Drogkultúrák találkozása: A Nagy Fűcsomó

  • 1999. március 4.

Lokál

Hondurasban hét õslakos indián törzs képviselõi halálra ítélték Kolumbusz Kristófot. A szimbolikus pert mindama bûntettekért indították, amit az õket felfedezõ Kolumbusz és a nyomában sereglõk követtek el népeikkel és földrészükkel szemben. Az indián íjászok által a tengerész arcmásán végrehajtott ítélet a fehér ember gyarmatosító kultúrájának is szólt.
{k199909_20;b}

Drogkultúrák találkozása

Az újkori Európa "vívmányait" nem csak kívülrõl éri ilyen megítélés: Max Weber már a század elején a "modernitás acélhüvelyérõl" beszél, mely spanyolcsizmaként préseli össze a benne élõ embert. De nemcsak testét rekeszti szabályai és szerkezetei acélos karámjába, hanem hideg racionalitásánál fogva szellemét is a kimérhetõre és kikövetkeztethetõre korlátozza. Ezáltal nemcsak az élet magasabb értelmének észlelése válik rendkívül nehézzé, hanem a távolabbi távlatok helyét is többnyire a hiány tölti be.

A "modernitás acélhüvelyének" szorongató hatása alól számosan keresnek kiutat. Évrõl évre többen vannak azok, akik nem érik be az elektronikusan létesített látszatokkal, és tudatállapotuk átállításával törekszenek a kiút elérésére. Az erre hagyományosan használatos eljárások és szerek kultúránként különbözõek. A különféle meditációs technikák mellett mindenütt ismertek a könnyebb megközelítések; a spirituális utak mellett például a spiritusztartalom növelésével elérhetõek. Európa-szerte erjesztett leveket használnak, más világtájakon a természet más ajándékaival élnek, különféle leveleket esznek, vagy füveket füstölnek. A kétféle megközelítés sehol sem kizárólagos: a szakrális szervesíti a közkeletût, a szerek profán használata pedig az emelkedettre tekintettel történik. Európa keresztény kultusza a bor (vér) testi szimbolikája köré szervezõdött, s ebbe a mediterrán hellenizmus (görög és római) szõlõkultúráját is integrálta. Más kultúrák más kultikus középpontok körül bontakoztak ki. Így például az indiai szubkontinensé nem a test, hanem a lélek, a szellem körül: a lélek/zet szimbolikáját állította középpontjába, a jóga légzéstechnikáját, illetve a belélegezhetõ szereket. Ennek köszönhetõen Keleten a cannabis, a különféle kenderszármazékok nemcsak a hétköznapokban használatosak, hanem olykor szent szövegek olvasásához is ajánlott szerek.

Az európai kultúrkör éber elméi tisztában vannak azzal, hogy ez idõ tájt döntõ küzdelem zajlik a világkultúra alakításáért. Ennek a küzdelemnek nem kell feltétlenül a kultúrák háborújába torkollnia. Ám ahhoz, hogy ez elkerülhetõvé váljék, fokozottan tekintettel kell lenni az eltérõ tudatformákra és tradíciókra. A fehér ember régebben majd mindent ördöginek minõsített - az indiánok szokásait, a tibetiek szertartásait, a kínaiak kultúráját -, ami nem egyezett fensõbbséges felfogásával, melyet viszont tûzzel-vassal terjesztett a világban. Ehhez képest az utóbbi idõszakban a kultúrák különbözõségének és egyenrangúságának megítélése jelentõsen megváltozott. Nyilvánvalóvá vált, hogy a nagy magaskultúrák népei felveszik a versenyt az európai emberrel, sõt számos élet- és szellemterületen felül is múlják. Ezért is meglepõ, amikor mindezzel homlokegyenest ellenkezõ felfogásból adódó lépésekre kerül sor. Ilyen volt a Közel- és Távol-Kelet hagyományos kultikus szereinek általános betiltása. Ez hozzávetõlegesen olyan, mintha a keresztényeknek megtiltanák a misebor használatát, és helyette a kólaivást szorgalmaznák. Vagy a magyar, vagy francia borok élvezetét éppúgy bûnüldözési tevékenység tárgyának minõsítenék, mint a sörivást. A kenderszármazékok, a marihuána és hasis kriminalizálása és összemosása a kemény drogokkal éppoly téves, mint amilyen káros és álnok. (Jack Herer kutatásai és könyvei szerint a kender termesztését tiltó törvény azért született, mert másként letörhetetlennek látszó konkurenciát jelentett a kezdõdõ mûanyaggyártás számára. A marihuána tilalma a szerzõ szerint valójában a gyártó Du Pont és az olajmágnás Mello "lobbyzásának", valamint a Hearst-féle bulvársajtó hisztériakeltésének köszönhetõ. Az e "nemes" indítékból eredõ "Marijuana Taxt Act" nyomán aztán a vezetõ világhatalom az országok többségét hasonló törvények meghozatalára késztette.)

E Nagy Fûcsomó problémájának megoldása nyilvánvalóan nem a kriminalizálás irányában keresendõ. Az amerikai alkoholtilalom legfõbb tanulsága az, hogy az efféle törvényektõl csak a bûnözés haszna és szervezettségi foka növekszik meg addig soha nem tapasztalt mértékben. A kenderszármazék legalizálásának ellenzõi fõként a szer tradicionális kultúrájának hiányára szoktak hivatkozni. Kétségkívül nem mindegy, hogy ilyen szerek mikor, kinek és miként kerülnek a kezébe. De ha a kannásbor és a kisüsti kultúrájának virágzását és a milliónyi alkoholistát nézzük, azt látjuk, hogy ez a tönkrement tradíció máris sokkal kártékonyabb, mint amilyen a most honosodó másik lehet.

Szathmár László

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.