Hát ilyen, amikor Magyarország jobban teljesít

Lokál

A Rákosi-korszak tárgykultúráját, gazdasági baklövéseit ismerhetjük meg a Műszaki Tanulmánytár kiállításán.

A Műszaki Tanulmánytárat inkább raktárnak mondanánk, mint múzeumnak, de nem kell fogékonynak lenni az ipartörténetre, hogy varázslatosnak tűnjön az egész. A kül-budai depó tulajdonképpen a mennyiség diadala, immár tíz éve sorakoznak itt Dexion-Salgó polcokon az elmúlt száz év ipari-háztartási relikviái, legyen szó villanyborotváról vagy zsebszámológépről, fényképezőgépről vagy éppen traktorról. Kedvcsinálónak ezt a korábbi cikkünket ajánlanánk, aktuálisan viszont a január 31-ig látható kiállítást, ami elsősorban a Rákosi-korszak műszaki tárgykultúráját mutatja be.

Kávéfőző, kávédaráló

Kávéfőző, kávédaráló

Fotó: A szerző felvétele

Az „Ipari forradalom? Irányított iparfejlesztés 1946–1956” című kiállítás nemcsak a különös helyszín miatt rendhagyó. Rendhagyó azért is, mert

nem a szokásos sablonokkal, fekete autóval, ávós bőrkabáttal,

mosolygó munkásokkal idézi meg a borzalmas korszakot, hanem a kiállított tárgyak mellett infografikákkal, keserű és leleplező statisztikákkal mutatja be, hogy milyen árat kellett fizetnünk azért, mert pár őrült „a vas és acél országát” képzelte ide. Ahogy az ismertetőben olvashatjuk: „Előbb az újjáépítés és a lakosság ellátásának biztosítása, majd a kommunista hatalomátvétel utáni államosítás és tervgazdaság szabályozta, hogy mit és mennyit termel az ország. A mennyiség fontosabb volt a minőségnél, a nehézipar és a fegyverkezés igényei pedig a lakossági fogyasztásnál”, bár rögtön ott van az is, hogy „ebben a környezetben is születtek meghatározó magyar ipari fejlesztések, amelyek közül van ami sikeres lett, másokat a gazdaság irányítói nem engedtek kiteljesedni”.

Tizenegy év és tizenegy vitrin – így foglalhatjuk össze a kamaratárlat lényegét, vagyis ne számítsunk látványos installációkra, múzeumi revüre. A tárlókban 1946–56-ig, egy-egy évre jellemző tárgyak sorakoznak, körötte az említett infografikák, de ezzel párhuzamosan egy online-bemutatót is létrehoztak. E virtuális tárlat itt tekinthető meg, de a helyszínen is hasznát vehetjük: okostelefonnal, QR-kód segítségével korabeli híradórészleteket, fotókat nézegethetünk, sőt vicceket olvashatunk.

Például ezt: „Az ötvenes évek elején egy kisváros órásboltja előtt hosszú sor kígyózik. Az arra haladó öregasszony megkérdi a hátul állók egyikét, mire várnak. – Órákat hoztak a Szovjetunióból. – A néni izgatottan felkiált: – Engedjenek előre! Én ezer közül is megismerem a miénket.”

Persze így is a tárgyakon van a hangsúly. Van közöttük olyan, amelyik megelőzte a korát, és olyan is, amelyik már akkor elavult volt.

Pente motor 500 köbcenti

Pente motor 500 köbcenti

Fotó: A szerző felvétele

Itt van mindjárt a Pente autó – ennek a motorját állították ki. 1946-ban a Weiss Manfréd Művekben dolgozó Pentelényi János tervei alapján készült farmotoros kétütemű kiskocsi – jobb csillagállás alatt –

simán lehetett volna a magyar népautó.

Feleannyiba vagy még kevesebbe került volna, mint a hasonló karakterű Fiat Topolino, és amikor bemutatták, a sajtó, de még a minisztériumi szakértők is el voltak ájulva tőle, sőt már az export gondolatával foglalkoztak. Aztán mégsem lett az egészből semmi, a Gazdasági Főtanács nem engedélyezte a Pente gyártását, pedig akkor még nem is tombolt annyira a tervgazdálkodás.

E heti lapszámunkból a Gamma Művek fantasztikus fényképezőgépének, az 1949–1950-ben gyártott Duflexnek a szomorú történetét ismerhetik meg, amelyről a korlátolt gazdaságpolitika következtében a nagyvilág egyáltalán nem szerezhetett tudomást a csodagépről. A kiállításon a Duflexet is megtekinthetjük, ami különösen azért érdekes, mert ott vannak azok a primitív masinák is – az Optifort, az Útitárs és a Pajtás –, amelyeket valóban nagy szériában gyártottak, de persze Magyarországon kívül senkinek nem kellettek.

A legendásnak mondott járművek

modelljeit is kiállították, egyebek mellett az1952-ben készült farmotoros Ikarust, illetve az 1956-os UV-villamost, ezek ma nagy kedvencek.

Faros

Faros

Fotó: A szerző felvétele

De tényleg akkora szám volt az amerikai fazonú busz, a több mint 50 évig csilingelő villamos? Legfeljebb idehaza. Mert ugyan lehet nosztalgiázni, ám a teljességhez tartozik, hogy a futurisztikus Ikarust sorozatgyártásban már „lebutították”, az UV-villamos pedig szinte változatlan műszaki tartalommal került ki a Ganz gyárból, mint prototípusa, amit viszont már 1947-ben elkészítettek. Noha néhány valóban nagyszerű dolog is készült nagyobb mennyiségben az ötvenes évek elején (például a Ganz hajódarui, vagy a Magyar Optikai Művek órái), különösen a hétköznapi holmik között szembetűnő, mekkora lemaradásban voltunk. A fából készült játékautók, az igénytelen kávédaráló vagy a korabeli diafilmvetítő sokkal inkább 19. század végét idézi és nem az 1950-es éveket.

Farost

Farost

Fotó: A szerző felvétele

Ha egy kiállításon az ötvenes évekre emlékeznek, általában a terror, a jogtiprás kerül előtérbe. A Műszaki Tanulmánytár teljesen más, mondhatni békés aspektusból mutatja be ennek a korszaknak a nyomorúságát. Azt láthatjuk, hogy hová vezet, amikor az állam a piaci igényekre fittyet hány, és az ország gazdaságát mindeféle politikai szempontoknak rendeli alá.

(Műszaki Tanulmánytár, Budapest XI., Prielle Kornélia u. 10. Nyitva: kedd–péntek, 10–16, hétvégén 10–17 óráig)

A Műszaki Tanulmánytár tervezett programjai 2017-ben.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.