Fészek Művész Klub

  • - sisso -
  • 1999. március 4.

Lokál

A Fészek a legrégebbi és máig zavartalanul mûködõ mûvészklub Budapesten. Itt soha nem voltak botrányok, sõt a helyi mûvészönkormányzat kissé elszigetelte magát a külvilágtól. Eleinte a tagság és fõleg a kártyapénz tartotta fenn, a rendszerváltás óta pedig azon kevés kiváltságos társadalmi szervezetek közé tartozik, amelyek idejében észbe kaptak, és kisebb hiányosságokkal, de legalább visszakapták a telephelyüket.

Bp. VII., Kertész u. 36.

Emlékestek, elõadóestek elsõ bemutatói, családias összejövetelek szinte mindennap. Ilyenkor tele a ház magányos nagynénikkel, nyugdíjazott mûvészekkel. A mûfajválogatás sajátos: kupléverseny, slágerfesztivál, komolyzenei hangverseny, könyvbemutató, kiállításmegnyitó, néha talán tûznyelõk is fellépnek. Mindez legföljebb háromszázért azoknak, akik nem tagok. Senki ne várjon világra szóló szenzációt, megfizethetetlen, kövér tenorokat. A tagok nem kapnak gázsit a fellépésért. Lelkesedésbõl, hivatásból, emberbarátságból kreálnak elõadásokat, ahogy a ház alapszabálya megkívánja. Minden elõadás egyszeri és megismételhetetlen, csupán a helyi hangarchívum rögzíti. Latinovits Zoltán utolsó estje is itt dekkol mágnesbe fojtva. A Kibédi fanklub hangulatán semmit sem ront, hogy a már tíz éve kimeszeletlen falak között zajlik. A pályatársak szemérmesen vagy kevésbé szemérmesen adják elõ az állatbarát, költõ, énekes, színész-nevettetõhöz fûzõdõ emlékeiket. Kutya úr például két mondattal megnevetteti a közönséget, holott a Szomszédokban ez nem megy neki. Az elõadások után a rajongók közelrõl nézhetik kedvenceiket az étteremben. Maros Gábor, akinek operettszínház a világ, például sóletet rendel élõben. Még a panoptikum-fílingtõl megszeppent turisták sem menekülnek hanyatt-homlok.

A harmincas évek klubérzését persze nem lehet rekonstruálni, mert a mûvész örül, ha egy órára megpihenhet az éjszakai szinkron vagy a vidéki hakni után. Éjjel-nappal van rá lehetõségük, hogy magukhoz vegyenek itt némi táplálékot.

A kerthelyiség az árkádjaival meg a relieffel azért felidézi a régi, kolostori hangulatot, fõleg télen, amikor belepi a szûz hó. Nyáron ez az udvar lesz a ház legkeresettebb tartózkodója. Aki meg akar élni az írásaiból, annak itt kell a legtöbbet hallgatóznia, a gyülekezõ mûvészek asztalánál. A második világháborúig a mecénások adományaiból olyan mûkincsgyûjtemény halmozódott fel - ez késõbb az államosítással szõrén-szálán eltûnt -, amibõl ma simán fel lehetne újítani a fél kerületet. Ám az aranynapokra már csupán archívumi fotók emlékeztetnek.

A hetedik kerületi gettóból épp kimaradt a klub saroképülete, így egy rejtett padlásszobán keresztül a mûvészek összeköthették az elzártakat a lakossági ellátással. Rodolfó, akivel valószínûleg senki nem ült le kártyázni, gyakran megemlékezett róla, milyen hasznos volt az eredetileg razziák kivédésére létrehozott építészeti bravúr. A Fészeknek volt egy géppuskafészek korszaka is: ekkor rombolták le a zárt bejárati részt a sarkon, és lett belõle oszlopos, nyitott beugró.

A háború után az akkori kormányzat, a mûvészek és a közadakozók valamennyire helyrerázták a klubot, ami egészen negyvenkilencig, a ház államosításáig önállóan mûködött. A kultuszminiszter és a mûvészeti szakszervezetek állítólag nagyon toleránsak voltak, így a közgyûlés és a vezetõválasztás megmaradhatott; a választott igazgatót legalábbis mindig jóváhagyták, gondolván, jobb, ha a feszültséggel teli, kötetlen társas élet a klub keretein belül marad.

A társas élet helyiségei nagyjából ma is ugyanazok, ha nem is ugyanúgy néznek ki. A jugendstíltõl a posztszocon át mindenféle berendezés megtalálható már bennük. Az éttermet jövedelemszerzés céljából kiadták, igen jó színvonalon, meglehetõsen olcsón, változatos menükkel a híres Kispipa tulajdonosai mûködtetik. Számos sajtófogadáson ismerkedhettünk már híres konyhájával. A sólet gerslivel és libacombbal Európa-díjas, de a halászléhez sem fér kétség.

Galambos Tibor, a jelenlegi igazgató a hetvenes évek eleje óta szervezi a ház életét. Örül az önállóságnak, de azt szeretné, ha megoldódnának végre finanszírozási problémáik. "Visszakaptuk az 1901-es jogi állásunkat, de minden kezdeti szegénységet is vele együtt. Csak a kezelõi jog került hozzánk. Az elképzelés a háború elõttiekhez hasonló, be akarjuk hozni a pénzvilágot, és ide csábítani a vezetõ értelmiség minden rétegét, tõlük remélve a támogatást."

Még örülhetnek, hogy nem a kincstári vagyonkezelõk markába folynak közhasznú helyiségeik bevételei.

Az igazgató féltve õrzött kincsei között turkálva, találtunk kiadványokat a házról, farsangi belépõt és jótékonysági rendezvényjegyet 1914-bõl, máshol fel nem lelhetõ fotókat, az elsõ mûködési alapszabályt, híres magyar festõk által adományozott képeket.

A klubban kivételes gyûjteménnyel rendelkezõ könyvtár mûködik a húszas évektõl. A világ minden mûvészeti folyóirata jár hozzájuk. A már említett, felbecsülhetetlen értékû hangarchívum mellé elkelne egy videotár, hogy legalább az audiovizuális halhatatlanságot biztosítani tudják a mûvészeknek ellenszolgáltatásként.

Mindenki kultúrháza ez, de a tagfelvétel változatlanul szigorú. Két ajánló kell hozzá, az egyik feltétlenül rokon mûvészeti ágból. Az is változatlan, hogy minden mûvészeti ág képviselõjét szívesen fogadják. Csak az intermédia nem tört még be a vaskos falak titoktárába.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.