Masszázs: A boldogság kapujában

  • Bogár Zsolt
  • 2004. június 17.

Lokál

Nincsenek mellékhatásai. Oldja a feszült, merev izmokat, frissíti a vérkeringést, enyhíti a depressziót és a szorongást, gyógyír egy csomó krónikus bajra. Néhányat kipróbáltunk.

Masszázsfélékbõl dömping van, még számba venni is csak a teljesség igénye nélkül lehet. A legkülönfélébb csoportosításuk ismert: megkülönböztetnek nyugati és keleti (indiai, kínai, japán, polinéz stb.) terápiákat; szabadidõ- és egészségmegõrzõ masszázsokat vagy az alkalmazott módszerek szerint mechanikus, reflexzóna-, energetikai és egy-egy testtájat érintõ speciális masszázsokat. Noha az Országos Képzési Jegyzékben szereplõ maszszõr, valamint a természetgyógyász végzettségû alternatív mozgás- és masszázsterapeuta által alkalmazható kezeléseket a Népjóléti Minisztérium (NM) rendeletekben nevesítette, jóval több, különféle fantázianéven futó maszszázstípus létezik. Vagyis egyetlen felsorolás vagy csoportosítás sem fedi le a teljes kínálatot. (A masszázsokat veszi számba Hogy mik vannak! címû keretes írásunk.)

Kezdjük a gyógyfürdõknél,

ahová a pestiek tömegével járnak. A társadalombiztosító évi 15 alkalmat térít: aki a körzeti orvoson és az ortopéd szakrendelésen átküzdi magát, hozzájuthat a minimáláras (korábban ingyenes) fürdõjegyekhez.

A Széchenyi fürdõben, az emeleti "massage & solarium"-ban 2200 forintért ugyanúgy negyedórát kapok, mint az épület túloldalán a "jegyesek" háromszázért. A fiatal masszõz felteszi a szakma általános protokolljához tartozó kérdéseket: volt-e mûtétem, van-e valamilyen betegségem, nincs-e gond a szívemmel? Rövid egyezkedést követõen már csak a hátamra koncentrál. "Hogy beleférjünk" - fûzi hozzá az idõre utalva. Miközben ujjait törékeny alkatához képest meglehetõs erõvel a nyakamba vájja, majd a gerincem mentén végighasítja kórházszagú krémmel alapozott hátam, a fehérre csempézett masszázsfülkében megáll az idõ. Nem az asztalra szegezõ gyúró, simító és dörzsölõ mozdulatok okozzák, hanem a Széchenyi fürdõ török, századfordulós, szocialista és élményfürdõ-léptékben evilági eklektikája szûnik meg. Marad a 80-as évek megkövült unalma. A jól választott zene állítólag a masszázsterápia része: a Sláger Rádió végtelenített zenés blokkjában a Ma-ma-ma Mariát és a Wild boyst hallgathatjuk. Noha a masszázs nem hatol a lélekig, az izmoknak kétségtelenül jólesik. 20 perc múlva már a medencében ücsörgök egy bennfentes úr társaságában, aki arról gyõzköd, hogyan írassak ki magamnak más nevére is fürdõjegyet, és hogy mennyit kell adni a fürdõorvosnak a Gellértben, Bükfürdõn és Hajdúszoboszlón (ötszáz és kétezer között).

Az alternatív terápiák

közül három energetikai masszázst nézek ki: az indiai eredetû thai, a kínai-japán yumeiho és a polinéz ma-uri masszázst.

A thai a közhiedelemtõl eltérõen ruhás masszázs, és nem csak azért, mert Bence, a Thaiföldön végzett masszõr és jógatanár (civilben pszichológus) avat be. A laza öltözéket persze otthon hagyom, így egy kölcsönhalászgatyában terülök el a laticelen, a kétórás kezelés során a talpamtól a fejem búbjáig megdolgoznak. A thai masszázs azt a felismerést sulykolja belém, hogy tagjaim sokkal rozzantabb állapotban vannak, mint ahogy vártam. "Merev a boka - mondja a masszõr. - A teljes bal oldal. A csípõ is." Bence kétféle technikát variál: bizonyos pontokon megsokszorozott erõvel nyomkod, illetve nyújt - a gerincet és a végtagokat kézzel-lábbal feszíti, húzza-vonja. Minden egyes szakítópróbánál biztat, hogy egyre rugalmasabb vagyok, lélegezzek, és hogy most fújjam ki, különben "rossz lesz". Miközben lassan betör, mint egy bronz lovas szobrot, minden elismerésem az övé: emelget, felhúz, hátára vesz, és még csak nem is piheg. Jólesik az új gumigerinc, de nincs beavatásélmény. A masszázs spirituális hátterérõl csak címszavakban értesülök. E szerint a thai masszázs a testben futó tíz energiavonal (prána nadi) kezelésén alapszik. A masszõr az energiapontokon halad végig, nyomással töri át a blokkokat, melyek a prána (éltetõ energia) szabad áramlását akadályozzák. Mivel akupresszúra keveredik a jógagyakorlatokkal, a terápiát thai jógamasszázsnak is szokták nevezni. Gyógyító hatása néhány területen (székrekedés, vállmerevedés, szívinfarktus, illetve agyvérzés utáni rehabilitáció) vetekszik a konvencionális módszerekkel. Bence szerint havonta legalább egyszer nem árt megismételni. 7500 forintért két órát.

