A vártnál pozitívabb eredménnyel zárult a népligeti felüljáró állapotára vonatkozó vizsgálat: a szakemberek megállapításaira támaszkodva a városvezetés azt javasolja, hogy a felüljárón olyan munkálatokat végezzenek el, amelyek révén az 2035-ig megmaradhat – közölte a Főpolgármesteri Hivatal hétfőn az MTI-vel. A közlemény szerint az elvégzendő munka magában foglalja a vízelvezetési rendszer felújítását és a vizsgálat miatt kiemelt hosszgerendák pótlását is.
A felüljáró jövője ezzel 2035-ig lenne biztosítva, az ehhez kapcsolódó munkálatok tervezési és engedélyeztetési folyamata 2024-ben, az élettartam-hosszabbító beruházás pedig 2025-ben valósulhat meg.
A felüljáró állapotának felmérése érdekében az építmény megbontásával járó vizsgálatokra volt szükség. A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontása után két hossztartó hídgerendát emeltek ki. A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálat során ellenőrizték. A műszaki felmérés során meghatározták, hogy a híd milyen mértékben terhelhető, és azt is, hogy milyen további beavatkozásokat szükséges elvégezni rajta. A szakértők szerint a tartószerkezetek betonminősége a külső megjelenés ellenére jó minőségű, a korrózió mértéke jelenleg még nem okoz teherbírási problémát, de tízéves távlatban már jelentkezhetnek állékonyságot befolyásoló károsodások.
Főpolgármesteri Hivatal emlékeztetett, a budapesti hidak és felüljárók a város alulfinanszírozottsága miatt rendkívül rossz állapotban vannak. Bár a Lánchíd felújítása csaknem egy évtizednyi halogatás után végre elkészült, „súlyos örökséggel kell a városvezetésnek szembenéznie: a felüljárók és hidak állagmegóvására a fővárosnak nincs elegendő forrása.”
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfői tájékoztatása szerint visszatérhetnek a buszok a népligeti felüljáróra, miután a vizsgálatok igazolták, hogy biztonságosan használható az építmény. Ezzel együtt keddtől visszavonják az ideiglenesen bevezetett súlykorlátozást, a 100E repülőtéri expressz ismét a felüljárón keresztül közlekedik a pesti belváros és a Liszt Ferenc-repülőtér között. A felüljárón keddtől a tehergépjárművekre 12 tonnás korlátozás lesz érvényben.
Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, idén márciusban Karácsony Gergely főpolgármester még arról beszélt, nincs politikai vita abban, hogy a népligeti és a Nyugati téri felüljáróra hosszú távon nincs szükség, azok rontják a városképet, rossz műszaki állapotban vannak, és olyan forgalmat hoznak létre, amit a belváros nem tud levezetni. Akkor a felüljárók 2026 utáni elbontásáról volt szó.