Múzeumok éjszakája: Tömeg és kultúra

  • - legát -
  • 2004. július 1.

Lokál

Pár évvel ezelõtt legfeljebb egy olyan kalandot nevezhettem Múzeumok éjszakájának, ha szombat este az egykori törzshelyen régen látott nõismerõsbe botlottam, miközben a háttérben a Tunyogi Rock Band muzsikált. Arra persze még a huszadik kisfröccs után sem gondoltam, hogy másutt, akár a múzeumokban is folytatódhat a nosztalgiába forduló történet. És még tárlatvezetés is van. Az idén viszont már egy szóda sem kellett az ilyen hóbortos ötlethez.

Hiller István miniszter "egy mesés nap éjszakája"-ként harangozta be a szombat esti mulatságot, sõt még azt is hozzátette, Bécsben, Berlinben már hosszú idõ óta "ez a legnagyobb kulturális õrület". Mindez éppen elég lett volna, hogy inkább a futballt válasszam, de végigböngészve a huszonkilenc múzeum kínálatát, meg kellett állapítanom, ez azért több a soknál. Ráadásul még az életben nem találkoztam ellenszenves múzeumi alkalmazottal. Csupa lelkes fantasztát ismerek, akik teljesen lehetetlen körülmények között, vicces fizetésért végzik áldozatos munkájukat, és legfeljebb akkor kapnak idegösszeroppanást, amikor "leszólnak föntrõl". Az irántuk érzett tisztelet is közrejátszott abban, hogy a legnagyobb kulturális õrület mellett döntöttem, ami aztán a legmerészebb várakozásomat is felülmúlta.

A Városligetbõl rajtolok, ami ismerõs helyszín, délben ugyanis részt vettem a Kazah Napok megnyitóján, amelyen a nagyszerû táncosok és zenészek szereplése elõtt Demszky Gábor mondott emlékezetes beszédet az évezredes kazah-magyar barátságról, majd elkezdte fényképezni a közönséget. A Közlekedési Múzeum elõtt azonban jurták helyett garázshangulat fogad: természetesen veteránautós találkozót szerveztek, pompás jármûvek és ellenszenves magamutogatás, fejüket mûszerfalba verõ családapák, jófejeskedés és persze csúszás: mire elkezdõdik a fél órával hamarabbra hirdetett ügyességi verseny, nekem már más programom akad.

Hogyan tanuljunk meg hindiül írni húsz perc alatt? Négyesi Mária indológus "gyorstalpaló kurzusá"-ra a szomszédos Ráth György Múzeumba éppen akkor érkezem, amikor a tanárnõ azt mondja: "na ez az a pont, amikor a magyarok fel szokták adni." A múzeum kertjében összegyûlt - jegyzetfüzettel felszerelt - sokaság azonban megbûvöltem hallgatja Négyesi Máriát, az arcokon elszántság, mintha tényleg csupán húsz perc lenne a világ. De miért is ne! A különleges ételek és a szantálfüstölõ illata, a kertet szegélyezõ fáklyák, a halk zene olyan hangulatot varázsol a Városligeti fasorba, ami valóban mesés: egy szelet Kelet.

A következõ állomás gyerekkori emlék. Az Andrássy út 112-ben a Fiatal Mûvészek Klubja mûködött, amióta felújították, átértékelték, nem jártam ott. A mára ismét pazar villává viszszaváltozott emlékmû KOGArt-ház néven a Kovács Gábor Mûvészeti Alapítvány otthona, tárlatok minden szinten, klasszikus és kortárs magyar alkotók, Mányoki Ádámtól Nagy Krisztáig, szinte teljes a merítés. Ha a Közlekedési Múzeum elõtti tömeget a liget népének, a Ráth György Múzeum közönségét spirituálisnak, de aktuálisnak mondanám, a KOGArt-házban az úri közönség bámulja megigézetten a festményeket, sokan olyan öltözékben, mintha nem is 2004-et, inkább 1904-et írnánk. Maga a tulajdonos, Kovács Gábor bankár tart tárlatvezetést Kedvenceim címû kiállításán, amelyre magángyûjteménye legizgalmasabb alkotásait válogatta össze. Szellemes, már-már laza kis beszámolókat hallhatunk, hogyan került birtokába egy-egy kedvenc. A luxusenteriõrben a régi, efemkás idõkre csupán Spiró György emlékeztet, ahogy az ablakkeretben ücsörög, és közelgõ felolvasóestjére készül.

Ha megvárnám, dõlne a gondosan összeállított, hétállomásos programom, úgyhogy elbúcsúzom a képektõl, és a Terror Háza felé veszem az irányt, ahol a programfüzet szerint Demokrácia-kvíz várja a látogatókat. "A legjobbakat ajándékcsomaggal jutalmazzuk." De a ház elõtt hosszú sor hömpölyög, bekanyarodva az Eötvös utcába. "Legalább másfél órája várakozunk", mondja egy idõsebb férfi a sor közepén. Ennyi elég is, hogy tovább lépjek, más, erõszakos kalandot keresve. Irány a Mosonyi utca, a Rendõrség-történeti Múzeum!

Kántor és Tuskó nyomozókutyák kitömött teste elõtt tenyérlenyomatot vesznek rólam, aztán kitöltök egy rendõrség-történeti tesztet. A céllövöldében egy udvarias fiatalember megmutatja, hogyan kell helyesen marokra fogni a FÉG-parabellumot, de lelkes tárlatvezetõ is akad: az idõs rendõrtiszt éppen a gödöllõi sorozatgyilkos rémtetteit ismerteti. Ha nagyon szeretném, hajtogathatnék papírból egy rendõrautót, de inkább a kiállítást választom: a sokkoló képek és Rózsa Sándor koponyája mellett a legnagyobb hatást az a házilag készített lõfegyver váltja ki, amit szódás szifon felhasználásával barkácsoltak.

Az esti programok közül a legizgalmasabbnak a Természettudományi Múzeumban zajló események ígérkeztek, hiszen egyebek mellett igény szerinti mumifikálási szertartás és éjszakai fénycsapdázás is szerepelt a kínálatban, ám a Terror Házához hasonlóan ide is végtelen hosszú sor várt a bebocsátásra. Vigaszként a metrón megtekinthettem egy kisfiút, aki egy méretes mezei nyulat tartott az ölében, az Üllõi úton pedig mintha néhány múmia kószált volna. Igaz, egyikük sem az Iparmûvészeti Múzeum felé vette az irányt, ahol érkezésemkor éppen szünetelt a program: valami nagy-nagy koncert készülõdött, de nagyon-nagyon lassan. A Dobozvarázs címû kiállítás, éppúgy, mint az Országos Mûszaki Múzeum optikai vendégtárlata, elvarázsolt. Olyannyira, hogy csak odakint, a bejárat elõtt tértem magamhoz, amikor egy fiatal lány azt kérdezte partnerétõl: "Mikor megyünk már holokausztozni?"

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.