Ha a thai a "sós kútba tesznek", akkor az ember a yumeihóval a kerék alatt végzi. Andrea szerint a páciens "testtudatának" az használ leginkább, ha a kezelés nem ismer kíméletet. Így pillanatokon belül annak a macsógalerinek a helyében találom magam, melyet valamelyik B-filmben a gyönyörû fõhõsnõ tanít móresre. Mielõtt összetörne, újabb testi hibákra kell ráébrednem, kiderül ugyanis, hogy a bal lábam rövidebb. Ami szerinte normális, mivel "a többség szintén aszimmetrikus".

A yumeiho a merevségeket oldja és az egyensúlyt próbálja helyreállítani. Én elég béna alanynak tûnök: Andrea hiába szól, hogy lazítsam el ezt vagy azt, igyekezetem nem kielégítõ. A masszõz izmokat is dögönyöz, nem úgy, mint Bence, néhány ismerõs akupresszúrás fogást vélek felfedezni. Olykor teljes testsúlyával rám nehezedve gyúr, majd kinyújt. Hang bennakad, kiropog-tat a lábbujjtól a csigolyákon át a nyakig. Felpattanok, amint egy óra múlva kész vagyunk: ezt sem szabad, rosszallóan néz. "Tanuljak meg már végre lazulni." Háromezer-ötszázért eutanázia és újjászületés: nincs hátfájás, van hátam.

Ha a thai és a yumeiho segít ráeszmélni arra, hogy az emberi test milyen nyomorult (legalábbis megnyomorított) kaloda, a ma-uri lerázza a láncokat, súlytalanná tesz, lebegtet. Nem is masszázs ez, hanem beavatási szertartás. Réka sámán, szárihoz hasonló színes ruhában és a kõpadló miatt vastag sízokniban, a polinéz zene könynyed ritmusára éteri táncba kezd. A tudósítás ezen a ponton veszti el teljesen a realitásérzékét: a szem akaratlanul lezárul, a légcserét a masszõz mély ki- és belégzésére bízom, ébren álmodom, színes, boldog világok váltják egymást, mint egy olimpiai megnyitón. Azt még valahonnan sejteni lehet, hogy a masszõz alkarral dolgozik, de érintése olyan, mintha hullámok csapnának össze, fák gyökerei, polip karjai simogatnák a fedetlen bõrt. Ami a finom érintésre nem kigyúl, hanem a tengerhabokban megfolyik. Valami nagyon szépet tessék elképzelni, örömöt szenvedély nélkül. Apró törés, hogy közben hasról hátra kell fordulni: sámán kimegy, törülközõigazítás az intim részeken. Az elröppenõ másfél óra (5500 forintért) a partra vet, de akkor már jó dolgomban. Mint megtudtam, a reakció minden embernél más: volt olyan, aki sírógörccsel és roszszulléttel reagált.

Noha az alternatív terápiát mûvelõ masszõrök már évek óta a jogszabályi kereteknek megfelelõen dolgoznak, a társadalombiztosító egyelõre nem vesz tudomást róluk.

