Hát ilyen, amikor Magyarország jobban teljesít

Lokál

A Rákosi-korszak tárgykultúráját, gazdasági baklövéseit ismerhetjük meg a Műszaki Tanulmánytár kiállításán.

A Műszaki Tanulmánytárat inkább raktárnak mondanánk, mint múzeumnak, de nem kell fogékonynak lenni az ipartörténetre, hogy varázslatosnak tűnjön az egész. A kül-budai depó tulajdonképpen a mennyiség diadala, immár tíz éve sorakoznak itt Dexion-Salgó polcokon az elmúlt száz év ipari-háztartási relikviái, legyen szó villanyborotváról vagy zsebszámológépről, fényképezőgépről vagy éppen traktorról. Kedvcsinálónak ezt a korábbi cikkünket ajánlanánk, aktuálisan viszont a január 31-ig látható kiállítást, ami elsősorban a Rákosi-korszak műszaki tárgykultúráját mutatja be.

Kávéfőző, kávédaráló

Kávéfőző, kávédaráló

Fotó: A szerző felvétele

Az „Ipari forradalom? Irányított iparfejlesztés 1946–1956” című kiállítás nemcsak a különös helyszín miatt rendhagyó. Rendhagyó azért is, mert

nem a szokásos sablonokkal, fekete autóval, ávós bőrkabáttal,

mosolygó munkásokkal idézi meg a borzalmas korszakot, hanem a kiállított tárgyak mellett infografikákkal, keserű és leleplező statisztikákkal mutatja be, hogy milyen árat kellett fizetnünk azért, mert pár őrült „a vas és acél országát” képzelte ide. Ahogy az ismertetőben olvashatjuk: „Előbb az újjáépítés és a lakosság ellátásának biztosítása, majd a kommunista hatalomátvétel utáni államosítás és tervgazdaság szabályozta, hogy mit és mennyit termel az ország. A mennyiség fontosabb volt a minőségnél, a nehézipar és a fegyverkezés igényei pedig a lakossági fogyasztásnál”, bár rögtön ott van az is, hogy „ebben a környezetben is születtek meghatározó magyar ipari fejlesztések, amelyek közül van ami sikeres lett, másokat a gazdaság irányítói nem engedtek kiteljesedni”.

Tizenegy év és tizenegy vitrin – így foglalhatjuk össze a kamaratárlat lényegét, vagyis ne számítsunk látványos installációkra, múzeumi revüre. A tárlókban 1946–56-ig, egy-egy évre jellemző tárgyak sorakoznak, körötte az említett infografikák, de ezzel párhuzamosan egy online-bemutatót is létrehoztak. E virtuális tárlat itt tekinthető meg, de a helyszínen is hasznát vehetjük: okostelefonnal, QR-kód segítségével korabeli híradórészleteket, fotókat nézegethetünk, sőt vicceket olvashatunk.

Például ezt: „Az ötvenes évek elején egy kisváros órásboltja előtt hosszú sor kígyózik. Az arra haladó öregasszony megkérdi a hátul állók egyikét, mire várnak. – Órákat hoztak a Szovjetunióból. – A néni izgatottan felkiált: – Engedjenek előre! Én ezer közül is megismerem a miénket.”

Persze így is a tárgyakon van a hangsúly. Van közöttük olyan, amelyik megelőzte a korát, és olyan is, amelyik már akkor elavult volt.

Pente motor 500 köbcenti

Pente motor 500 köbcenti

Fotó: A szerző felvétele

Itt van mindjárt a Pente autó – ennek a motorját állították ki. 1946-ban a Weiss Manfréd Művekben dolgozó Pentelényi János tervei alapján készült farmotoros kétütemű kiskocsi – jobb csillagállás alatt –

simán lehetett volna a magyar népautó.

Feleannyiba vagy még kevesebbe került volna, mint a hasonló karakterű Fiat Topolino, és amikor bemutatták, a sajtó, de még a minisztériumi szakértők is el voltak ájulva tőle, sőt már az export gondolatával foglalkoztak. Aztán mégsem lett az egészből semmi, a Gazdasági Főtanács nem engedélyezte a Pente gyártását, pedig akkor még nem is tombolt annyira a tervgazdálkodás.

E heti lapszámunkból a Gamma Művek fantasztikus fényképezőgépének, az 1949–1950-ben gyártott Duflexnek a szomorú történetét ismerhetik meg, amelyről a korlátolt gazdaságpolitika következtében a nagyvilág egyáltalán nem szerezhetett tudomást a csodagépről. A kiállításon a Duflexet is megtekinthetjük, ami különösen azért érdekes, mert ott vannak azok a primitív masinák is – az Optifort, az Útitárs és a Pajtás –, amelyeket valóban nagy szériában gyártottak, de persze Magyarországon kívül senkinek nem kellettek.

A legendásnak mondott járművek

modelljeit is kiállították, egyebek mellett az1952-ben készült farmotoros Ikarust, illetve az 1956-os UV-villamost, ezek ma nagy kedvencek.

Faros

Faros

Fotó: A szerző felvétele

De tényleg akkora szám volt az amerikai fazonú busz, a több mint 50 évig csilingelő villamos? Legfeljebb idehaza. Mert ugyan lehet nosztalgiázni, ám a teljességhez tartozik, hogy a futurisztikus Ikarust sorozatgyártásban már „lebutították”, az UV-villamos pedig szinte változatlan műszaki tartalommal került ki a Ganz gyárból, mint prototípusa, amit viszont már 1947-ben elkészítettek. Noha néhány valóban nagyszerű dolog is készült nagyobb mennyiségben az ötvenes évek elején (például a Ganz hajódarui, vagy a Magyar Optikai Művek órái), különösen a hétköznapi holmik között szembetűnő, mekkora lemaradásban voltunk. A fából készült játékautók, az igénytelen kávédaráló vagy a korabeli diafilmvetítő sokkal inkább 19. század végét idézi és nem az 1950-es éveket.

Farost

Farost

Fotó: A szerző felvétele

Ha egy kiállításon az ötvenes évekre emlékeznek, általában a terror, a jogtiprás kerül előtérbe. A Műszaki Tanulmánytár teljesen más, mondhatni békés aspektusból mutatja be ennek a korszaknak a nyomorúságát. Azt láthatjuk, hogy hová vezet, amikor az állam a piaci igényekre fittyet hány, és az ország gazdaságát mindeféle politikai szempontoknak rendeli alá.

(Műszaki Tanulmánytár, Budapest XI., Prielle Kornélia u. 10. Nyitva: kedd–péntek, 10–16, hétvégén 10–17 óráig)

A Műszaki Tanulmánytár tervezett programjai 2017-ben.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.