Drogkultúrák találkozása: A Nagy Fűcsomó

  • 1999. március 4.

Lokál

Hondurasban hét õslakos indián törzs képviselõi halálra ítélték Kolumbusz Kristófot. A szimbolikus pert mindama bûntettekért indították, amit az õket felfedezõ Kolumbusz és a nyomában sereglõk követtek el népeikkel és földrészükkel szemben. Az indián íjászok által a tengerész arcmásán végrehajtott ítélet a fehér ember gyarmatosító kultúrájának is szólt.
{k199909_20;b}

Drogkultúrák találkozása

Az újkori Európa "vívmányait" nem csak kívülrõl éri ilyen megítélés: Max Weber már a század elején a "modernitás acélhüvelyérõl" beszél, mely spanyolcsizmaként préseli össze a benne élõ embert. De nemcsak testét rekeszti szabályai és szerkezetei acélos karámjába, hanem hideg racionalitásánál fogva szellemét is a kimérhetõre és kikövetkeztethetõre korlátozza. Ezáltal nemcsak az élet magasabb értelmének észlelése válik rendkívül nehézzé, hanem a távolabbi távlatok helyét is többnyire a hiány tölti be.

A "modernitás acélhüvelyének" szorongató hatása alól számosan keresnek kiutat. Évrõl évre többen vannak azok, akik nem érik be az elektronikusan létesített látszatokkal, és tudatállapotuk átállításával törekszenek a kiút elérésére. Az erre hagyományosan használatos eljárások és szerek kultúránként különbözõek. A különféle meditációs technikák mellett mindenütt ismertek a könnyebb megközelítések; a spirituális utak mellett például a spiritusztartalom növelésével elérhetõek. Európa-szerte erjesztett leveket használnak, más világtájakon a természet más ajándékaival élnek, különféle leveleket esznek, vagy füveket füstölnek. A kétféle megközelítés sehol sem kizárólagos: a szakrális szervesíti a közkeletût, a szerek profán használata pedig az emelkedettre tekintettel történik. Európa keresztény kultusza a bor (vér) testi szimbolikája köré szervezõdött, s ebbe a mediterrán hellenizmus (görög és római) szõlõkultúráját is integrálta. Más kultúrák más kultikus középpontok körül bontakoztak ki. Így például az indiai szubkontinensé nem a test, hanem a lélek, a szellem körül: a lélek/zet szimbolikáját állította középpontjába, a jóga légzéstechnikáját, illetve a belélegezhetõ szereket. Ennek köszönhetõen Keleten a cannabis, a különféle kenderszármazékok nemcsak a hétköznapokban használatosak, hanem olykor szent szövegek olvasásához is ajánlott szerek.

Az európai kultúrkör éber elméi tisztában vannak azzal, hogy ez idõ tájt döntõ küzdelem zajlik a világkultúra alakításáért. Ennek a küzdelemnek nem kell feltétlenül a kultúrák háborújába torkollnia. Ám ahhoz, hogy ez elkerülhetõvé váljék, fokozottan tekintettel kell lenni az eltérõ tudatformákra és tradíciókra. A fehér ember régebben majd mindent ördöginek minõsített - az indiánok szokásait, a tibetiek szertartásait, a kínaiak kultúráját -, ami nem egyezett fensõbbséges felfogásával, melyet viszont tûzzel-vassal terjesztett a világban. Ehhez képest az utóbbi idõszakban a kultúrák különbözõségének és egyenrangúságának megítélése jelentõsen megváltozott. Nyilvánvalóvá vált, hogy a nagy magaskultúrák népei felveszik a versenyt az európai emberrel, sõt számos élet- és szellemterületen felül is múlják. Ezért is meglepõ, amikor mindezzel homlokegyenest ellenkezõ felfogásból adódó lépésekre kerül sor. Ilyen volt a Közel- és Távol-Kelet hagyományos kultikus szereinek általános betiltása. Ez hozzávetõlegesen olyan, mintha a keresztényeknek megtiltanák a misebor használatát, és helyette a kólaivást szorgalmaznák. Vagy a magyar, vagy francia borok élvezetét éppúgy bûnüldözési tevékenység tárgyának minõsítenék, mint a sörivást. A kenderszármazékok, a marihuána és hasis kriminalizálása és összemosása a kemény drogokkal éppoly téves, mint amilyen káros és álnok. (Jack Herer kutatásai és könyvei szerint a kender termesztését tiltó törvény azért született, mert másként letörhetetlennek látszó konkurenciát jelentett a kezdõdõ mûanyaggyártás számára. A marihuána tilalma a szerzõ szerint valójában a gyártó Du Pont és az olajmágnás Mello "lobbyzásának", valamint a Hearst-féle bulvársajtó hisztériakeltésének köszönhetõ. Az e "nemes" indítékból eredõ "Marijuana Taxt Act" nyomán aztán a vezetõ világhatalom az országok többségét hasonló törvények meghozatalára késztette.)

E Nagy Fûcsomó problémájának megoldása nyilvánvalóan nem a kriminalizálás irányában keresendõ. Az amerikai alkoholtilalom legfõbb tanulsága az, hogy az efféle törvényektõl csak a bûnözés haszna és szervezettségi foka növekszik meg addig soha nem tapasztalt mértékben. A kenderszármazék legalizálásának ellenzõi fõként a szer tradicionális kultúrájának hiányára szoktak hivatkozni. Kétségkívül nem mindegy, hogy ilyen szerek mikor, kinek és miként kerülnek a kezébe. De ha a kannásbor és a kisüsti kultúrájának virágzását és a milliónyi alkoholistát nézzük, azt látjuk, hogy ez a tönkrement tradíció máris sokkal kártékonyabb, mint amilyen a most honosodó másik lehet.

Szathmár László

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.