Az orvos nem írhat ki

ma-urit vagy yumeihót, akármennyire elismert is a gyógyító hatása, így a kötelezõ egészségbiztosítás sem térít. A legtöbb önkéntes egészségpénztár (függetlenül attól, hogy biztosítóhoz, szakterülethez vagy nagyvállalathoz kötõdik) viszont már kapcsolt. Szerzõdésben állnak terrmészetgyógyász- és wellnessközpon-tokkal, a tagok (dolgozók) más szolgáltatások mellett ezeket a masszázsokat is igénybe vehetik (Nem véletlen: a dolgozók után fizetett kiegészítõ biztosításért a munkáltatónak adókedvezmény jár.) A finanszírozás azonban csak egy része a problémának: a kóresetek felõl közelítve sem egyértelmû, hogy ki milyen körben, milyen jellegû fogásokat alkalmazhat. Így például bizonyos nyirokrendszeri megbetegedéseknél kérdéses, ki alkalmazzon masszázsterápiát: a fürdõs, a sport- vagy fizioterápiás szakértõként a gyógymasszõr, netán csak a diplomás szakorvosnak és a gyógytornásznak szabad? Arról is konzílium döntsön, hogy akupresszúráról vagy masszázsterápiáról van szó, ha valaki nyomási pontokon erõt fejt ki? Andrea vállal sérves betegeket is. Jól teszi? A természetgyógyászatról szóló NM-rendelet (11/1997.) a gyógyítótevékenységek kompetenciahatárának tiszteletben tartását követeli meg, de ezt a gyakorlatban sok esetben lehetetlen megvalósítani. A maszszõr más praktikus szempontok miatt is változtathat a "kõbe vésett" módszereken. Gábor svéd és tibeti gyógymasszázst tanult. Az utóbbi autentikus formában négy óráig tart: európai ember számára eladhatatlan. Gábor 4500 forintot kér egy alkalomra: ahogy sokan, õ is kialakított magának egy 50-55 perces programot a két masszázs legjobb fogásainak ötvözetébõl. Míg a tibeti masszázs "ruhás", az övé "olajos". A tibetiben sok a hüvelykujj-technika, de ha nem tenyérgyökkel és nyújtott karral dolgozna, egy hónap után biztosan kipurcanna a keze és a dereka. Emiatt nem is a földön gyúr, hanem masszázsasztalon.

Noha vannak gyorstalpaló tanfolyamok, ahhoz, hogy valaki pénzért masszírozzon, elõbb a családot és az ismerõsöket is többször végig kell dögönyöznie. Az alap- és szakirányú tanfolyamok abszolválása egy-másfél év, és 150-200 ezer forintba kerül. Vízvári Lászlótól, az Egészségügyi Szakképzõ és Továbbképzõ Intézet - a hivatalos természetgyógyász-vizsgahely - fõigazgatójától származó információnk szerint eddig 389 alternatív mozgás- és masszázsterapeuta kapott idehaza diplomát. A természetgyógyász-praxisokat az ÁNTSZ tartja számon, de mivel a masszõr fõként a fitnesz-, wellness- és mindenféle, szép angolságú helyen áll alkalmazásban, illetve alvállalkozik, a profi mesterek számáról nincs pontos adat. A konjunktúra miatt masszázst oktatni jelenleg legalább akkora biznisz, mint "gyúrni".

Bence kettõ, Réka három páciensnél nem vállal többet egy nap. Gábor szerint legfeljebb 5-6 órát lehet kényelmesen masszírozni. Korosztály és nemek szerint is vegyes a kép, de nemzetközi összehasonlításban a magyarok, különösen a férfiak mintha szégyenlõsebbek lennének nyugat-európai társaiknál. A masszõzök ennek ellenére arra panaszkodnak, hogy sok férfi kérdez rá, nem mehetnének-e a masszázs után tovább. Gábor tapasztalatai szerint a legjobb kuncsaftok a külföldi (fõleg orosz, ukrán) kurvák, akik "olyan tip-top nõk, hogy ihaj. Minden szempontból adnak magukra, de aztán tudnak is szolgáltatni."

Bogár Zsolt

Hogy mik vannak!

A masszõri szakképesítésrõl szóló rendeletben (35/1996.) a fürdõs, a gyógy- és a sportmasszõri vizsga követelményei között találjuk a hidro- és balneoterápiai kezelések társaságában a svéd, a frissítõ-, a gyógy- és a sportmasszázst, melyek egyaránt az izmokat, a "fizikai testet" veszik gondozásba (mechanikus masszázsok). Kimarad például a fogyasztómasszázs vagy a cellulit- (narancsbõr)masszázs. A természetgyógyászatról szóló NM-rendelet (11/1997.) viszont fõleg olyan terápiákat emel be, melyek az energiapályák mûködésére hatnak (energetikai masszázsok). A gyakorlati vizsga követelményei között négy masszázstípust sorol fel (thai, yumeiho, shiatsu, do-in önmasszázs), az elméleti vizsgánál viszont vagy egy tucatot, köztük reflexzónamasszázsokat is (pl. kötõszöveti, szegment- és nyirokmasszázs). Nem említi a polinéz ma-urit és a lomi-lomit, az indiai ajurvédikus masszázst és az orosz-tibeti mézmasszázst, viszont benne van a nemes köves masszázs (hot stone) és a reflexológia (talpmasszázs). Jogszabályban nem találni utalást az elterjedt üzleti (pl. gyors, széken ülõ/irodai masszázs) és a fantáziadús szabadidõmasszázsokra, beleértve az erotikus, illetve a szexmasszázst. Más néven az említettekhez hasonló masszázstípusok persze vannak: az elnevezést olykor marketingszempontok vezénylik.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.