Budapest harcot hirdetett a Sugar Daddy-hirdetések ellen

Lokál

Egy kihívó plakát láttán telt be a pohár. A városvezetés nem akarja, hogy a fiatalok jövőképe a kitartottság legyen.

Érzékien elnyílt ajkú, vastagon sminkelt modell hirdeti a budapesti megállókban: „Találd meg a tökéletes Sugar Partnert!” A Milliomosok.hu utcai hirdetését már százezrek láthatták.

Közöttük Antoni Rita újságíró, a Nőkért Egyesület elnöke is, akit felháborított az anyagiakon alapuló sugar-kapcsolatok nyílt hirdetése, és  a főváros vezetéséhez fordult az ügyben.

Köszönjük Gy. Németh Erzsébet kiállását!

Posted by Nőkért Egyesület on Tuesday, May 18, 2021

Gy. Németh nagytakarításba kezdene

Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes szinte azonnal reagált: a plakátok eltávolítását ígérte. Ezt megerősítette a Narancs.hu kérdésére is: „Szándékunkban áll az összes ilyen plakátot eltávolítani. Magyarországnak is fel kell zárkóznia azon országok sorába, melyek egyértelműen és határozottan lépnek fel a különböző sugardaddy-társkereső cégek ellen” -írta Gy. Németh.

A fővárosi vezető szerint erre megvan a törvényes alapjuk: a 2008-as reklámtörvény tiltja „a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését” károsító hirdetéseket. A plakátok tényleges eltávolítása még nem kezdődött el, ezt hosszabb levelezés előzheti meg a főváros, az illetékes jegyző, a hirdetési helyek tulajdonosa és a hirdető között.

Nem vagyok kurva, de...

Bár a Milliomosok.hu plakátján nincs szó arról, hogy 18 év alatti sugar babyket és boyokat keresnének, a figyelemfelkeltő reklámot kamaszok is láthatják – és felmehetnek a hirdetett oldalra. Ahol egy állítólagos „fiatal, egyetemista lány” beszámolójából kiderül, miért érdemes pénzért összeállni gazdag férfiakkal: mert … nem könnyű összeegyeztetni a tanulást, a bulikat, szórakozást, a pénz szerzést.” A sejthetően fiktív sugár baby megfogalmazza ars poeticáját is:

Nem vagyok kurva de szeretem ha fizetnek a társaságomért. (sic!)

A plakátokról természetesen megkérdeztük a hirdetőt: a Millimosok.hu-tól Bándli Renátó ügyvezető válaszolt. „Amennyiben az említett plakátjainkat leszedetik, természetesen megtesszük a megfelelő jogi lépéseket. Ugyanis több konkurens cég is hirdetett adott társkereső szegmensben és akkor nekik miért nem szedették le? Továbbá ez egy online társkeresés,ahol az emberek ismerkedni tudnak” – vetette fel Bándli. Ezzel valószínűleg a Viszony.hu és a Puncs.hu plakátjaira célozhatott, melyek megjelenésükkor szintén közfelháborodást váltottak ki.

Az ügyvezető nem árulta el, hogy pontosan hány plakáttal hirdetnek; mint írta, Budapesten és vonzáskörzetében több mint 40 ilyen felületük lehet, közöttük óriásplakátok is. Hiába kérdeztük Bándli Renátót a kampányköltségekről is, csak annyit közölt, hogy a hirdetéseket nem a herendi székhelyű Milliomosok.hu, hanem az amerikai Delaware államban bejegyzett Millionerstarter cégcsoport finanszírozta - igaz, utóbbinak is Bándli az ügyvezető tulajdonosa.

A cukros bácsinál jobban hangzik

A vonzó plakát egyértelműen a fiatalokat célozza, a mostani tizen-huszonéves generáció ugyanis a szöveges üzeneteket átugorva elsődlegesen a képre koncentrál” – mondta lapunknak Forrai Judit, a Sex Educatio Közhasznú Alapítvány kurátora . „Az pedig még nagyobb kockázat, hogy ezek a reklámok nagy méretben, hivatalos plakáthelyen láthatóak, hiszen erősítik a társadalmi elfogadottság látszatát.”

A társkereső oldal ráadásul tudatosan épít a huszonéves generáció anyagi problémáira – mind a női, mind a férfi megszólaló a pénztelenséggel indokolja a Sugar-életforma választását. Mint a szakember megjegyezte, az sem véletlen, hogy ezeket a hirdetéseket sosem fordítják le magyarra; a Sugar daddy - édes vagy cukorapu - ugyanis baljósan emlékeztet a cukros bácsira, akitől gyerekkorunk óta óva intenek minket”.

Az alapítvány vezetője egyértelmű problémának tartja az ilyen hirdetések megjelenését: a pornóipar már szakmányban gyártja a „harmatos, ártatlan fiatal lányokkal” készített filmeket, a Sugar-kampányok pedig legitimizálják, ha valaki áruba bocsátja szépségét és társaságát az anyagi haszon reményében.

Örülnénk, ha a mi lányunk csinálná?

Hasonló véleményen van Juhász Borbála, a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség (Női Érdek) genderszakértője: „Már a Puncs.hu hirdetéseit is elítéltük, ugyanez a helyzet a Milliomosok.hu-val. Tevékenységük jogilag talán nem meríti a ki a kerítés fogalmát, de társadalmilag mindenképpen káros. És ez nem a mások baja. Gondoljunk csak bele: örülnénk, ha saját lányunk jelentkezne náluk sugarbabynek?” – vetette fel Juhász.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.