Érzékien elnyílt ajkú, vastagon sminkelt modell hirdeti a budapesti megállókban: „Találd meg a tökéletes Sugar Partnert!” A Milliomosok.hu utcai hirdetését már százezrek láthatták.
Közöttük Antoni Rita újságíró, a Nőkért Egyesület elnöke is, akit felháborított az anyagiakon alapuló sugar-kapcsolatok nyílt hirdetése, és a főváros vezetéséhez fordult az ügyben.
Köszönjük Gy. Németh Erzsébet kiállását!
Posted by Nőkért Egyesület on Tuesday, May 18, 2021
Gy. Németh nagytakarításba kezdene
Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes szinte azonnal reagált: a plakátok eltávolítását ígérte. Ezt megerősítette a Narancs.hu kérdésére is: „Szándékunkban áll az összes ilyen plakátot eltávolítani. Magyarországnak is fel kell zárkóznia azon országok sorába, melyek egyértelműen és határozottan lépnek fel a különböző sugardaddy-társkereső cégek ellen” -írta Gy. Németh.
A fővárosi vezető szerint erre megvan a törvényes alapjuk: a 2008-as reklámtörvény tiltja „a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését” károsító hirdetéseket. A plakátok tényleges eltávolítása még nem kezdődött el, ezt hosszabb levelezés előzheti meg a főváros, az illetékes jegyző, a hirdetési helyek tulajdonosa és a hirdető között.
Nem vagyok kurva, de...
Bár a Milliomosok.hu plakátján nincs szó arról, hogy 18 év alatti sugar babyket és boyokat keresnének, a figyelemfelkeltő reklámot kamaszok is láthatják – és felmehetnek a hirdetett oldalra. Ahol egy állítólagos „fiatal, egyetemista lány” beszámolójából kiderül, miért érdemes pénzért összeállni gazdag férfiakkal: mert „… nem könnyű összeegyeztetni a tanulást, a bulikat, szórakozást, a pénz szerzést.” A sejthetően fiktív sugár baby megfogalmazza ars poeticáját is:
Nem vagyok kurva de szeretem ha fizetnek a társaságomért. (sic!)
A plakátokról természetesen megkérdeztük a hirdetőt: a Millimosok.hu-tól Bándli Renátó ügyvezető válaszolt. „Amennyiben az említett plakátjainkat leszedetik, természetesen megtesszük a megfelelő jogi lépéseket. Ugyanis több konkurens cég is hirdetett adott társkereső szegmensben és akkor nekik miért nem szedették le? Továbbá ez egy online társkeresés,ahol az emberek ismerkedni tudnak” – vetette fel Bándli. Ezzel valószínűleg a Viszony.hu és a Puncs.hu plakátjaira célozhatott, melyek megjelenésükkor szintén közfelháborodást váltottak ki.
Az ügyvezető nem árulta el, hogy pontosan hány plakáttal hirdetnek; mint írta, Budapesten és vonzáskörzetében több mint 40 ilyen felületük lehet, közöttük óriásplakátok is. Hiába kérdeztük Bándli Renátót a kampányköltségekről is, csak annyit közölt, hogy a hirdetéseket nem a herendi székhelyű Milliomosok.hu, hanem az amerikai Delaware államban bejegyzett Millionerstarter cégcsoport finanszírozta - igaz, utóbbinak is Bándli az ügyvezető tulajdonosa.
A cukros bácsinál jobban hangzik
A vonzó plakát egyértelműen a fiatalokat célozza, a mostani tizen-huszonéves generáció ugyanis a szöveges üzeneteket átugorva elsődlegesen a képre koncentrál” – mondta lapunknak Forrai Judit, a Sex Educatio Közhasznú Alapítvány kurátora . „Az pedig még nagyobb kockázat, hogy ezek a reklámok nagy méretben, hivatalos plakáthelyen láthatóak, hiszen erősítik a társadalmi elfogadottság látszatát.”
A társkereső oldal ráadásul tudatosan épít a huszonéves generáció anyagi problémáira – mind a női, mind a férfi megszólaló a pénztelenséggel indokolja a Sugar-életforma választását. Mint a szakember megjegyezte, az sem véletlen, hogy ezeket a hirdetéseket sosem fordítják le magyarra; a Sugar daddy - édes vagy cukorapu - ugyanis baljósan emlékeztet a cukros bácsira, akitől gyerekkorunk óta óva intenek minket”.
Az alapítvány vezetője egyértelmű problémának tartja az ilyen hirdetések megjelenését: a pornóipar már szakmányban gyártja a „harmatos, ártatlan fiatal lányokkal” készített filmeket, a Sugar-kampányok pedig legitimizálják, ha valaki áruba bocsátja szépségét és társaságát az anyagi haszon reményében.
Örülnénk, ha a mi lányunk csinálná?
Hasonló véleményen van Juhász Borbála, a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség (Női Érdek) genderszakértője: „Már a Puncs.hu hirdetéseit is elítéltük, ugyanez a helyzet a Milliomosok.hu-val. Tevékenységük jogilag talán nem meríti a ki a kerítés fogalmát, de társadalmilag mindenképpen káros. És ez nem a mások baja. Gondoljunk csak bele: örülnénk, ha saját lányunk jelentkezne náluk sugarbabynek?” – vetette fel Juhász.
Kedves Olvasónk!
Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!