida Kahlóról! – De Juzsónéni, miért? – Mert ma a 2rule-ról és a csodaszarvasról fogunk beszélgetni. – De Juzsónéni! – Igen, Ráhelem?

Sokat, nagyon sokat kell tehát beszélgetni a gyerekekkel. Nemcsak kamaszkorban, amikor ezt már nehezebb kivitelezni, hanem korábban is, egészen kicsi kortól. Szerencsére ebben sem vagyunk egyedül, a Kék vonal összeállított egy nagyon jó anyagot még a kékbálna-jelenség kapcsán arról, hogy ezt hogyan érdemes megtenni. Hogy már egész kis korukban megtalálják és megtanulják a nyelvet saját magukhoz, saját érzéseikhez, gondolataikhoz, félelmeikhez, szorongásaikhoz. Ez kell ugyanis ahhoz, hogy később nemet tudjanak mondani arra, amit nem akarnak megtenni. Márpedig a Momo kihívásai eszement faszságai épp ilyen dolgokra vonatkoznak.

Ami pedig még őrült fontos, hogy legyen olyan, lehetőleg felnőtt ember is körülöttük, aki megbízható és biztonságot nyújt. Ez már sok esetben bonyolultabb, egyrészt mert a Momo nyilván ellenérdekelt abban, hogy az áldozat bárkit is beavasson, másrészt mert még egy ilyen kvalitásokkal rendelkező felnőtt sem mindig elérhető.

Éppen ezért nem elég megvárni, hogy a gyerek segítséget kérjen, hanem aktívan figyelni is kell őt. Figyelni arra, hogy megváltoznak-e gyökeresen a szokásai, viselkedése, napirendje, figyelni arra, hogy a kamaszkorral járó változás életkori sajátosság-e, tehát normatív krízis, vagy valamilyen komolyabb pszichés betegség.

Segítséget pedig bármikor lehet kérni, a 116-111-es telefonszám éjjel-nappal, ingyenesen, anonim és bizalmas módon minden hálózatról, bárki számára elérhető. További telefonos és online segítségekről, valamint az öngyilkosság természetéről és arról, hogy az ezzel kapcsolatos jelzéseket mennyire nagyon komolyan kell venni, ezen a linken elérhető Lelki betevőben írtam.

A Momo tehát furcsa módon nem maga a probléma, csak egy tünet, egy jelzés. Tünete és jelzése annak, hogy jobban oda kellene figyelnünk az internetre és az internet előtt felnövekvő gyerekeinkre.

Hatalmas felelősség, hogyan beszélünk az öngyilkosságról

Tabuként kezeljük az öngyilkosságot, és ez senkinek nem jó. Múlt héten megölte magát Anthony Bourdain és Kate Spade. A világ egy része összerezzent. De ugyanígy összerezzent a világ egy része Chester Bennington vagy Chris Cornell öngyilkosságának hírére is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.